AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.083

E39 M5 snorbilligt?

Sida 3 av 3
J0
13
J0E
M5 -02
bjoerc jag gillar verkligen ditt resonemang: "Drog mig dock ur då jag insåg att bilarna skulle rasa kraftigt i värde" med ditt resonemang tycker jag du ska investera i en cyckel istället.

Varför cykel? Exempelvis Porsche 996 håller värdet betydligt bättre än en M5.

Andrahandsvärdet på BMW:s M-bilar måste tillhöra de sämre i bilvärlden.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
JOE blir du sur på hans kommentar bara för att du själv just nu förlorar en jävla massa pengar ?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Skulle vilja påstå att andrahandvärdet på 996 är fantastiskt. 60-65% av nyprisvärdet efter 6-7 år är väldigt bra.
För att inte prata om 993, kolla -95'or, de ligger i samma prisklass som billiga 996'or.

M5 och 996 är iofs knappast direkta konkurrenter, stor sedan vs. coupé med ett nästan obefintligt baksäte. Behöver man inte utrymmet så är det bara köpa så liten och "race-ig" bil som möjligt och plånboken tillåter?

Mvh,
/Wille
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Men om man jämför M3 vs 996 så är det nästan lika dystert tyvärr. Även Boxster vs Z3/Z4.

Förmodligen också Cayenne och X5. Även om skillnaden förmodligen är mindre där.
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Får mer pengar idag för min 993 4S än jag betalade 2003...

Men är i all fall sugen på en M3 E46 trots prisfallet. Runt 290-300K kostar ju 01, 02 med Ok bruksskick. Och det är mycket bil för pengarna...
El
5
Eldaren
525I Touring -93
330d Touring -02
MB 280 SLC -75
Jag skulle nog vilja påstå att BMW överlag har extremt dåligt andrahandsvärde. Det är därför som man får mest bil för pengarna om man köper BMW. Blir de bara 3-4 år så får man ju dem för bara några 10 tusingar mer än man betalar för skräpmärken. Problemet är försäkringspremierna. Vill man behålla värdet på sin bil så gäller det att köpa en bil med coupe eller cabriolet kaross som har en klassisk design och en lagom motor, stora motorer är inget som behåller värdet.

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Tycker att M-roadster samt M-coupe har behållt värdet utmärkt de senaste 4 åren. När jag tittade åt en M-roadster våren 2002 låg de runt 240-260 kilokronor. Nu 4 år senare ligger de runt 190-210 kilokronor.
JOE har på sätt och vis rätt. Jag köpte en cykel istället för M5:a. En italiensk cykel som jag utan problem kan cykla ifrån M5:or med...
J0
13
J0E
M5 -02
Highway Star: av vilken anledning skulle jag bli sur ? han har aldrig sagt något ont till mig, jag tyckte bara han lät som en aktiemäklare i resonemanget. Sen att han valde en Cyckel istället för en riktig bil det är ju hans val :)

Att äga en nyare M5 kostar mycket pengar, det visste jag långt före jag köpte min, men jag har en bra inkomst och har inga ekonomiska problem, dessutom går ju bilen som en dröm.

Jag kommer att byta till en E60 inom kort, finns ju inget att jämföra med enligt mitt sätt att se det. Världens snabbaste familjebil var det någon som sa ?
J0E: Jag brukar köpa bil med hjärtat men i fallet M5 blev det bara för mycket som talade emot. Trevliga bilar javisst, men det finns många andra val som också är trevliga och mer värdebeständiga.

Så ser jag på saken. Om jag hade varit helt frälst på M5 så hade saken varit en annan. Då hade jag högaktningsfullt skitit i alla kostnader och köpt en.
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Man måste ha mycket bra ekonomi om man kan köpa en ny BMW för t.ex 600K och få hälten tillbaka om 3 år. 100K i kostnad år. Det går kanske en gång, men få kan byta bil vart tredje är med de kostnaderna. Om man inte bor hos morsan eller i en sunkig etta, dvs har ett normalt liv, så blir det svårt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.