|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Är det någon som vet vad det är för skillnad på 95 oktanig bensin och 96an? Häromdan så skulle jag tanka 95an när en kille tipsade om att tanka 96an eftersom d va nästan en krona billigare.. sagt och gjort så tankade jag på.. men som alltid så är det lätt att vara eftersmart.. och nu vet jag inte om det var en så bra ide att blanda med 96oktan.. jag har för övrigt kört förut med 98ans och det har fungerat jätte bra, känns som man får mer hästkrafter samtidigt som den är bensinsnålare i längden. 54an | |
|
Välkommen till Autopower. Jag kör bara på 98 tycker bilen går mjukare och bättre. Har du chippat eller trimmat så är 98 en självklarhet. Spelar ingen roll din motor ställer in sig på vilket oktan du kör på. MVH |
|
|
Motorn känner av vilket oktantal det finns i tanken och ställer in motorn efter det... Men jag har en fråga angående detta också.. Hur många hk gör det om man går från 95 oktan till 98 oktan egentligen? Jag var nere och raceade på autobahn för någon vecka sedan och gick från 95 oktan till 100 oktan som dom har där.. det märktes mycket på motorkraften. Det ska visst gå att köpa 110 oktan här i Sverige men då måste man köpa ett helt fat. |
|
|
Oktantalet är måttet på hur lättantändligt ett bränsle är, dvs hur lätt/svårt det har att självtända och medföra spikning/knackning. Oktantalet anger inte något annat, bara det. Det finns inget extra krut eller dunderhonung eller spenat när man har 98oktan. I bilen blir den enda enkla skillnaden: spikar/knackar det eller inte. Om bilen är gjord för 95oktan så spikar det inte med 95 och då gör det det definitivt inte med 98oktan. Bilen kommer inte att kunna känna av att bränslet tål högre temperatur innan det självtänder. I en given förbränningscykel så får man ut exakt lika mycket hästkrafter med 95 som med 98oktan. Det man kan göra för att dra nytta av de tre extra oktanen som finns i 98 är att höja kompressionen(ger ökad verkningsgrad på motorn) eller höja laddtrycket(typ chippa, för att få i mer luft i motorn). I vissa motorer, som optimerats för 98oktan(hög grundkompression) men som gjorts så att man kan snåla med 95oktan, så kan man tappa lite(väldigt lite) effekt eftersom tändningen kan behöva justeras ned i vissa fall. Detta gäller dock inte turbobilar(de har lägre kompression). På de bilar som är chippade, eller är gjorda för 98oktan kan man givetvis tappa effekt när man kör på 95oktan, eftersom laddtrycket kommer att sänkas. Det bjuder säkert hårt(svårt??) motstånd, men det är läge att accaptera faktumet att mer oktan INTE innebär mer kraft,energi,hästkrafter med automatik. Bensin innehåller ungefär 44MJ energi/kg bensin oavsett oktantal. Det brinner lika fort oavsett oktantal. Oktantalet är ENBART ett mått på "temperaturkänslighet", ungefär som oljans viskositetstal. |
|
|
okej, så då kan man börja tanka 96 eftersom det är billigare än de andra alternativen? Men är det inte 95 som är billigast? |
|
|
Jo.. så varför köra på 96 då? |
|
|
Vill man tanka billigt ska man tanka etanol, E85. Jag har inte provat än men jag ska! Läs här om E85 Länk |
|
| Det står i min instrutionsbok att bilen är gjord för 98 oktan för högsta effekt och lägsta förbrukning.. | |
|
Hmmm... intressant. Läser i min instruktionsbok: Lägsta tillåtna kvalitet: Blyfri bensin med lägsta oktantal 91 ROZ. För att uppnå normalvärdena för effekt och förbrukning: Blyfri bensin med lägsta oktantal 95 ROZ. För att förbättra effekten och sänka bränsleförbrukingen: Blyfri bensin med lägsta oktantal 98 ROZ. |
|
|
