|
Sida 5 av 7
|
|
|---|---|
|
Andrè// Magnus äger Autowåx! ------ Länk Länk |
|
|
Grodan// Den 325 är redan såld, den var dock lite för dyr tyckte jag. Magnus som jag hade kontakt med menar du? Vad skulle det innebära menar du? |
|
| Rolex, var fanns den Demobilen? Vilken BMW återförsäljare? | |
|
André: Fanns i utställningshallen på Auto7h i Borås. Detta var alltså vid premiären av E90 och bilen är sedan länge såld. Har för mig att lacken var svart men jag kanske missminner mig. Snygg var den i alla fall.... Hade själv valt denna färg på skinnet om jag köpt en ny E90... mums.... |
|
|
En liten fundering: Ska man satsa på en helt ny 325i från fabrik där jag får tillfälle att välja all den utrustning som jag vill ha eller satsa på en Demo 330i som har gått c.500mil ( den lär ha kostar 454`ny )? Prismässigt så är det ingen skillnad, c.400` oavsett vagn. Det som 330i saknar som jag gärna skulle vilja ha är bl.a Professional navigator. Färgen är dock som jag vill ha och den har en hel del utrustning annars. Vi inte om det går att pressa ner den till 390` Här kommer specen på den tilltänkta 325-an Metallic Dakota Lemon Aktiv styrning Utan modellbeteckning Comfort Access Aluminium borstad Navi Professional Hi-Fi Högtalarsystem Dynamic&Advantage Plus Comfort Paketet Automatisk avbl.backspeglar, in och utv. Pris: 414` ( har fått offert på igår 391` efter rabatt som motsvarar 6% ) Men jag har en annan återförsäljare som kan fixa 7% åt mig. Ska kolla upp det i veckan som kommer. |
|
| Glömde M-Ratten ( 710M ) för 1000`extra under specen. | |
|
Andrè// Tjänstebil o tjänstebil;) ------ Länk Länk |
|
| Ok, då förstår jag. ;-) | |
|
En 330 demo har haft väldigt bråttom i sin ungdom... No More Limits! |
|
|
Clubsport Ja, det måste väl onekligen vara så även om grejerna ska hålla ( och om de inte gör det så finns det ju garanti ) Demovagn är alltid en demovagn men kan man få ett bra pris så vem vet. Du avråder med andra ord tolkar jag det som. Väldigt svårt att hitta en bra utrustad demo bil om man vill komma billigare undan. Vet du kanske vilka marginaler säljarna har på nya BMW bilar? |
|
|
Vet inte heller hur man ska göra med vinterdäck? Funderar på att ta Stjärneker 158 fälgar och köpa Runflat dubbade vinterdäck. Men då gäller det att sälja de orginal monterade sommardäcken som följer med BMW fälgarna. Till sommaren tänkte jag köpa 18" utan Runflat. |
|
| Om du inte är i akut behov av ny bil skulle jag vänta till i vår. Då finns det betydligt bättre utbud av begagnade E90 och det är inte riktigt samma riv efter demobilarna. Dessutom hinner de vanligaste barnsjukdommarna visa sig (om det finns några). Bilar som är så pass nya sjunker ett antal tusenlappar i månaden. | |
| Inte lika kul att vänta dock :-) | |
|
Nej, det är det såklart inte. Men personligen tycker jag inte det är värt att ta den stora värdeminskningen som en ny bil har, framför allt det första året. En riktigt välvårdad bil (i det närmaste som ny), med bra utrustning som är runt 3 år och gått 6-7000mil för runt halva nypriset tycker jag är ganska optimalt. Jag fick vänta 15 år på att köpa min Sport Evo ;) Varför inte satsa på en demokörd 325i istället? |
|
|
Andre´: En bil som inte har blivit inkörd riktigt drar mer bensin... Det finns ju en anledning till att flertalet åf inte har 330 eller Z4 som demobil. Jag kan kolla upp vad dom har för marginaler imorgon. Har för mig att dom får 10% av varje såld bil, förmodligen så är det något lägre. No More Limits! |
|
|
