|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Powerkjell! Verkligen dystert att läsa om vad som hänt. Det är det här man bävar för... Jag föreslår att du tar bilen till en BMW-verkstad och gör en total genomgång av den för att spåra ev. fler dolda fel och dessutom få en bedömning av lackskadan. Kan varmt rekommendera min hovleverantör Blombergs Bilservice på Hantverksvägen i Lidingö. De är små men aukt och kusligt bra. 08-767 38 00. Ta sedan ställning till om du vill häva köpet eller ej. Är inte jurist men har liknande erfarenheter från början av 90-talet och mitt stora misstag var att jag inte bråkade och fick köpet hävt. Bättre att ta en ev. kostnad i form av avdrag än att behålla en bil som a) du säkert har tröttnat på redan b) kommer att fortsätta vålla problem och c) kan bli väldigt svårsåld när den dagen kommer. Se det som kursavgift i Livets hårda skola. Du kommer att vara en mycket bättre bilköpare nästa gång du går på jakt efter dröm-BMW:n. Hoppas det ordnar sig! |
|
|
Fan Kjelle... det här var ju inte alls roligt =/ Grymt trist på en bil som är så fin (för den är den ju verkligen!). Men jag sållar mig nog till skaran som tycker du ska försöka häva köpet. Som sagt, vem vet vad det blir nästa gång, motorras? Lycka till... //Koffe |
|
|
Tja Kjell! Detta är sannerligen inte roligt... =( Det första alternativet som många menar är nog ett M-Test/BMW Diagnos.... Om du inte har lust med det eller om Testet visar att bilen är dålig... Häv köpet! Och kräv extra pengar för besväret och för att du har åkt ned dit 58000 ggr.. =( FAAAAAAAAAAANNNNNN, hatar att folk gör detta... =( Varför kan man inte sälja en schysst bil? =( Ha det bra sålänge... Mvh Tobias |
|
|
Kjell: Jag kan juh glädja dig med att det inte direkt verkar vara svårt att häva köp med honom (Har två kompisar som gjort det), men då gällde det motorras efter en dag. |
|
|
Plötsligt är det JAG som med rätt får gå med svansen mellan benen och jag känner mig dum... Vi tar det från början: Jag tog bilen till Stockholms Bilvård där Jörgen (väldigt trevlig kille) ställde en diagnos på lackskadorna. Han kollade lite och ville konstatera som helhet att det var en väldigt fin lack på bilen. Det fanns inte alls några tecken på att bilen skulle ha lackerats om. En synnerligen välbehållen 10-åring... Men lackskadorna då? Jörgen konstaterade att de flagor som lossnade när jag sköljde bilen med högtryckstvätten, hade lossnat p.g.a. våra bevingade vänner. Inte änglarna... Tre fläckar med vita knottror som jag själv hade beskrivit det tidigare, men inte p.g.a. en taskig lack med luftgömmor - utan av frätande fågelskit... Åtgärdsbehov; Rätt hantverkare bör kunna slipa ner blessyrerna och lägga på klarlack. Kostnad gissningsvis ca 1000 spänn. Det är inte helt lätt att erkänna att jag gjort en fruktansvärd felbedömning, som ringt och skällt på en stackars bilförsäljare som står utan skuld. Jag känner mig förbannat dum - kanske pga pedantism. Vid varje blessyr som uppstår så ser man det värsta framför sig och tar bilen till verkstaden. Vid varje avhalt stannar man och putsar med duken... Att bilhandlaren kanske inte gjort en fullt reko bilaffär med mig ska inte medföra att jag beskyller honom för saker som han är oskyldig till. Ringde honom kort efter besöket hos Jörgen på Bilvård och bad om ursäkt. Han tog det dock med ro. Hoppas Ni kan göra detsamma. Jag menar, det är ju synd om jag hamnar i något fack som "killen som ropar varg". Ni ska alla ha tack för det stöd ni gett mig i ämnet, vilket inte varit helt i onödan. jag har lärt mig en del på resan och som någon skrev tidigare - jag kommer med all säkerhet att bli bättre på bilköp nästa gång. MVH Kjell T |
|
|
-P-kjell. Kul att höra att det löste sig. Din reaktion tycker jag inte alls du skall se som en felbedömning. Den är enl. min uppfattning fullständigt normal bland oss som vårdar våra bilar. Hoppas det nu blir snyggt och att du kan njuta av "Cuppen" i sommar! MVh / Micke R |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
En eloge för ditt uppträdande hoppas bilhandlaren är lika ärlig och uppriktig i slutändan Att erkänna att man har fel och be om ursäkt för det är en av de bästa egenskaper en människa kan ha, samtidigt inte så kul att gå med dåligt samvete för att man skällt på någon obefogat. Passerade trollhättan ngr ggr i denna vecka, tanken fanns faktiskt att uppsöka bilhandlaren och bilda mig en egen uppfattning om kvaliten på bilarna, men tiden medgav inte det. MVH Hasso |
|
"Vid varje blessyr som uppstår så ser man det värsta framför sig" , undrar hur många det är som känner igen sig, det gör jag definitiv. Som exempel kan jag nämna ett knackande missljud som jag hade från motorn på fd 325:an, jag var säker på att det var lager fel i motorn, dock visade sig vara slang klämman under servo olja behållaren som slog i karossen! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.