Kör med 98 ska prova med 95 oktan på nästa långresa. Ska ha mer underlag på bensinförbrukningen med 98 först. No More Limits! |
|
|
BMW-motorer av modernare snitt har knacksensorer, som känner av när motorn tenderar att spika. Tändningen 'backas' då av styrdatorn tills spikningen försvinner. Tack vare detta kan motorn ha lite högre grundkompression och ändå utan problem köras på 95-oktanigt bränsle (jag har för mig ända ner till 91 oktan är OK i de flesta BMW-motorer). Som S4vbg så riktigt påpekar blir verkningsgraden och motoreffekten - i alla fall i teorin - bättre med högre kompression. Verkningsgraden/effekten blir också bättre med högre/tidigare tändning, till en viss gräns. S4vbg har också rätt i att det inte finns någon extra energi i bensin med högre oktantal - i själva verket är det tvärtom, energiinnehållet är t.o.m. marginellt lägre i 98-oktan än i 95. Om en bil går bättre på högre oktantal beror det antingen på att strydatorn då inte ställer tillbaka tändningen, eller - troligare - på placebo-effekten, dvs föraren vill gärna tro att högoktanigt får bilen att gå bättre.... Vad gäller E85 består den till 85% av etanol, som har bortåt 30% lägre energiinnehåll än bensin, medan oktantalet är relativt högt (drygt 100 oktan). Motoreffekten blir garanterat lägre, och förbrukningen högre. Däremot kan driftkostnaden i alla fall bli lägre än med bensin, eftersom E85 är så pass mycket billigare per liter. Motorer som är 'designade' för E85 har sannolikt hög kompression för att dra nytta av oktantalet i E85, plus knacksensorer som kompenserar när man kör på ren bensin. Plus att styrdator och bränslesystem är anpassade för att ta det mesta möjliga ur E85-bränslet. En motor konstruerad för bensindrift går säkert att köra på E85, men går nog inte något vidare, plus att det kan bli svårstartat i kyla (det beror på att etanol har väsentligt högre flampunkt än bensin, och alltså inte förångas lika lätt i kyla). Slutsatsen blir som alltid - kör på det bränsle tillverkaren rekommendrar, motorn går bäst och mest ekonomiskt på det den är konstruerad för! /// Gunnar E. |
|
|
Tack för alla svar! Det var lite delade åsikter om högre oktantal ger lägre bensinförbrukning och bättre effekt.. men av vad jag förstog så mår inte bilen av högre oktantal, så man kan lugnt köra på 96an.. just det, varför 96an va billigare än 95an vet jag inte men det skiljde sig ganska mycket, 95an kostar 10:83 medans 96an kostar 10:01 såå.. passa på allihoppa.. nu när det ändå e så dyrt 54an |
|
parolof |
hur kan 96 vara billigare än 95 oktan? skumt |
|
inte för att jag misstror dig men är du säker på att det inte var 11:01 |
|
|
Jag är hundra på det.. har till och med kvitto på det.. antagligen blev det något fel på pumpen.. för det borde rimligtvis va dyrare än 95 oktanigt bensin.. nästa gång ni är vid pumpen.. testa.. eller så kanske d bara var vid just denna pump 54an |
|
|
Skillnaden mellan 95 & 96 oktan är att man har blandat in en viss del 98 oktan för att få upp oktantalet. Oktan är ett mått på en bensins "tändvillighet" och ju högre oktantal desto högre kompression tål bränslet innan det självantänder. Knackning är just att kompressionen i motorn är så hög att bränslet självantänder. Men det finns även andra skillnader mellan oktantalen. 98 oktan innehåller mer energi än 95 oktan vilket innebär att de flesta motorer drar något mindre bensin än om man körde på 95. Beroende på vilken typ av motor varierar denna förbrukning. Jag vill dock varna Dig för att köra på E85. I Din bils instruktionsbok framgår OM Din motor kan köras på detta bränsle. Slutsats: Välj det bästa bränslet, det billigaste kan bli det dyraste. Du får inte mer än Du betalar för. |
