|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Även om det ser väldigt dyrt ut med 98 när man står vid pumpen så blir det inte mycket i längden....skiljer det 30 öre per liter mot 95 kanske? Drar bilen en liter per mil så är det en skillnad på 300 kr på 1000 mil! Inte så mycket när allt kommer omkring. Bilen: Länk |
|
|
Suck. Trodde vi hade redat ut detta så många gånger i tidigare trådar så det inte gick att komma med flera vinklingar nu....) Gunnare sammanfattar bra det vi tidigare skrivit. Lite komplement kanske: Det som sker när en modern motor med knacksensorer och adaptiv motorstyrning osv känner att ett mera knackningsbeständigt bränsle kommer in i förbränningsrummet är att ställa tändningen lite tidigare, vilket ger lite högre output på vevaxeln. Avkänningen sker konstant och snabbt, men ökad effekt beror som redan sagt inte på att t.ex 98 är mera energirikt än 95. Någon skrev att motorn kan öka sin kompression dessutom. Vad jag vet så har SAAB visat en motor med variabel kompression, är den i serieproduktion redan? Annars är det bara tändläget som ändras, och drar man inte "nytta" av lite ökad effekt så kan man få lite lägre förbrukning i stället, några hävdar även att man kan få både och. Skillnaderna är dock små. FP |
|
| Jag säger samma sak som Gunnar E. Jag e inte petrokemist men har jobbat på raffenaderi. Och bilden de gav mej då va inte av den karaktären att 98 oktanigt bränsle innehåller mer enerig. Men jag säger inte heller att jag kan ha fel vi är inte mer än mäniskor. Har du belägg för din info så stryker ja allt jag hittils har sagt och ber om ursäkt till alla jag eventuellt då skulle ha vilse lätt. | |
| Det som ngn skrev om kompression kanske var menat som att styrboxen kan justera upp Laddtrycket, på en turbomotor med sådan styrning, något vid högre oktantal. | |
| Enligt Shell så innehåller deras bensin lika mycket energi oavsett oktantal, och om det finns skillnader så är de små. Länk | |
|
För oktanjagare så kan man ju tanka 98 och sen detta Länk. Har även hört att tillskott av eter eller aceton skaLänk höja oktanet! ,det luktar ju onekligen eter om boostern. Mvh Danne -Never feel sorry for yourself.- |
|
|
Dra i E85 om ni vill ha högreoktan, det är ju dessutom billigare......ehhhh, Vatten har väl tex 1000000 i oktanhalt, man måste ju trycka ihop det av bara satan innan det självtänder som i en vätebomb. Folke "Det som sker när en modern motor med knacksensorer och adaptiv motorstyrning osv känner att ett mera knackningsbeständigt bränsle kommer in i förbränningsrummet är att ställa tändningen lite tidigare, vilket ger lite högre output på vevaxeln." Ok, men VAD gäller på BMW, hur mycket tidigare drar den fram tändning vid olika okatn, var ligger stoppet, är det max framställt vid 93-95-96-98-104-110, Det är ju ABSOLUT ingen ide att tanka högre okytan än motorstyrningen är villig att dra fram. någon som vet EXAKT var stoppet ligger. |
|
|
En motor drar inte upp tändningen högre vid oktanökning, än vad som mappats in från fabriken vid utvecklingen av styrprogrammet. Har man t ex. med 98 oktan lagt in 16,3 graders tändning vid 3670 rpm med ett visst tryck i insuget samt en viss spjällöppning samt en viss bränslemängd växelläge hastighet och en hel del andra parametrar, så kommer det inte att bli högre tändning än de 16,3 graderna om man tankar i 110 oktan vid samma körförhållande. Dr Tinnitus |
|
|
Regleringen går till så att tändningen tidigareställs tills små knackningar kan detekteras av sensorerna, därefter backas tändningen tills de upphör osv. Reglering sker hela tiden men hur många grader den kan reglera inom kan jag inte svara på. Man anger ju 91-98 som lämpligt område vilket innebär att så mycket högre är det väl ingen idé att tanka, 100 oktan max kanske. Nu pratar vi om vanlig bensin på senare bilmodeller som inte är modifierade på nåt vis osv. FP |
