|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Henrik, Jag tror som du att det beror på däcken i ditt fall. Man ska aldrig ha olika däck på en bil. /RS2 |
|
|
Marcus, Som du ser av länkarna ovan så rekommenderar BMW mer camber bak än vad du nu har och det kan tillsammans med däcken orsaka problemen du har. Jag vet inte varför men viss utrustning för hjulinställning har 1° för lite i sina program för camber bak. Jag har också sett olika värden i olika dokument ifrån BMW. Är din bil sänkt något eller har du original chassi? Fram så kan man ta bort en location pin och på så sätt kan man få ca -1° 30' camber per sida fram. Jag skulle nog låta en BMW verkstad som har en relativt ny utrustning för hjulinställning kolla bilen en gång extra. Jag tror att du kanske har lite för mycket toe-in bak men eftersom vi inte vet hur de mätt så är jag inte säker. Nedan har du de inställningar som jag har på min bil. /RS2 Wheel Alignment E46 M3 ---------------------------- Front Camber: -1.50° (1° 30') Front Total Toe In: 0.07° (0° 04') Rear Camber: -1.75° (1° 45') Rear Total Toe In: 0.27° (0° 16') |
|
|
M3_LOVER: Jag blir mycket imponerad om din bil blir lika som den var innan däckbytet till Euromaster, om du byter till lika däck i fram så tror jag ändå att det inte blir nå bättre! Problemet ligger i att klackarna på nya däcket är 8mm och typ 1mm på ett slitet, det är denna skillnad som gör svajigheten i bilen! |
|
|
Rs2 och Hutz1975: Idag skiftade vi bakdäcken med framdäcken och vips så var allt borta. Bilen känns väldigt säker och bra nu. Jag tror INTE att det beror mest på slitheten på däcket, mera på mönster och hårdheten. Eftersom vi skiftade däck nu så skulle det ju inte heller bli sämre om jag satte på nya euromaster i bak igen, eftersom skillnaden är större på slitheten nu än om jag skulle köpa 2 nya däck till. MVH: Henrik ///M3 |
|
| M3_LOVER: Hur många millimeter är kvar på däcken som sitter i bak nu? | |
|
Hej, min erfarenhet,jag står i halle tyskland ska köra hem med nyköpta bilen den ligger bra på vägen 80 mil hem.Sen åker jag och handlar nya däck runt om,då blir den svajig och flyter fram!?efter X antal mil 100 kanske så är bilen som vanligt igen...så jag tror att däcken behöver köras in helt enkelt... Innan nya däcken åkte på så gjordes en hjulinställning för förra ägaren hade bytt dämpare och fjädrar mot trevligare ;) doningar men inte gjort den obligatoriska hjulinställningen så däcken var sne slitna fram och allmänt slitna bak..mitt råd köp nya däck fram kör ett tag och se ifall det blir bättre..sen kanske en hjulinställning till på det Mpower |
|
|
Marcus, OM de istället har mätt på fälgarna så är dina toe värden enligt nedan. 1,3 mm = 0° 09' 2,6 mm = 0° 18' Dvs total toe in 0° 18' fram respektive 0° 36' bak är alldeles för mycket. Vet du hur inställningen var på toe och camber innan? /RS2 |
|
|
Och här har du en bra länk som visar hur du kan få mer camber fram. Länk /RS2 |
|
|
Hutz1975: Ja, vad kan det vara, dom är väl halvslitna typ. Så de byte jag snart, och då är ju de nya i fram knappt slitna alls. Så det ska nog gå bra eftersom de går bra redan nu. Det där med att däck behöver köras in tror jag inte på. Bytte runt om på min förra samtidigt, toyo proxes, det gick perfekt. Jag tror det är vissa sorters däck som jävlas. Men nu funkar det iaf bra som tur är. Bara att köra slut på bakdäcken och byta sen. MVH: Henrik ///M3 |
|
|
M3_Lover :det är konstigt det här med däck,köpte toyo proxes med det var dem som blev svajiga och det kändes som däcken inte hade kontakt med vägen.Dock proxes T1-S inte T1-R men efter kanske en månad (100) mil så var det borta..och nu 4 månader senare är det snart dags för nya :) Mpower |
|
|