|
|
WF 175B Jag vet inte om du har läst hela diskusionen men kan säga redan nu att det inte finns någon som helst mer energi i 98 oktanig bensin än vad det gör i 95 enbart som du först säger är det ett mått på hur lättantändligt ett bränsle är, dvs hur lätt/svårt det har att självtända och medföra spikning/knackning. Oktantalet anger inte något annat, bara det. |
|
|
WF 175B, jag vet inte var du fått det från, men bensin med högre oktantal innehåller INTE mer energi än den med lägre oktantal. Faktum är att det är tvärtom, även om skillnaden är så marginell att den inte märks annat än vid laboratoriemätningar. Om en bil drar mindre bränsle och/eller går bättre på t ex 98 oktan än på 95, beror det på att motorn är optimerad för det högoktaniga bränslet, och med hjälp av knacksensorerna ställer tillbaka tändningen när man kör på 95. Alla BMW-motorer (utom några av M-motorerna) ger dock maxeffekt på 95 oktan, så att köra på 98 är definitivt att 'elda för kråkorna'. Oktantalet i sig är, som du är inne på, ett mått på vid vilken temperatur bränslet självantänder - temperaturen i sig stiger av tryckökningen i cylindern, och tryckökningen är beroende av kompression, tändtidpunkt, ventiltider och lite annat. Ofta finns också någon 'Hot Spot' i cylindern (avgasventil eller utskjutande kant på en kolv, t ex) som ger 'lokal' självantändning/knackning, och det är sådana spikningar som är riktigt farliga för motorn eftersom de dels inte hörs, dels tenderar att 'äta' på metallytorna. Alla som råkat ut för brända avgasventiler pga lite för hög tändning vet vad jag talar om.... Mer att läsa: Länk Länk /// Gunnar E. |
|
|
Att vara saklig är viktigt och Ni som kommenterar mitt inlägg, det verkar som om Ni är petrokemister och i så fall får jag väl ge mig, jag har ju bara varit med och utveckla motorbränslen i ett multinationellt oljebolag och kan sannolikt inget :-). Ber Er bara att vara försiktiga med Era påståenden så att Ni inte inleder folk i tron att Ni vet, det kan finnas juridiska följder av att lämna fel information även om inte avsikten är kommersiell. Diskussionen är avslutad för min del. |
|
parolof |
Ju högre oktan, desto mer effekt Det är lätt att tro att oktantalet är ett mått på bensinens energiinnehåll eller kvalitet i allmänhet, att man automatiskt får mer kraft ur motorn om man tankar 98 istället för 95, och att man på något sätt gör bil och motor en välgärning om man ger den bensin med högre oktan. Så behöver dock alls icke vara fallet - det kan rentav vara tvärtom. Oktantalet anger en enda faktor, nämligen hur motståndskraftig bensinen är mot självantändning. Det normala förloppet är ju att den "förgasade" bensinen i cylindern komprimeras av kolven och sedan antänds i precis rätt ögonblick av tändstiftets gnista. Om bensinen, när den utsätts för högt tryck och hög temperatur därtill, självantänder och exploderar i förtid så störs ju hela rytmen i processen; det hela yttrar sig i ett knackande ljud som kan vara mycket påtagligt. "Knackning" eller "spikning" låter inte bara illa utan är i längden direkt skadligt för motorn. Använder man bensin med för lågt oktantal så kan motorn knacka, i synnerhet vid segdragning och full gas. Använder man bensin med rätt oktantal så knackar motorn inte, förutsatt att allt annat är som det ska. Använder man bensin med högre oktantal än så händer ingenting alls. Jo förresten, eftersom bensin med högre oktan är mer svårantändlig så blir förbränningen sämre, vilket kan ge kolavlagringar i motorn som gör att den går sämre eller inte alls. Det högre oktantalet