AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
8.048

95,96 eller 98 oktan bensin?

Sida 3 av 3
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag vill inte ta gift på att motorn verkligen går mjukare med 98 oktan. Det kan kanske vara någon sorts placeboeffekt.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det är i och för sig alls ingen omöjlighet att högre tändning kan ge mjukare gång. Det handlar atnagligen en hel del om resonanser av olika slag, och det kan slumpa sig så att en lägre tändning av detta skäl kan ge mer vibrationer, bara för att det råkar sammanfalla med någon resonans.
Tror vi måste tänka på att det är subtila skillnader på en "standardmotor", absolut inga kännbara ryck osv pga att motorstyrningen reglerar vid olika bränslen osv. Tankar man i 98 så ställer det om sig osv med en gång, sen är det bra. Man kan ju inte på ett praktiskt sätt mata motorn med olika bränslen/oktantal i "realtid" så att säga. Rester av t.ex 95 gör kanske att man kör på 96-97 tills nästa tankning osv, sällan man kör helt tomt eller hur?

FP
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Men fortfarande är det ju bara vid maxlast när man har gasen i botten som man kommer nära riskområdet för knackning och tändningen måste retarderas.

Så för att märka någon skillnad måste man ju ha "plattan i mattan"

Vi alla annan körning så kan man ju ha samma tändläge på 95 och 98.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Nja, om 'gamla sanningar' står sig, så innehåller tändningsmappningen också en 'dimension' för olika last/gaspådrag, från 'nästan ingen gas' till fullast. På dellast blir kopmressionstrycket i cylindern mindre (eftersom den insugna luftmassan är mindre). Lägre kompressionstryck ger lägre temperatur, och även något lägre flamhastighet, så på dellast ställs tändningen väsentligt högre (=tidigare) än på fullast. På gamla hederliga motorer med mekanisk tändningereglering gjordes detta med vakuumförställningen på fördelaren.
Så visst 'märks' tidigare tändning även på dellast, min gissning är att det t.o.m. gör större skillnad där än på fullast!
Tydligen är motorerna mappade för upp til 98 oktan, så det kan finnas en liten vinst att göa i effekt/förbrukning på att köra på 98 kontra 95. Frågan är bara om förbrukningen minskar så mycket att det kompenserar för prisskillnaden på ca 40 öre.... för att göra det måste förbrukningen vara nästan 3,5% lägre, och det undrar jag om den blir. Vore kul om någon kunde göra jämförande mätningar under någorlunda kontrollerade former! (Själv har jag just nu bara Doris Diesel samt en trött gammal M40, som definitivt nöjer sig med 95 oktan).

/// Gunnar E.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Så du menar alltså att om man kör en vanlig BMW på 95 oktan så drar motorstyring upp tändningen så långt redan på låg/dellast att den kommer spika och detektera detta med knacksensorn och retardera tändningen.

Jag trodde detta bara kunde hända vid högre laster.

Man lär sig något varje dag.
Kl
60
Klintan
320i -90
Det är lätt att tro att oktantalet är ett mått på bensinens energiinnehåll eller kvalitet i allmänhet, att man automatiskt får mer kraft ur motorn om man tankar 98 istället för 95, och att man på något sätt gör bil och motor en välgärning om man ger den bensin med högre oktan. Så behöver dock alls icke vara fallet - det kan rentav vara tvärtom.

Oktantalet anger en enda faktor, nämligen hur motståndskraftig bensinen är mot självantändning. Det normala förloppet är ju att den "förgasade" bensinen i cylindern komprimeras av kolven och sedan antänds i precis rätt ögonblick av tändstiftets gnista. Om bensinen, när den utsätts för högt tryck och hög temperatur därtill, självantänder och exploderar i förtid så störs ju hela rytmen i processen; det hela yttrar sig i ett knackande ljud som kan vara mycket påtagligt. "Knackning" eller "spikning" låter inte bara illa utan är i längden direkt skadligt för motorn.

Använder man bensin med för lågt oktantal så kan motorn knacka, i synnerhet vid segdragning och full gas.
Använder man bensin med rätt oktantal så knackar motorn inte, förutsatt att allt annat är som det ska.
Använder man bensin med högre oktantal än så händer ingenting alls. Jo förresten, eftersom bensin med högre oktan är mer svårantändlig så blir förbränningen sämre, vilket kan ge kolavlagringar i motorn som gör att den går sämre eller inte alls. Det högre oktantalet innebär inte att man får kraftigare explosioner ur samma mängd bensin eller så.