M3_LOVER: De kanske är som du säger, det är vissa däck som jävlas, då är ju receptet, köp ett däck med hård stomme, typ Bridgestone potenza RE050, S03 t.ex. Jag köpte för några år sedan en S60 T5, när jag provade bilen så körde jag ganska lugnt, kanske som mest 100 med lugna rattrörelser, säljaren satt ju i bilen också! Jag köpte bilen, och märkte efter någon mil att faaan vad vinglig bilen är i bakvagnen, om jag körde i en kurva i något högre fart än vad mamma gör så hoppade antisladden in, o då körde jag absolut inte fort, bilen jassade så OTROLIGT med bakvagnen, å i farter över 100-120 gick det inte att köra i, bytte jag fil eller gjorde en omkörning så kände det som jag skulle åka av vägen, de kändes förjävligt rent ut sagt! Till poängen: När jag köpte bilen satt det ett par nya Dunlop SP SPORT 9000, i bak (de är ju ett helt ok däck), I fram satt det ett par slitna ventus däck, antagligen Hankook, med ca 2-3 mm kvar, jag började prata med olika däckfirmor, men ingen däckfirma kunde förstå vad jag pratade om, och varför bilen kändes så konstig, många av dom åkte med (IDIOTER i mina ögon, dom ska för faan kunna sitt jobb) dom fick mej ändå att köpa nya däck i fram de var ju de enda dom kunde tänka sig var fel! Jag köpte ett nytt par sp sport 9000 för ca 4000:-, satt på dom i fram, INGEN skillnad alls, jag höll på o bli tokig, lämnade in bilen på Volvo, dom kollar alla bussningar, bärarmar, länkarmar, ALLT, svaret blev, vi hittar inget fel! Då säger jag, de nya däcken vill jag lämna tillbaks, de ville dom ju förstås inte för dom är ju begagnade nu, kanske hade kört 5 km, men dom såg min ånger, vrede så att jag fick tillbaka pengarna för däcken! Och då sa jag sätt tillbaks de gamla ventus däcken på fälgarna (17 tum) och sätt sedan ventus däck i bak och sport däcken i fram, dom gjorde som jag sa, jag åkte ut och provade bilen, och jag kan bra säga de, de var som en ut***ning, en helt annan bil, kändes som den gick som en EVO VIII på vägen, jämfört med tidigare, jag kommer tillbaks och säger åt däckskillen att åk med mej och känn på skillnaden, vi åker upp mot 200 och bilen är riktigt stabil på vägen, den farten gick det ABSOLUT inte att åka förut, däckskillen säger, gud vilken skillnad de blev, VAD KONSTIGT, jag säger bara i mitt sinne, VILKEN JÄVLA IDIOT, sen dess kan jag säga så har jag absolut noll respekt för däckfolk! Kan också tillägga, när jag började skriva på detta forum för ca 2 år sedan när detta problem uppdagades, o ingen på forumet visste vad det kunde vara för fel, o ingen hade haft samma erfarenheter MEN nu har denna typ av frågeställning dykt upp lite när som helst, o de finns mängder med folk som har samma erfarenheter! O sen finns de vissa som skriver in på AP o säger, jag bytte till nya däck igår o bilen känns orolig, äcklig, svajig m.m från att bilen har gått som ett strykjärn precis före däckbytet, o DÅ är de vissa som ger svar som att, har du kollat bussningarna, länkarmarna, bärarmar m.m, hur faaan tänker folk, precis som att bussningarna, länkarmarna, bärarmar m.m har gått sönder vid däckbytet…. Mitt svar är alltså på detta, det är dom höga nya mjuka klackarna på däcket som gör att bilen känns så otroligt svajig, MEN jag ska också tillägga att detta stämmer inte alltid, var ute igår och provade en 535d på BMW roadshow här i Gävle med en kompis (flåklypa) den hade ju såklart helt nya potenza RE050A runt om, samt sportchassi den gick grymt stabilt på vägen, så att på nåt konstigt sätt så gäller inte min teori jämt, men ALLTID när det gäller att du byter däck från att bilen har gått som ett strykjärn på vägen till att den blir som en svajig gammal 142:a, då är de däckets och dess höga mjuka klackars fel! Jag och flåklypa blev mycket imponerad av den nya 535d, både kömässigt och motormässigt, klart mer imponerad av vad jag blev av nya 330:in vi provade direkt efter! Men aktiv styning hade båda bilarna, de var grymt måste jag säga! Nu har jag fått skriva av mej känner jag! hutz1975 |
|
|
RS 2 Ska kolla sen när jag komer hem... Vet att jag har måtten innan de ändrar inställningen. Vi ändrade dock väldigt, väldigt lite bak. Det bör inte ha någon betydelse... Börjar mer o mer tro att däcken inte harmoniserar med varandra fram o bak. Har tävlat med bilar i mindre skala i 25 år så jag har ganska bra koll på vad de olika inställningarna gör för skillnad. Jag vill inte ha mer camber fram (Mer styrning i böjen). Jag kan ifos ha fel om toe´n bak... Jag har alltid mätt alla vinklar i grader. Är inte så bra på detta med grader o minuter o mm) Bilen är inte sänkt eller moddad med något annat utan helt original, vilket jag ämnar låta den förbli... Mvh Marcus |
|
|