Clubsport Gör gärna det så att man vet när säljaren gråter om sina procent om det är befogad. ;-) Hörde senast i lördags att om de skulle ge mig 7% så gör de en ren förlust på affären men det betvivlar jag starkt! :-) |
|
|
Förlust vid 7%? Betvivlar jag starkt. Finns de som får uppemot 10% på ny BMW. Kanske inte var som privatperson men BMW gör knappast förlust iallafall. För att pruta framgångsrikt tror jag inte du kan hålla på och vela så mycket. Bestäm dig för vad du vill ha och knalla in till handlaren och säg att du vill skriva kontrakt på ny bil med 8% rabatt annars åker du till nästa handlare. |
|
|
Andre´: Vart sa dom det? Kommer du med nått inbyte? Dels så är det attraktivt för dom att slippa ett inbyte, men å andra sidan så är det där dom tjänar pengar nuförtiden med att ge skambud på inbytet. Marginalerna är nog inte stora men jag fick ju 8% och ännu har jag inte sett Kron-Olle stryka förbi M-Bilar... Han är nog rädd om sin egen bonus, man nallar nog på den om man får bra rabatt. No More Limits! |
|
|
BMW´s rabatter!!! Det företaget jag arbetar på har ett ramavtal med BMW. Vi köper ca: 10 - 20 bilar om året från BMW. Vårt ramavtal ger oss 9% på grundpriset. Sedan får vi 5% på paket och tillbehör. Jag har varit inblandad tidigare i den här typen av ramavtal och det är svårt att förhandla till sig bättre priser. Att man som privatperaon skulle kunna komma in och förhandla till sig ett bättre pris på en bil är rätt osannorlikt. I dagens lägen när 80 - 85% av all nybilsförsäljning är just till företagsleasing så är inte "vi" privatpersoner speciellt attraktiva för handlarna då vi är långt mer krävande att göra affärer med. Sen vill jag också kommentera tråden om att köpa en demobil. Nu är jag part i målet eftersom jag köpte en demobil i sommras. Jag hade en offert på en fabriksny E90 325 och ställde mig frågan om jag som privatperaon är intresserad av att ta den initiala värdeminskningen. Den är hör, och det är pengar som inte går att ta tillbaka. Visst är den en speciell känsla att kliva in i en bil som bara gått 10 - 15 mil. Fördelen som jag kom fram till med demobilen var att de mesta som går sönder i en ny modell sker under de första 1000 milen. Det innebär att jag måste lämna arbetet, åka till verkstaden och ägna massor med tid till eventuella små fel. Allt sånt har redan hänt med en bil som gått 1000 mil. Sen var det helt avgörande med prisskillnaden mellan en ny bil och en demobil. I mitt fall rörde det sig om drygt 60 000:- som handlaren prissänkt bilen. Jag står som enda ägare. ( Om det är viktigt ) eftersom handlaren definieras som "handlare" i bilens dokumentation. Sen är det givetvis utrustningsnivån som kan avgöra. MAn får inte beställa själv. Även här hade jag tur med utrustningen. Jag har precis konstaterat att just min bil var med på sverigelanseringen av nya E90 som den "lyx utrustade" bilen. Så äv den anledningen så finns nästan allt som går att plocka in i bilen. ( Bilder finns på www.bmwcs.com ) Generellt sett så tror jag handlarna är rätt sparsamma med utrustning i sina demobilar av kostnadsskäl. |
|
|
André: Vinterdäcken på runflat 17" är SVIN dyra. Köper du en demobil så specificeras vinterdäcken som tillbehör och du betalar efter prislistan. Har för mig att det rör sig om styvt 4 - 5000/däck. Lite osäker är jag. Köper du en ny bil så kommer du lindrigare undan. (Jag talar av egen erfarenhet! eller snarare min plånbok talade om det för mig. ) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.