AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.712

Mina synpunkter på 330i E90

Sida 1 av 2
Berra
Har nu haft min 330i i ett dygn och tänkte därför meddela några intryck jag fått de första 20 milen jämfört med min förra bil, en 325Ci 2001.

1. Den nya bilen upplevs som mindre stötig trots att den gamla var utrustad med 17 tums och den nya 18 tums fälgar. Testade på lite småvägar och det verkar som om fjädringen hinner med bättre trots att det ibland var guppigt värre. Den gamla kändes som om den hoppade mer.
2. Däcksljudet är mycket mindre. Känns som om man kör med 16-tums, faktiskt. Min E46 var betydligt mer högljud.
3. Sportstolarna i E90 gör att man sitter som i ett skruvstäd. Både svank samt sidostöd kan justeras. Detta gick inte på sportstolarna i min E46. Stolarna är inte elinställbara dock som i min gamla bil men hur ofta ändrar man körställning igentligen?
4. Hela miljön i cupén känns mer förfinad. Inredningen med i mitt fall titaninlägg känns mycket smäckrare än i den gamla med black cube. Handtag mm är mycket tunnare och smäckrare och upplevs inte som så biffiga som i E46. Som tur är så fick jag inga mugghållare, tackar för det! En BMW skall man köra, inte äta i! :)
5. Bromsfunktionen vilket innebär att om man vid start i backe flyttar foten från bromsen till gasen så hålls bilen automatiskt i några sekunder utan att rulla bakåt. Så nu kan alla göra perfekta starter i backar! Bromsarna på E90 verkar också vara grymt bra! Har gjort några bromsprov och de nyper duktigt bra!
6. De automatiskt avbländningsbara backspeglarna funkar också bra. Gott att slippa blänket i speglarna.
7. Armstödet med förvaringsfacket var faktiskt bättre än väntat. Lätt att hitta en skön ställning för växelarmen.
8. Motorljudet. Betydligt bättre ljud när man drar på lite. Nästan så att man vill stänga av stereon ibland och veva ner rutorna.
9. Jag har sparat det bästa till sist, motorn! Har inte varvat upp den så mycket men man känner att det finns kraft där så att det blir över! Skall bli gott att kunna gasa fullt när inkörningen är över.

Några punkter som kan förbättras:
1. M-Sportratten på E46 var goare att hålla i. Lite tjockare samt gott med bulorna där man normalt höll ratten. Kommer kanske en sådan med den nya M3:an?
2. Mer förvaringsfack hade inte skadat.
3. Blinkersfunktionen. Tar nog ett tag att vänja sig vid.

Så om man sammanfattar så tycker jag att det var stor skillnad mot min gamla E46. Trots att det bara är ca 5 år mellan bilarna så är det en klar klass-skillnad.

Vit 330i E90
ca
403
carlsson86
Bmw M3 e93 -08
Bmw 520d f11 -11
Blev lite intresserad av din gamla 325 när jag stod och tvättade den, fint skick till dom milen, men såg att den var omlackad där bak lucka och bakskärm mindre olycka? men det var bra gjort går knapt att se.
Tycker att din nya 330 var väldigt fin, snyggt med det halvlädret och den vita färgen + tonade rutor.

hoppas du blir nöjd med bilen och får många trevliga mil med den!
Jag var och provkörde din gamla imolaröda 325Ci, såg också skadorna. Men bilen verkade ärlig. Fattas bara annat med en ägare. Bromsarna var tyvärr kass. Inget undgår detta forum verkar det som. ;)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Berra: Endel utav anledningarna till att du upplever e90 så mycket tystare är för att det är en viss skillnad när det gäller sedan/coupé.

Intressant med stötigheten, jag upplevde att bilen inte kändes speciellt bra i detta avseende, och jag misstänker att det helt beror på run-flat däcken som sitter på.

Hoppas du får många glada mil i din 330!
Berra: väldigt intressant läsning går i tankarna på en 330d. Som acey sa om däcken har du skippat run flat, har det på min helt värdelöst stötit och taskigt grepp i sida.
Glömde skriva att du gärna för lägga ut bilder på din nya pärla.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Tycker det är högklass på mugghållarna x 2 i E90. Med en tryck så går den in och är osynlig! Länk: Länk

Lite skillnad mot de gamla som var riktig fula fakiskt!

------
Länk
Länk
Berra
hej!

Här kommer lite svar på några av era frågor!

