AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.022

Kan jag häva köpet?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Hejsan!
Jag köpte en Mauritziusblå 320iC -93 den 14 Januari. En del av er kanske redan har läst mitt inlägg "Min tragedi", där jag beklagar mig över skumma missljud från bakvagnen. Somliga rådde mig då att häva köpet direkt istället för att invänta ytterligare dolda fel. Tyvärr lydde jag inte då. jag säger tyvärr, med anledning av dagens upptäckter i samband med biltvätten...
Som vanligt när jag tvättar en bil spolar jag först av bilen med ljummet/småkyligt vatten för att senare löddra in den med bilschampo. Nu hann jag endast spola av bilen innan det gled ner flagor av Mauritziusblå lack (likt en film i konsistens och tjocklek) längs vindrutan. Fingertopps-stora flagor har lossnat från taket och lämnat knottriga bleka fläckar efter sig.

Jag vet inte hur lång tid jag som konsument har på mig att häva ett köp av detta slaget. Är det endast en månad? Vad kan jag göra?

/En kollega i kläm
sportsbmw
Nä men fy fan, vet inte hur det är med det där att häva sitt köp osv? men en sak som jag tycker att du ska häva är den där j_la skojaren som sålde bilen till dig!

LYCKA TILL!

mvh / Rickard!

/// BMW RULES ///
bm
151
bmw525
525im 24v
sorgligt att det finns folk som säljer bilar som de lär ha vetat om att det är fel på visst vill de tjäna pengar men nån måtta får det väl va, man borde följa den gyllende regeln att man inte gör mot andra sånt som man inte vill ska hända med en själv. är det en bilfirma som du köpt den av?? åk då dit gärna mitt på dan gärna när det är andra kunder där och skäll ut dom högljud och det brukar att få de mest kaxigaste bilförsäljare att vilja sjunka genom jorden. annars får du väl häva den j***l som såld bilen till dig man kan faktisk inte bete sig hur som helst och inte tro att folk ska ge igen.

bmw 24v
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Bör inte vara några problem att få köpet hävt eftersom detta är ju självklart något som säljaren inte varnat dig om och därmed ljugit (inte troligt att färgen bara lossnar sådär).

Ring så fort du kan till säljaren skiter det sig där kan du bli tvungen att gå vägen via konsumentverket och/eller domstol.

Låt oss hoppas på att det löser sig!
Kr
117
Kruppe
323i-84
325iM-88
Fy fan! Jag lider med dig verkligen, hoppas att det fixar sig för dig.Jag vet dock inte hur det funkar med hävning av köp men berätta gärna hur det går.

Mvh:Kruppe

Hellre leva en dag som varg än 100 år som får!
åk tillbaka till skojarna och stå på dig att du vill häva köpet dålda fel hoppas det går bra.
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Synd att det är söndag idag och arbetsdag imorgon. Annars hade jag åkt de 50 milen igen...
Mi
542
Micke R
328i -98
- P-kjell.
Man saknar ord...

Som jag förstått tråden "Min tragedi" var det en näringsidkare du köpte bilen av, inte en privatperson? Om så är fallet gäller KonsumentköpLagen SFS 1990:932

Enl. KonsumentköpL. §16: Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet.

§17 Även om en vara har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll, skall den anses felaktig, om den är i sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

Beroende på vad som föregåtts av köpet har du möjlighet att kräva avhjälpande, prisavdrag alt. hävning. Om jag minns rätt (jag sysslar inte med köp/avtalsrätt) så ställs det krav på att du reklamerar inom SKÄLIG TID. Om lacken trillade av igår och du idag söker säljaren är det utan tvekan skälig tid. Kanske hinner du få iväg ett brev idag om du inte når honom på mail eller tel. Om du inte når honom idag, sök honom imorgon tills du får tag på honom.

(En liten passus dock: Vid vissa bilköp så har man inte en jättestark position som köpare. Det är lite speciellt med just bilar. Men om jag minns rätt så gällde det när en bil bytte ägare mellan två fysiska personer (KöpLagen), dvs inte mellan en bilförsäljare (juridisk person) och en privatperson (KONSUMENTköpLagen))
Jag sysslar inte med den här sortens juridik normalt så ta det jag skrivit med en nypa salt för säkerhets skull. KonsumentköpLagen hittar du på: Länk

Lycka till!
Mvh / Micke R
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Tack Micke. Schysst av dig att göra research.
Jag skriver ett brev till honom idag och bifogar en flaga av lacken.
20
78
2002
2002tii -73
Hade det varit jag så hade jag skickat någonting som SMÄLLT mycket högre än en bit lack!!

Ynf!
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Hallå Powerkjell!