innebär inte att man får kraftigare explosioner ur samma mängd bensin eller så. Resonemanget kompliceras av att moderna motorer är avancerade apparater, bl.a. kan de sänka tändpunkten om de märker att det behövs för att undvika knackning, eller höja kompressionen om de märker att det går. I sådana fall så får man faktiskt lite mer kräm ur motorn när man tankat bensin med högre oktantal. Det har dock fortfarande ingenting att göra med bensinens energiinnehåll. En motor som är optimerad för 95 oktan har fortfarande ingenting extra att hämta ur 98 oktan. Man kan också luras av det faktum att kraftiga motorer använder bränsle med höga oktantal. Men då förväxlar man orsak och verkan: kraftiga motorer använder som regel hög kompression för att få ut mer effekt ur bränslet, och måste därför givetvis ha bränsle som tål hög kompression. Flygbränsle kan ha oktantal på över 100, men det betyder inte att en vanlig bil går bättre, eller ens särskilt bra (eller alls) på det. En del hänvisar till att bensin med 95 oktan innehåller lite etanol, som har lägre energiinnehåll än bensin. Det stämmer visserligen, men dels är skillnaden mycket liten, dels är mängden etanol mycket liten (5 %). Skillnaden går därför i praktiken inte att observera, något som visserligen inte hindrar folk från att inbilla sig den. Sammanfattningsvis: Det klokaste på alla sätt är att följa tillverkarens rekommendationer, och inte välja högre oktantal än så om det inte är nödvändigt. Det är det bästa för motor och plånbok. (Det här är en faktoid vars klargörande jag tjänat pengar på.) Vad "oktan" egentligen är? Vanlig bensin är en blandning av diverse kolväten varav oktan är en. Bensin med oktantalet 95 har samma knackningsbenägenhet som en blandning av 95% iso-oktan och 5% n-heptan. Bränsle med oktantal över 100 har mindre knackningsbenägenhet än ren iso-oktan. Referenser: Wikipedia: Oktantal Sölves motorsidor: Bränsle Preem, energidoktorn Cheap Auto Car Insurance Quotes: Which Grade of Gasoline Should You Use? |
|
WF 175B, om det är så att du har kunskaper i ämnet, som inte är allmänt tillgängliga, vore det självklart intressant att ta del av dom. Jag försöker vara saklig och underbygga mina påståenden med t ex hänvisningar till vederhäftiga informationskällor. Jag är inte petrokemist, och utger mig heller inte för att vara det - jag har bara en gedigen ingenjörsutbildning och ett allmänt tekniskt intresse att falla tillbaka på. Som du själv säger, någons påståenden i ett forum är inte mycket värda om man inte kan påvisa rimlig trovärdighet för det man påstår. Om det däremot är så att du har en bakgrund som utvecklare av motorbränslen, är du självklart en auktoritet inom ämnet och förtjänar att tas på allvar - för att inte tala om vilken nytta vi andra skulle kunna ha av dina kunskaper! Om du har belägg för att 98-oktanigt handelsbränsle har högre energiinnehåll än 95-oktanig dito, så kommer jag förbehållslöst att ta tillbaka mina påståenden (som förvisso är hämtade från trovärdiga källor) och be om ursäkt. Tills dess håller jag fast vid att tro på den information jag lyckats hitta, nämligen att handelsbränslen (med det menar jag den bensin du tankar på macken) har i praktiken samma energiinnehåll, oasett oktantal. (Vissa racingbränslen och andra specialbränslen har definitivt högre energiinnehåll än vanlig 95-oktan, men det är en annan sak... Länk ) Som sagt, jag lyssnar gärna om du har kunskaper att dela med dig av, och ändrar gärna uppfattning/tar tillbaka påståenden om du har belägg för motsatsen! MVH /// Gunnar E. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.