|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, har läst ett tiotal inlägg ang. oljeförbrukning utan att bli klokare av det. Det verkar som om kompisarna i 3-serieforumet är mer brydda än vi men jag skulle vilja göra en avstämning. Hur ofta fyller ni på olja p.g.a. att nivån sjunkit? I mitt fall vill bilen ha nästan 1 liter/600 mil. 525i -02. /M Min bil: Länk | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det verkar inte gå att jämnföra mellan bilar då 2 av 5 lika BMW kan dra olja medans de andra inte en droppe, Castrol hade ingen förklaring heller annat än om det kunde skilja på körsätt under inkörningsperioden. 528an fyllde jag aldrig på en droppe i mellan oljebyte /1000 mil och 540 har det inte sjunkit på stickan än efter ca 1000 mil. Sedan kan det skilja en del vilket typ av olja fabrikat man kör på. 1 liter på 600 mil är knappast någon katastrof. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag fyller inte på en droppe mellan oljebytena på min 528 (16500 mil)! |
|
|
Tja...farsan har aldrig fyllt på olja mellan servicetillfällena på sin E39 523i-97, nu ca 13700mil. Mvh Janne. |
|
|
efterfylla?? aldig behövt gör det åp mina 2 BMW Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| Har haft 528iA-97 och åker nu 540iA-98. Ingen efterfyllning! | |
|
Har nu kört 700 mil med min 523 -99 & nivån har inte sjunkit något märkbart. |
|
|
Har inte heller fyllt på någon olja, den drar inte en droppe. Jag kollar ändå med jämna mellanrum, tillsammans med andra koller av vätskor (helst varje helg)... är man pedant så är man. ;) Min första BMW, en vit 525:a E34 var helt tom på olja när jag köpte den! (Man var inte så rutinerad på den tiden att kolla sådant) Jag märkte att bilen varnade då jag stod parkerad i en backe. Så det var nog flera liter som fick fyllas på innan det var "normalt". Vet inte hur den förra ägaren lyckades missa sådant, men bilen gick fint och inga problem alls under det året jag ägde bilen. Vet inte varför det var så lite olja, kanske någon packning vid oljetråget eller något, vad vet jag. ;-) /Hammar |
|
| jag behöver aldrig fylla olja på min 520 | |
|
Vår 530dA (E60) drog lite olja i början när den var helt ny, nu är det dock ingen oljeförbrukning längre (55.000 km)... ... och den går som en dröm! BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
| Min drog 1 liter på 400 mil senast på autobahn. Har faktiskt tagit 1 liter på 250 mil vid körning i +200km/h. Annars så måste jag fylla på minst 1 liter mellan oljebytena på runt 1200 mil. Har varit likadan förbrukning senaste 8t milen........... | |
|
Jahopp, jag leder hittills.;-) Pratade lite med folket på Wölkes idag när jag var där och shoppade loss på en panna SLX. Han sade, som Hasso, att det skiljer från bil till bil. Dessutom spelar körsträcka och övriga körförhållanden in. Vanosmotorerna drar mer än de äldre eftersom de är konstruerade på ett annat sätt med "fler rörliga delar". Inkörningen är viktig, något jag inte kan göra någonting åt eftersom jag är ägare nummer 2. Mailade ägare nummer 1 och han kunde inte minnas att han fyllt på olja någongång. Jag kanske ska gå en förarkurs eller nåt...eller köpa fabriksnytt nästa gång så att jag kan fostra den ordentligt från start. Så det är bara att gilla läget. Någon som vet var man kan få tag på billig SLX? /M Min bil: Länk |
|
|
Fick fylla 2-3 ggr mellan servicen tidigare på E39:an, men sen jag bytte olja har jag inte behövt fylla nån gång. BMW CS #5206 |
|
|
Christer, vad bytte du till? /M Min bil: Länk |
|
|
Tidigare körde jag på Mobil1, men nu har Joakim i partille hällt i nån anna olja som skall vara bra, jag kommer tyvärr inte på namnet just nu, men jag har lite i en dunk hemma, så jag kan återkomma senare om du vill. BMW CS #5206 |
|
| Undra inte om Joakim har Motul i sina dunkar. Vat ej vilken sort dock. Länk | |
| Jag har för mig att en förbrukning på max 8dl/100mil är inom toleransen enl. bmw, m-motorer 1,2 l/100 mil. Låter ganska mycket tycker jag men så är det. | |
|
(528iA touring 98 15000mil) Jag har inte behövt fylla på någon olja på min bil. oljenivån är densamma efter 900 mil. Mestandels långkörning i Sverige och ca 70-120 kmh. Havoline helsyntet. "It's furious to be fast!" |
|
|
Hej,min 528-97 har rullat 27.000,behöver aldrig fylla mellan byterna! |
|
|
Jo, det är "Motul" det står på oljefaten hos Joakim i Partille, han har hand om servicen på min E39:a. Har inte behövt återfylla - inget försvinner, mätaren står på drygt 14000 mil. Mina två andra bilar gör jag själv oljeservice på, med Biltemas 5/50 helsyntet. Ingen återfyllning mellan bytena (500 mil/byte på cabrion, ca 800 mil/byte på vinterbilen) /Magnus Min samling:Länk |
|
| Jag gissar att det är den här oljan som Joakim använder: Länk Om det nu spelar någon roll i sammanhanget... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.