Lider med dig, inte kul att köpa bil av usla skojare!! Men, om det är en bilfirma så har du en mycket god chans att få köpet hävt. Jag håller själv på och häver ett köp just nu (svärmorsans Ford Scorpio som såldes med sprickor i motorblocket) och har fått lite rutin på vad man behöver göra. En viktig sak är att dokumentera allt som händer, skriv upp, fota och sätt gärna på papper vad som sades vi köpet (det gör det lättare för dig att hålla dig til en version av historien, utan avvikelser och förändringar som kan skada din position.

Om det är något du undrar över, säg till bara, jag har som sagt hållit på med ett liknande case de senaste 5 månaderna...

Lycka till!

Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven!
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Har det tagit 5 månader att genomföra reklamationen??
ra
125
rawlaw
BMW 540 -93
Usch, tråkigt att höra om dina problem. Du kan vända dig till allmänna reklamationsnämnden, de kan kanske hjälpa dig, eller så kan du gå med i motormännen. De har jurister som kan hjälpa dig och då tror jag att bilfirman kan känna stort tryck på sig i och med att motormännen är stora och ansedda. Hoppas att det löser sig.

RAWLAW
Words of wisdom:
*Second place is the first loser!
*Only the one competing can win.
*If you´ve got it but didn´t bring it, you should have stayed at home.
fo
242
foo
328iC '96
Tjena!

Tråkigt att höra powerkjell! Du har verkligen råkat ut för det som vi alla är rädda för när vi köper bil.

Om en bilhandlare trilskas vid en reklamation kan det dra ut på tiden, samt kosta dig en hel del pengar. Du borde prata ordentligt med quixotic2 och höra hans erfarenheter och tips. Annars om du fortfarande vill ha kvar bilen, så är det nog lättare att få bilhandlaren att ersätta dig för reparationen. Om du åker ner till Trollhättan bör du nog även ta med dig någon kunnig. Att gå in själv är nog ingen idé eftersom risken att bli utmanövrerad är ganska stor. Låt bilen även gå igenom ett M-test eller liknande så är det lättare att avgöra om bilen är i god kondition.

En annan spontanidé man får när man läser om sånt här är att bilhandlare borde ju vara känsliga för dålig publicitet. Att AB och Expressen skulle vara intresserade låter inte särskilt troligt, men dock borde du låta någon följa med ner och göra ett reportage och lägga upp det här på BMWPower. Ett utförligt dokumenterat reportage med lite bilder till borde väl vara ett bra påtryckningsmedel. Du skall nog inte direkt gå in och hota men jag tycker att du skall göra klart för försäljaren att du är fast besluten till att gå till botten med det här och att du visst tänker dra in alla instanser som tänkas kan.

Lycka till!
/foo

Dock har jag för mig att BMWPower inte är så pigga på att upprätta ett register över bilhandlare/detaljister. Det är nog lätt att det kan spåra ur och det får man väl hålla med om. Dock borde man väl kunna komma på något bra system med exempelvis redaktörsgodkännande samt utförliga beskrivningar om varför osv.
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Nu har jag pratat med säljaren; Helst vill han ju att jag skall behålla bilen men det går jag bara med på om han gör ett tillräckligt stort prisavdrag för att åtgärda lackskadorna.
Känner Ni till någon bra expert i Stockholm som skulle kunna ställa en diagnos av lackskadorna?

Mkt tacksam för all tänkbar hjälp

Mvh kjelle
Lider med dig kjell. Hoppas att det fixar sig för dig. Hoppas också att du håller oss uppdaterade om hur det går.

mvh
Berg

"Jag tror att det finns en marknad i världen för kanske fem datorer."
IBM:s styrelseordförande Thomas Watson 1943.

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Kjelle:
Du skulle ha köpt min svärfars 323-a coupe istället.....
Mvh
Marin
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kjelle: redan när det svammaldes om handbromsen anade jag ugglor i mossen,vad blir det nästa gång??
Mitt råd lämna tillbaka bilen,om det inte kostar dig några stora pengar. och köp en privat istället, det finns ju massor fräscha till salu.
Men har du förälskat dig så är det ju redan försent.
Jag lider med dig.

MVH
Hasso
bli inte mesig nu och låt dig inte intalas att behålla bilen. Dra på stort och kräv tillbaka pengar plus andra omkostnader. Du kommer att ångra dig annars!!
Vad väntar härnäst? Kass motor?! Ajajaj...
Gör det nu innan det blir försent!!
er
256
eraabos
M3 E30-88
Kjell, jag tycker att du ska häva köpet. Det blir nog bäst för dig. Det lär inte bli lätt att sälja bilen senare med omlackerad tak. Man kan ju undra varför den har lackats om från början?

clr
Kolla med Törnskogens Bilplåt & Lack dom gjorde mycket jobb åt BMW. Bland annat lackade dom en stöldskada på min gamla 525:a (diamantsvart) och jag vart mycket nöjd med resultatet.
Dom håller till i Liljeholmen.
Törnskogens Bilplåt & Lack Trekantsv. 7, 117 43 STOCKHOLM 08-18 50 11
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.