|
|
Mycket gissningar nu. Det vore kul att veta var gränsen går för att det övergår från högre effekt till att elda för kråkorna. Jag trodde att de flesta nya bilar hade gränsen 95 oktan och bara några enstaka modeller kunde tillgodogöra sig 98. Men det var bara en gissning...... |
|
|
Folke. Ditt svar på regleingen tarvar ett förtydligande. I grunden är det du skriver rätt, att systemen kan tassa uppåt i grader tills spikning detekteras för att då hejda sig och kanske backa en smula tills spikning upphör. Men, fortfarande så gäller det jag skrev tidigare i exemplet med 16,3 grader. Alltså, systemet har ett inmappat tändningsvärde på 16,3 grader för en specifik belastningspunkt och under specifika förhållanden i övrigt. Systemet försöker då alltså styra tändningen mot dessa från fabriken programmerade 16,3 graderna. Om detta låter sig göras utan problem som t ex. spikningar så stannar systemen normalt där och går inte över dessa 16,3 graderna då detta är ett "maxvärde" för den aktuella belastningspunkten under de givna förhållandena. Detta gäller oavsett bränsle eller oktan tills programmet mappats om för nåt annat och därmed fått de 16,3 graderna ändrade upp eller ner till ett nytt maxvärde. Om systemet däremot råkar på problem med att ta sig upp till dessa 16,3 graderna så kan det stanna vid en lägre tändning så länge som problemet kvarstår, för att när det är borta igen försåka nå de 16,3. Skulle problemet kvarstå under längre tid så kan vissa system som har adaptionsfunktion, lägga denna lägre uppnådda tändpunkt i ett minne (adaptionsmapp) från vilken den sen hämtar de värden som visat sig funka bäst på vissa lastpunkter under vissa förhållanden. Samma sak kan ske även med bränsle och även där kan det finnas adaptionsmöjligheter i många av de nyare styrsystemen. Men minns alltså att många av värdena, särskilt för tändningen, är maxvärden som systemet inte går över utan bara försöker nå då det från fabriken är programmerat som det optimala enligt deras sätt att se på saken. Sen lite om chiptrimmning. Om man kikar på ett originalprogram efter att det har körts en längre tid, och sen jämför vad man kan se i ett trimprogram (chippat som det kallas) så kan se vissa intressanta lustigheter. Om man då tar sig en titt i de sk. adaptionsmapparna för bränsle tändning laddtryck och annat beroende på motortyp och styrsystem. Alltså i de mappar där systemet sparar de värden som den "tvingats" till för att de egentliga värdena i de vanliga mapparna (maxvärdena eller de man ville att det skulle använda) inte kunde användas p. g. a. div problem som t ex. spikningar, felaktiga avgasvärden, felaktig luftmassa eller en massa annat som inte skulle vara bra för motorn. I ett standardprogram så är det inte så himla mycket lagrat i dessa adaptionsmappar, och inte med så stora korrektionsvärden heller. Men det är mycket vanligt med väldigt mycket lagrat och med väldigt stora korrektioner i ett trimprogram, och det även om trimfirman anses vara välkänd och välrenomerade. Slutsatsen man kan dra av detta är att man som trimfirma trots all glassig reklam och självsäkra påståenden inte har så himla bra koll på hur systemen fungerar eller hur det ska se ut för att motorn ska må bra, eller tagit sig tid för att verkligen göra en korrekt anpassning av programmet. Hade man haft det så hade inte systemen fått jobba så hårt med adapteringen, så enkelt är det... Dr Tinnitus |
|
|
Mina uppgifter kommer delvis från BMW AG:s egna teknikbeskrivningar på den tyska webben, osäker på om det finns kvar där nu. De sade inte om det faktiska "området" slutar just vid motsvarande 98,00 oktan eller om systemet kan klättra något högre. FP |
|
|
Jag har alltid tankat mina BMW'n med 95 och det fungerar bra! ------ Länk Länk |
|
|
