|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Började genom att fylla i ett formulär om vad jag var intresserad av och mailade vidare till ett importerings-team. Hittade deras hemsida genom att söka på google. En från Teamet ringde upp nästa dag och guidade mig genom mobile.de och autoscout24. Jag hittade en bil jag var intresserad av och med deras omkostnader så hamnade priset på 60 000:-. Jag fick numret till Forex och gick till banken och förde över pengarna till Teamets konto. Detta var på en fredag. Tisdag förmiddag så ringde jag och frågade hur det gick. Jag fick till svar att de var på båten hem och att bilen verkligen var kanonfin. Om 10 dagar så skulle plåtarna komma hem till mig och jag skulle kunna hämta bilen. Jag kände mig helnöjd! När en vecka gått så ringde jag bara för att höra så att allt va bra. Då fick jag till svar att bilen inte gått igenom reg besiktningen pga för höga avgasvärden. Men det skulle de fixa snabbt. April, maj och juni passerar utan att ngt händer. Tillslut så säger dom att de har varit tvugna att åka och köpa en ny motor. Men den hade gått färre mil och var i bättre skick. OK.. tänkte jag. Nu är det augusti.. jag har fortfarande ingen bil. Jag har betalat 60 000:- har kvittot från banken. Har ca: 25 mail där det står att bilen är på gång. De säger nu att det inte finns någon besiktningstid. De är inte registrerade som företag utan gör detta som en hobby. Jag tänker inte hänga ut varken enskild person eller "företag" jag vill verkligen bara ha hjälp.. jag vill inte vara killen som blev blåst av bilskojaren längre. mvh Pär Hjälp mig snälla | |
|
Känns som en polissak. Dock är det kanske inte helt enkelt att bevisa att du skickat pengarna till dem med uppdrag att de ska köpa en bil till dig om du inte har något sådant kontrakt. Köp själv i tyskland(eller var nu den intressanta bilen finns), det är mycket tryggare och billigare! |
|
|
Verkligen synd men det är ändå helt obegripligt hur man kan ge 60" till en främmande människa. Ring och kräv pengarna tillbaka då lär du märka om dom redan har supit upp dom. |
|
|
Tråkigt att höra, finns det några likheter med "Team ImportAkuten" Länk Läs då detta: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
jag gillar naturligtvis inte att idiotförklara folk, men hur ända in i helv-te kan du sätta in 60 papp på någons konto utan att kolla upp någonting alls eller ha några som helst underlag? pengarna är för evigt borta. en polisanmälan för bedrägeri ska du naturligtvis göra, och de blir säkert fällda. men några pengar kommer du aldrig att få tillbaks. om igen: kan du inget om import, vänd er till en SERIÖS importfirma (dvs aktiebolag, minst ett bokslut genomfört, inga betalningsanmärkningar, fast telefonummer, fast adress, styrelse och företrädare ska vara utan kronofogdeskulder och brottsligt förflutet). är ni för snåla för det, vänd er till en privatperson ni LITAR på (gott rykte, släkt, bra kompis, kunnig). ALLT annat ska ni inte använda, och ABSOLUT inte skicka pengar i förskott till. sorry, men det bästa du kan göra är att svälja stoltheten och berätta vad du råkat ut för, så att någon annan kanske slipper bli lurad. och se till att polisanmäl ögonblickligen. Mvh Johan |
| Håller med Johan, det är när man läser sånt här som man förstår hur fifflar kan överleva. | |
|
Jo jag har fått höra att jag är en idiot.. tack Johan. Men jag ringde och kollade referenser.. de sammarbetar med välkända aktiebolag. Jag ringde nyss och reg-bes skulle tydligen fixa sig i början på nästa vecka. Om inte så får jag väl acceptera att mina pengar är borta. Jag kanske återkommer med en kommentar under nästa vecka om hur det går. Hoppas allt blir bra. Tack och hej. |
|
|
Varför kan du inte reg-besikta den själv. Jag menar så du får hem bilen nån gång. mvh Erik Min: Länk |
|
|
Hej MiTTE Jag hoppas verkligen att det ordnar sig, även om det ser mörkt ut. En sak blev jag lite nyfiken på: Har du sett bilen öht? Vet du att den verkligen finns i Sverige och att resan till Tyskland för att inhandla bilen verkligen är genomförd? Som sagt, jag hoppas verkligen att det löser sig för dig. |
|
|
MiTTE:"April, maj och juni passerar utan att ngt händer" "Har ca: 25 mail där det står att bilen är på gång." Du är tålmodig... Det enda positiva är väl att du fortfarande har en dialog med dem. Har du hotat med polisen? Reaktion? /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
mitte: pratar du möjligtvis om denna "firma" Länk |
|
| Tråkigt det du har råkat ut för. Med 100% säkerhet har dom inte hämtat någon bil och bara försöker förhala för att dra ut på tiden tills dom åker fast för att kunna lura så många som möjligt. Jag skulle hänga ut dom direkt för att rädda ev. någon mer att åka dit. Tyvärr kommer du aldrig se bilen och dom kommer bara förhala det så länge som möjligt bara för att inte få flera polisanmälningar på sig. | |
|
återigen: har du öht sett bilen?? mvh. |
|
|
Hej, Jag kan ha fel ang det här men kollar man verkligen avgas-värdena på reg-besiktningen ? Har inte för mig att man gjorde det på min utan det görs väl på kontrollbesiktningen som man gör efter reg-bes ? I så fall borde den väl vara godkännd på reg.bes och ha fått sitt svenska reg-nr.. Är jag helt ute och cyklar ? Mvh Jimmy |
|
| Nej du har nog helt rätt... | |
|
Jag menar: Om nu bilen finns i Sverige så kan man ju faktiskt fråga vad den har fått för reg-nr och om den inte fått det så kan man ju be om chassie nr och på så sett se om den existerar LR ej.. |
|
|
Vad har hänt i detta fall då?? Min Bil - Länk |
|
| Hur går det med bilen? | |
|
MiTTE: Statusrapport tack? /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
MiTTE: du verkar vara en kille med tålamod. Mycket trist historia och tyvärr är väl risken stor att du varken kommer att dina pengar eller din bil. Av din historia låter det som att det hela tiden var du som ringde dom. Har dom ringt dig någon gång sedan du betalat de 60.000? Jag tycker inte du har några skyldigheter överhuvudtaget till denna firma så genom ditt "jag vill inte hänga ut..." så är du tyvärr bilskojarnas drömkund...Tänk på att detta forum har många besökare och även om det inte går att stoppa bilskojare så kan vi åtminstonde göra det lite jobbigare för dom samt undvika att andra råkar ut för samma sak som du. Det handlar inte att hänga ut folk eller företag utan att upplysa om företag som inte sköter sina åtaganden. ___ //Ulf |
|
|
Hej När jag reggar bilar så gör de kontrollbesiktning samtidigt om regbes, där kollat de även avgas. Om bilen har några anmärkningar så skrivs det upp men man gör ändå klart regbesiktningen och man får ett regnummer. Så detta ska du ha fått. Hade en gång ett dimljus som stod för högt, så fick åka tillbaka på obokad efterkontroll men hade redan efter första gången mitt regnummer på papper när jag åkte hem. Ring och hör hur det verkar, och berätta det jag skrev, dvs att de får regnummer även om bilen inte blir godkänd vid kontrollbes. Hade du kollat deras referenser? Har de en hemsida? Lycka till. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.