|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag kan nog förstå både Gunnare och Frifart, båda har en poäng. Jag ska göra så att jag ska ta och provköra både E21 och E30 med rätt motor-alternativ och bilda mig en uppfattning om hur bilarna är och beter sig på vägen. En annan viktig faktor som jag inte borde glömma är att min sambo är något ny bakom ratten och har nog aldrig kört i vinterväglag, så en viss hänsyn måste tas till henne. Jag har själv ägt 2 st E21:or 316 resp 320 båda från 1978 och jag minns 320in som väldigt körglad och snabb. Men då körde jag själv en fiesta, troligen skulle jag inte bli speciellt imponerad över 320ins fartresurser idag. __ ///M som i Mugge. |
|
|
Varken en E21 eller E30 kan väl ses som särskild optimal i vinterväglag med en nybliven körkortstagare som inte har intresse/förståelse för hur en dylik bil reagerar på gränsen... /Olof Überlegenheit aus Bayern |
|
|
Frifart: Jodå tre golfbagar går in i skuffen på E30. Om du lossar vagnarna från bagarna, skruvar loss hjulen, samt tar ur alla drivers ur bagarna! =) Jag måste säga att E30 är fantastiskt otroligt kul att köra! Varje gång jag åker min bil är det en ren fröjd! Det är kul i varje sekund. Det blev ännu roligare sedan jag satte dit hårdare fjädrar och dämpare. E21 verkar oxå kul men har aldrig kört en. Om den är roligare än E30 325 så ska jag nog ta o köpa en! Kommer antagligen aldrig sälja min E30 325 om inte någon erbjuder mig 40-45000 kr för min 31000 milare i bruksskick! :) Den enda bil jag kört hittills som är roligare än min är Porsche 911s -75. Den är makalöst kul också! Ha det skoj! |
|
|
Jag skulle satsa på en e21:a, dom är ju bara för läckra (krympt e24)! Det får mig att tänka på en kompis till mig, som är TOTALT bilointresserad. Av någon anledning kom vi in på bilar och jag pratade om min 635:a. "Jasså, har du också¨en BMW?" sa han. När han gick följde jag med för att se vad det var han hade och jag höll på att ramla baklänges för där stod en bronsfärgad e21 323 med taklucka. Rostig och smutsig var den men den hade sina dubbla pipor och den lät gött. "Den går rätt bra" konstaterade han. Tyvärr har den nog gått till skrot nu, trots att jag bad att få titta efter intressanta delar på den. För att spetsa till det lite,: tänk att hitta en e21 Alpina! mvh Fredrik |
|
|
Hehe jag känner till en som har en E21 Alpina-79 med 2.8l 218hk tror jag att den hade. Jag säger hade pga att kamremmen gick av så motorn blev lite modifierad, snarare ersatt med en topp från en 328E36 samt block från en 325E36 med ditmonterad stor scania turbo, Oldsmobile bakaxel fick den också, snapp off ratt osv samt lustgas mm mm. Jag åkte med utan lustgas och med ca 1bars laddtryck, 400hk gav motorn då och det rörde på sig, tyvärr var jag inte med när motorn laddade 1.5 bar och levererade i bromsbänk 473hk på drivhjulen, han sa att bilen släppte hejdlöst på alla växlar och det var kul att åka förbi busshållsplatser med rykande däck i farter omkring 100km/h. Jag tror honom, kul var att killen trodde en kompis ville raca med honom i sin T4 så han körde ifrån dem och han ställa sig på parkeringsplatsen hemma gå ur bilen och så kommer T4an flygandes och ut hoppar civilpoliser med dragna vapen :-) Idag senast jag hörde något från honom står bilen utan motor, turbomotorn skar har jag för mig.I vilket fall som helst är den hur läcker som helst, 17" kosei fälgar med lövtunna lågprofilare, supergrymt spoilerpaket runt om, maxtonad, 4dubbla utblås, tonade lampor, huvlås, stor NO FEAR dekal i framrutan....inte original men när ändå Alpina motorn hade skurit var det väl lika bra att bygga vidare på någonting annat. |
|
|
Har haft 323 e21, 325 e30 och 320 e30 och mitt busbilsval hamnade på e30 pga att jag tycker att den ligger bättre på vägen och därmed är roligare att köra. Vilken som är snyggast kan jag nog inte svara på, de är skitsnygga på sitt sätt båda två :) |
|
|
Ångrar lite lätt bittert att jag sålde min E21 323a... Grönmetallic 82a utan en rostfläck med BBS-spoilerkit (tror det var BBS iaf, kanske inte supersnyggt men tidsenligt), 14" BBS-krysseker. Försvaret är väl kanske; jag var ung, student, boende i sthlm och behövde pengarna... Till på köpet så kvaddades den av köparen (polare här i sthlm) ett år efter jag sålt den till honom. Han tordes inte berätta det för mig på ett halvår... Nåja, får hålla tillgodo med E24an. |