Resonemanget kompliceras av att moderna motorer är avancerade apparater, bl.a. kan de sänka tändpunkten om de märker att det behövs för att undvika knackning, eller höja kompressionen om de märker att det går. I sådana fall så får man faktiskt lite mer kräm ur motorn när man tankat bensin med högre oktantal. Det har dock fortfarande ingenting att göra med bensinens energiinnehåll. En motor som är optimerad för 95 oktan har fortfarande ingenting extra att hämta ur 98 oktan.

Man kan också luras av det faktum att kraftiga motorer använder bränsle med höga oktantal. Men då förväxlar man orsak och verkan: kraftiga motorer använder som regel hög kompression för att få ut mer effekt ur bränslet, och måste därför givetvis ha bränsle som tål hög kompression. Flygbränsle kan ha oktantal på över 100, men det betyder inte att en vanlig bil går bättre, eller ens särskilt bra (eller alls) på det.

En del hänvisar till att bensin med 95 oktan innehåller lite etanol, som har lägre energiinnehåll än bensin. Det stämmer visserligen, men dels är skillnaden mycket liten, dels är mängden etanol mycket liten (5 %). Skillnaden går därför i praktiken inte att observera, något som visserligen inte hindrar folk från att inbilla sig den.

Sammanfattningsvis: Det klokaste på alla sätt är att följa tillverkarens rekommendationer, och inte välja högre oktantal än så om det inte är nödvändigt. Det är det bästa för motor och plånbok. (Det här är en faktoid vars klargörande jag tjänat pengar på.)

Vad "oktan" egentligen är? Vanlig bensin är en blandning av diverse kolväten varav oktan är en. Bensin med oktantalet 95 har samma knackningsbenägenhet som en blandning av 95% iso-oktan och 5% n-heptan. Bränsle med oktantal över 100 har mindre knackningsbenägenhet än ren iso-oktan.

Referenser:
Wikipedia: Oktantal
Sölves motorsidor: Bränsle
Preem, energidoktorn
Cheap Auto Car Insurance Quotes: Which Grade of Gasoline Should You Use?
Välkommen till forumet Klintan.
Ser nästan ut som du citerar ett eller flera tidigare inlägg? Allt har skrivits tidigare, i stort sett ordagrant om du kikar in i tidigare trådar...)
Även vissa skrönor... bensin med högre oktantal är inte precis mera svårantändlig än med lägre, när den tänds på "det riktiga" sättet. Däremot är den mera beständig mot självantändning, och förbränningen, dvs flamfronten från punkten där tändgnistan startar förbränningen och utåt, är något långsammare. Behöver inte vara nån nackdel utan kan snarare utnyttjas i vissa fall, t.ex när man tidigareställer tändningen och låter förbränningstrycket verka lite längre, lite åt förbränningen i en dieselmotor.

FP
Kl
60
Klintan
320i -90
Jo, ju högre oktan ju mindre energi för den blir svårantändlig, Det är som etanolen (e85) 104 oktan den har jävligt lite energi innehåll
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Folke: Lite väl onödigt sarkastiskt "välkommnande" du gav
Klintan tycker jag. Han skrev faktiskt "REFERENSER" i slutet
av sitt inlägg...
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Får man mera brudar om man kör på 98 ?
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Nej, men du får respekt bland traktens hell-moppers.
Kl
60
Klintan
320i -90
Ingen fara..Jag som skickade in ett lite påhoppande inlägg kanske ;)...Kollar runt lite för jag hjälper polaren med hanns 525 som det ska i en 535 turbo motor i :P
Tummen upp för Bmw Ryt
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Tummen upp för Klintan och polarn's 535-turbo-projekt!!
Jag önskar det var lite mer sån anda här på forumet...

Och till den mupp som vågar säga någonting negativt om
"BMW & Turbo"... så säger jag bara "BMW 2002 turbo".
Kl
60
Klintan
320i -90
ska lägga upp en ftp när vi fixat bilder och klipp :D

Ett litet tips på bra grund prylar för turbo bygge!!!

Länk
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Varmt välkommen till Autopower, Klintan!! Vi ser fram emot lite
sköna garage-bilder.

Kl
60
Klintan
320i -90
Tackar så mycket
Rille330: Inget sarkastiskt menat i mitt inlägg, om du kollar på tidigare inlägg (flera olika) så är det ungefär som jag säger.
Svårantändligheten gäller för självantändning, inte för "normal" antändning. Att E85 har lägre energi beror på att etanol har lägre energi än bensin (men högre oktanhalt), inte på oktanhalten i blandningen.

FP
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
folke: Det är lugnt, det var mest bara det att du, i princip,
bad en ny användare att läsa alla gamla trådar innan han
skulle posta själv, som fick mig att reagera.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.