Folke. BMW kör med Bosch styrsystem, i de nyare bilarna t ex ME7 och på gång ut är ME9, eller om det kommit ännu. Oavsett vilket eller om dte är ett ännu äldre system så är det de som i fabrikens motorlabb som mappat originalprogrammen, som bestämmer hur högt tändningen och andra variabler får gå, eller sänkas med för den delen. Har dessa killar mappat programvaran även för 98 oktan så är det lugnt, då finns "maxvärden" för tändning och annat redan framtestade av dem och inlagda i programmet. Har man inte mappat för 98 eller högre oktan, så finns heller inga värden för detta och då kommer inte systemet att på egen hand klättra vidare upp i tändning. För då skulle det ju handla om att det skulle reglera in på "okänd mark" där ingen har testat vad som egentligen sker med förbränningen. Viss adaption kan alltså finnas, men även den brukar sällan eller aldrig tillåtas att på egen hand gå över eller under ett maxvärde om man skulle tanka bränsle med högre oktan än det från början är programmerat för. Dr Tinnitus |
|
|
Jag tror definitivt att systemet är mappat för 98 oktan. BMW anger att de från fabriken angivna siffrorna för prestanda och bränsleförbrukning avser bilar som tankats med 98 oktan. Används lägre oktantal försämras värdena, något som framgår även av vanliga broschyrer för exempelvis E90. Sedan kan man ju diskutera hur stor skillnaden egentligen blir, när man inte har något laddtryck att spela med. Jag tror att den skillnad som en BMW-motor kan uppvisa om den tankas med 95 eller 98 oktan är liten, i nivå med de skillnader som ändå uppstår från dag till dag, på grund av exempelvis variationer i luftfuktighet, lufttemperatur osv. Det skulle inte förvåna mig om lufttrycket i däcken har större betydelse för bränsleförbrukningen än oktantalet. |
|
|
Tänk när man står där nästa gång vid soppapumpen,vilken ågren man kommer att få efter att ha läst denna tråd hehe. BMW e lag |
|
|
Har för mig att det sitter MS45 (Siemens) i min. Även i E90 sitter MS45 enl specarna. Vet inte om det spelar nån roll i sammanhanget, bara att systemet med knacksensorerna osv justerar tändläget osv konstant under drift och "tillåter" 91-98 oktan. FP |
|
|
Å fan, kör de med Siemens...? Trodde definitivt de körde med Bosch, där ser man. Hur som helst så torde denna grundläggande funktion vara väldigt lika. Tillåter man 95-98 så har man garanterat även kontrollerat vad som sker med dessa bränslen och mappad för dem, och därmed så finns der "ramar" inom vilket systemet håller sig. Dr Tinnitus |
|
|
Följande anges av BMW för E90: "Die Benzinmotoren sind für die Kraftstoffqualität ROZ 98 ausgelegt. Ein Betrieb bis ROZ 91 ist mit geringerer Leistungsabgabe und erhöhtem Verbrauch möglich." Dvs, bensinmotorerna är dimensionerade för 98 oktan. De kan köras på bensin ner till 91 oktan, med minskad motoreffekt och höjd bränsleförbrukning som följd. Själv kör jag ibland på 98 oktan, ibland 95. Jag känner mig inte säker på att ha noterat någon skillnad i prestanda eller bränsleförbrukning, men jag tycker motorn går lite mjukare med 98 oktan. |
|
|
Ok, då låter det ju som BMW har mappat ända upp till 98 så att 98 ger max effekt då. Förstår inte att motorn skulle gå mjukare med 98, det borde ju vara tvärs om med höggre mappning på 98, det borde ju ge mer effekt och mer vibrationer med så tidig tändning. Men men, nedregleringen kanske känns som ryck.... En fråga till. För att man ska få ut den extra effekten/bränsleekonomin av 98 (om den är mappad så lång) så måste man väl köra med "plattan i mattan" hela tiden. Jag menar, när man kör med dellast/låglast osv så kan man ju inte ligga nära spikning så någon nedreglereing behövs ju inte vid tex 95 oktan. Om man tänker köra ett flertimmars Autobahnpass i maxfart så borde ju 98 göra mest nytta då????? Men om man kör utan fullgas borde man inte vinna något alls. Tänker jag fel????? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.