Carlsson86: Du har rätt när du säger att den är omlackad bak. Vad jag vet så skall endast handtaget på bakluckan vara omlackad. Detta pga några j***a får i norge som inte kunde låta bli att slicka på bilen. Klockan runt halsen gjorde då så att färgflagor lossnade ur hantaget.
Sen är nederdelen av vänster dörr omlackad pga en 20-årig norrman som ville prejja mig av vägen i 70. Som tur är endast repor på sidan samt backspegeln på vänster sida knäcktes. Kanske har de lackat även bak för att tona ut?
Så vad lär man sig av ovanstående? Jo, kör försiktigt i Norge! För i Norge är det skoj att köra om man bortser från alla kameror. Alla flyttar så snällt på sig de får syn på en i backspegeln!

PowerMac: Bromsarna skall vara servade vid insp 2 vid ca 10000 mil. Den gick också igenom besiktningen utan problem. Tror att felet istället sitter i däcken. De börjar nog bli lite slitna bak. Upplevde samma sak med vintersdäcken men allt försvann i våras när jag fick på sommardäcken. Det var därför jag sa till dem att kolla bromsarna på 10000-mils servicen.

mattias h: Jag har 18-tums Run-Flat Michelin Pilot Sport på min. Funkar mycket bra än så länge iaf. Kommer lägga ut bilder när jag får på spoilern bak.

Om ni har ytterligare frågor ang min gamla eller nya bil så är det bara att fråga på!

M v h
Bert
Berra
Kan också tillägga att min gamla E46 varit den bästa bil jag haft! Inga problem alls trots ca 12000 mil. Jämför man med de på jobbet som kör Mercedes eller Volvo så är BMW rena befrielsen. Kanske därför som några av dem också beställt E90 men då som 320d? ;)
Berra: Jag har goodyear kanske därför. Tog du aktiv styrning eller ej.
Berra
Har ingen aktiv styrning. Har läst på andra bmw-siter att de klagat lite över andra däckmärken än Michelin. Kanske det beror på däcken ändå?
Mina Pirelli funkar utmärkt.
Vad tycker du om farthållarspaken då?
BMW har ändå en bättre blinkers än Mercedes där man inte kan stänga av blinkersen om man blinkat fel får vackert vänta ut dom tre blinken...

Tycker att förvaringsfacket är för litet samt att den sitter för långt bak.

No More Limits!
Berra
Har bara testat farthållaren lite snabbt men tycker nog att det fungerade bättre då allt satt i ratten. Gillar dock att man ser vad farthållaren står på både i digitaldisplayen samt visaren som visas i hastighetsmätarens ytterkant.

Jag undrar dock en sak, det finns en likadan ytterkant på varvräknaren. Är det meningen att det röda i varvräknaren varierar beroende på hur varm motorn är? Eller är den fast trots samma utseende som på hastighetsmätaren?
Inte bara en gång man har bländat mötande då man ska ställa in farthållaren.
Grattis till bilen! håller helt med dig angående elstolar, bortkastade pengar såtillvida man inte är flera förare och behöver minnesfunktionen. delar även din åsikt om mugghållarna :)
bromsarna har ett j***a bett, 330 har ju också lite större skivor. det verkar som om ABS tillåter viss låsning? kanske är så på andra nya bilar också?
Motorljudet är riktigt trevligt, låter en hel del även 150-200meter från bilen vid fullgas dock med ganska annorlunda ton än tidigare bmw-sexor tycker jag, mera "rasp-rasp". bästa ljudet är ändå vid parkeringsgasande när man står utanför och lyssnar, vilken härlig baston. be nån polare parkera bilen lite och lyssna om du inte gjort det :)

för övrigt får du gärna läsa farsgubbens synpunkter på sin E90 och skriva nån rad om du upplevt liknande tendenser hos din bil Länk
Och ännu värre sänkt farten när man ska heljusblinka en mötande bil...

Sen fattar jag inte vitsen med varningssignalen när man frikopplar med farthållaren på. Tack jag vet redan att farten minskar när jag trycker ner kopplingen.

No More Limits!
Dom har bara samma instrumenthus som kommande M3.
Det vore annars en bra finess att ha även på våra bilar då det saknas tempmätare.

No More Limits!
Clubsport: Håller med dig alla man möter tror man varnar för radar eller slår på heljus. Varningssignalen har jag som tur var inte.
Mattias h: Testa att köra i 90 och frikoppla. Du borde ha den du med.
Berra
Märkte ytterligare en fördel med den nya bilen. Vatten rinner inte in i kofferten när man öppnar den! Det gjorde det i min gamla coupé. Testade precis i Borås, där det alltid regnar ;)
Clubsport: Testade idag hadde den inte, däremot kopplades farthållaren ur.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.