Glömde en sak... Bilen har börjat kännas lite, lite, lite bättre. Har kört ca 20 mil på de nya däcken. Pirelli Rosso (XL) De hårdaste stommarna som de har. Får se hur det kommer kännas när jag sätter på likadana fram. Tack för alla svar //Marcus |
|
|
Marcus, Inte helt ovanligt att det tar ca 50 mil innan däcken fungerar som de ska. Tyvärr ingen egen erfarenhet av dina däck men jag vet många som har Pirelli PZero Nero och de kräver lite mer lufttryck än mina Michelin PS2 för att de ska fungera bra. Jag tror som du att det är de olika däcken fram och bak som orsakar dina problem men jag skulle ändå kolla upp hjul inställningen igen. Det är väldigt personligt med hjulinställningar beroende på körsätt, användning, däck, stötdämpare, fjädrar, mm så det finns inte en enda "rätt" inställning för en viss bil men däremot så finns det några bra riktlinjer att följa. Se tipsen i länken nedan av Bob Tunell som har en lång erfarenhet av racing med BMW bilar i olika standardklasser i USA. Länk För mestadels sportig gatkörning så har jag och många andra kommit fram till följande värden som är en bra kompromiss på E46 M3 och som man kan ha som utgångspunkt för sitt eget testande. Observera att det som rekommenderas för bankörning passar oftast inte för vanlig gatkörning på grund av alltför högt slitage på däcken och dålig stabilitet rakt fram på våra spåriga vägar samt stabilitet i kurvor i hög fart. Wheel Alignment E46 M3 ---------------------------- Front Camber: -1.50° (1° 30') Front Total Toe In: 0.07° (0° 04') Rear Camber: -1.75° (1° 45') Rear Total Toe In: 0.27° (0° 16') Angående de olika måtten så är det inte så svårt med decimala grader och omvandling till minuter. 0,25° = 0° 15' 0,50° = 0° 30' 0,75° = 0° 45' 1,00° = 1° 00' (60') 1,25° = 1° 15' osv Däremot omvandlingen till mm är svårare eftersom det beror hur man mäter och storlek på däcken och fälgarna. Många instrument för hjulinställning mäter på fälgarna av praktiska skäl men värden omvandlas till måtten på däcken eftersom det är så som det oftast anges i olika tabeller och program samt vid omvandling till grader. De enda som har koll på detta är oftast de som själva håller på med bankörning så därför är det bättre att ange hjulvinklar i grader istället för mm och då blir det inga missförstånd. /RS2 |
|
|
Betan: Japp, det är verkligen konstigt med däck. Mina toyo proxes ts1 jag köpte var kanon från början, lite mjuka kanske men jävligt sköna att köra på. Inte så mycket vägljud och så. Nu när jag skiftade däck fram och bak så blev bilen en ny bil på vägen. Helt sjukt alltså. Olika mönster, olika hårdhet. Och de enda som behövdes var att skifta fram o bak. Men jag skiter i vilket bara det är bra:) Hutz1975: Puuuhhh, jääävligt långt inlägg iaf. Glömde av det översta när jag läst klart nästan:) Ja, vad kan jag säga, det verkar iaf som att det är viktigt att om man har olika däck, så ska man ha de hårdaste i bak på en M3:a. Har aldrig haft problem med däck nån gång förut, på någon bil alls. Sen blir det som en 745:a när man byter bakdäcken, och tillbaka till M3 när man skiftar fram o bak bara. MVH: Henrik ///M3 |
|
|
M3_lover:JAg är nöjd med med däcken ,lite mjuka här med jag ar kört max 500 mil på dem och bakdäcken har väll ett par mm kvar,då har jag inte släppt upp kopplingen snabbt en enda gång...men hårt i varannan kurva :) kan man köpa andra toyo (nya modd) och sätta bak till våren tror ni?det kanske blir problem då? Mpower |
|
|
Jag kör med nya modellen av Toyo däck bak och den gamla modellen fram, och det fungerar bra för mig. Ligger bra på vägen och inget svajj alls, sen får vi se om dom håller längre än TS-1 däcken.. |
|
|
Woosssen:låter bra då gör jag det sen med till våren,bra det! Ts-1 hyvlas av lätt har jag med märkt, men hade farsan kört så hade dem varat längre :) Mpower |
|
|
rs2: Kan man verkligen räkna omm mm till grader?? Det som slog mig idag är det att då måste ju hubben (infästning mellan spindel och länkarm) vara exakt i centrum av fälgen, både övre och undre... På bilen ändrar man ju toe ca 2 dm framför/innanför fälgen. Detta gör ju att både camber, toe och till viss del hjulbas ändras vid justering av toe??!! //Marcus Livet börjar vid 9G... Länk |
|
| Visst kan man omvandla toe i grader till mm och | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.