|
|
Rätt kul att personer som knappt har kört dito bilar rekomenderar hit eller dit! Iaf e21ans vinter uppträdande är krafftigt överdrivet...e30 svänger lika mkt på rumpan när man vill det. Valet handlar igentligen om vad du hittar för bil och i vilket skick bilen är i. En taskig e21a är def ingen rolig körupplevelse men det är knappast en 318is heller. /Pelle |
|
|
ch här kommer fortsättningen eftersom jag klickade lite fel ;) Iaf...... en taskig 318is heller (skulle det stå) Om du hittar en fin e21 323i så köp isf en vinterbil att köra med då e21an troligen får mer stryck än den förtjänar av en skånsk salt vinter. E30 är en jäkligt kul bil förutom 318iS och 320i som är rena gubbbilar och ska inte ägas av någon under 65år. Så mitt råd; köp den finaste du hittar till vettiga pengar /Pelle |
|
| Pelle Persson, 316E30 då, är det en jäkligt kul bil? | |
|
Pelle: Antar att du syftar på 318iS 8v? 320i var en trevlig gubbil :D /Olof Überlegenheit aus Bayern |
|
|
Tittade på en E21 323i igår... bra bil men med en något oseriös säljare.... kollade upp bilen på vägverket och den hade obetalda skulder och var därför belagd med körförbud. __ ///M som i Mugge. |
|
| Det där med skulder som är obetalda är hemska saker, nästa ägare får ta över dem, huga. Men varför körförbud pga obetalda skulder (såvida det inte gäller skattekostnader)??? | |
|
Jag gjorde lite efterforskningar. Killen som kör med bilen och som försöker sälja den, äger inte bilen rent juridiskt, utan han har tydligen köpt bilen av en man i Göteborg men inte skickat in papprena till vägverket utan körde med bilen ändå... Att bilen var belagd med körforbud hade flera orsaker: oförsäkrad oskattad (skatteskuld) obesiktigad Ringde vägverket för att meddela att jag hade blivit erbjuden att köpa den här bilen av en kille som uppenbarligen inte stod som ägare på bilen och ville att de skulle försöka göra ngt för att stoppa killen, men intresset från VV-sida var ganska svalt. __ ///M som i Mugge. |
|
|
Ja all anledning att dra öronen åt sig, tyvärr finns det många "leksakspoliser" och andra moralpredikare som gärna lägger sig i och försöker stoppa folk som kör för fort, med halvljus+dimljus dagtid, utan skattemärke, osv. Tyvärr när det verkligen gäller och man verkligen önskar sig en såkallad leksakspolis som ska agera (VV i detta fallet) så händer det ingenting. Men det är klart vad har VV för polisiära befogenheter, men det där att köpa bil utan att skicka in papprerna borde inte gå att göra. Kan det inte vara möjligt att för den som säljer bil på något sett anmäla att ja nu har Kalle Jonsson köpt min bil bla och så uppger man hans körtkortsnummer. |
|
| Stavros, det där med golfbagarna trodde jag aldrig, min kompis får bara in två stycken bagar med vagn i sin 318is vill jag minnas. | |
|
Mugge: Du har ju redan den perfekta vinterbilen! Någon mer välbalanserad vinterbil än en e28 518 är svårt att hitta. Beter sig lungt och civiliserat i uppställen och bjuder inte på allt för många överraskningar. Fast du kanske vill spara lite på det fina exemplaret du har? Köp då en till :) ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
FRIFART: Jodå det går. men man får ju meka isär precis allt. Å ta ut alla långa klubbor. Mycket strul. Men det går! De bagarna jag hade där bak var i och för sig inga såna där bamsebagar utan mer i normal storlek. Man får även i minst 16 plattor öl! :) (33cl) |
|
|
Och tillräckligt med ved i skuffen för att hålla en liten eld vid liv i över 24 timmar... E30 -Laståsna och sportvagn i ett |
|
|
FRIFART: Jag tänker i första han på den stackars ägaren som får ta emot alla fortkörnings- och parkerings-böter som den "nye" ägaren orsakar. J.Dredd: Det är så att jag förmodligen inte kommer att få behålla min 518iS. Jag blev påkörd av en annan bil bakifrån, motparten bedömdes som ensamt vållande. Nu verkar det som att försäkringen inte tänker laga bilen utan lösa ut den. jag har försökt förklara för FB att jag vill ha kvar bilen och väntar nu på beslut från deras sida. Jag har letat som en GNU efter en bil i motsvarande skick... men det går inte! __ ///M som i Mugge. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.