|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hallå, Jag bytte däck bak på min m3 förra veckan. 255/35-19, Samtidigt gjorde jag en hjulinställning. Efter detta kändes bilen väldigt konstig. Typ överstyrd och svampig/jazzig bak. Tex Gör man en omkörning så blinkar antispinn till och man känner hur DSC/EBC jobbar när man svänger in framför den omkörde. Om man gör mjuka slalomsvängar i olika fart 60, 90, 120... Samma sak! Bilen känns inte alls lika disinkt/följsam som förr. Det enda vi gjorde på hjulinställningen var att ändra toe fram + bak. Fram ökade vi 1.5mm totalt. Har nu +1.3 på bägge. Bak puttade vi in dem lite mer för att minska slitaget på innerkant. Ökade med 1.5mm till totalt 5.2. Separat toe 2.6/hjul. Trodde först att det var de nya däcken som spökade så idag köpte jag Pirelli pZero Rosso... Men icke, Det blev EXAKT samma usla beteende. Jag tror ju inte att det lilla vi ändrade toe kan göra så att bilen blir helt annorlunda. Nu är mina tankar om jag ska byta fram oxå. Där sitter fortfarande original Conti Sport 225/40-19. Är det framdäcken (som det f.ö. är hälften kvar på ) som inte harmoniserar med mina bakdäck tro??? De gamla däcken var totalt slut - 50 % Blankt! Vet inte vad jag ska ta mig till... Ber därför om några goda råd. Info om bilen: M3 -03 2300 mil, Cab. Med hopp om svar // Piloten Livet börjar vid 9G... Livet börjar vid 9G... | |
|
RS2, Har du några goda råd??? Livet börjar vid 9G... |
|
| Kan det vara rotationsbestämda däck? | |
|
Däcken sitter rätt... Det är bara däck med märkt utsida. Ej typ pilformat. Livet börjar vid 9G... |
|
|
HARM: Har du provat att mejla direkt till RS2? |
|
|
Prova och byta framdäcken till samma fabrikat, hjälpte för mig iaf. M3:an är en kräsen bil när det gäller däck allt måste vara 100%. Slå ett öga på bussningarna i bakvagnen och se så dom är hela och fräsha. Är dom slitna så kan bilen bete sig precis som du skriver! Känns som om man kör runder med 400 liter vatten i bakluckan. Länk |
|
|
Det har med hårdheten på stommen att göra, det går inte och blanda tex en mjukare stomme i framdäcken med en hårdare bak utan man måste har samma hårdhet eller mjukhet på alla 4 däcken. Kan även ha med mönstret och göra tex blanda V mönstrat bak med rakt mönster fram kan göra att bilen känns lite orolig. Lycka till... Länk |
|
|
okej, Det är samma typ av mönster fram o bak... Ska banne mig köpa nya framdäck oxå bara för att testa.. Syn att min lokala handlare inte hade conti, Då hade jag satt på det i bak från början. 1Björn; Riktigt snygg e36 du har... Livet börjar vid 9G... |
|
|
Jag hade satsat på orginal hjulinställning. Även små ändringar kan ge konstiga resultat. En 993 Porsche sliter t.ex alltid som f-n på insidan av bakhjulen. Varför då då? Jo en 993 skall ha den inställningen för när den körs optimalt dvs 120-180 km/h så sätter sig bakänden och däcken får en optimalt kontaktmässigt och slitagemässig funktion. Att sedan däcken inte räcker mer än 500-1000 mil är en annan story... Fråga hur jag vet.. Ovanstående förklaring är jag tacket skyldig Däckia Helsingborg f.ö. |
|
|
Mullret: Däckia grabbarna kan man lita på!! =) Harm: Tack tack! Länk |
|
| Jag har haft olika fabrikat på fram och bak och sådana skillander som du nämner ovan var det absolut inte. Även jag hade Conti fram vid tillfället som satt orginal från fabrik. Men nu kör jag på michelin runt om, och är mkt nöjd. | |
|
Hej HARM! Du gjorde en mycket bra beskrivning av hur min M5 känns efter däckbyte. Jag bytte dock till samma typ som sitter fram; Michelin Pilot Sport PS2. Efter bytet så blev bilen så där konstig. Jag trodde att det möjligen kunde bero på olika slitage fram och bak. Jag har därför beställt även framdäck men inte fått dom än. Jag gjorde hjulinställning efter bakdäcksbyte men ingen skillnad. Är också väldigt intresserad av tips om vad detta kan bero på. |
|
|
Det beror på att man har nya däck, det är bara att gilla läget. Däcket är mjukare och gummiklackarna mycket högre och det medför en svampigare känsla. Jag har haft samma fenomen mer eller mindre på alla mina bilar där jag bytt däck, extra känsligt är det i bak. Jag kör nu Bridgestone RE050A som har en av dom hårdaste stommarna på gott och ont. Tror att S03 är ännu hårdare. Flåklypa |
|
|
Har inte M3 olika däckdimensioner fram och bak? Man bör nog behålla förhållandet mellan fram och bakaxel samt använda samma modell av däck på båda axlar för att inte dra på sig konstiga balansskillnader i greppet.. /Anton |
|
|
Harm: Har haft precis samma problem som dej, man blir så trött så att de känns som man vill sälja bilen... Mitt svar på ditt problem är precis som flåklypa säger! Läs tråden "Bilen känns orolig efter däckbyte" så kommer du verkligen och känna igen dej! |
|
|
tack för alla tips, grabbar... //Marcus Livet börjar vid 9G... |
|
|
Marcus, En del verkstäder använder fel värden för hjulinställningen av E46 M3. Vad är värdena i absoluta grader som du har nu efter justeringen? (Relativa längdmått i mm är värdelöst då det beror på hjulstorlek och lätt blir fel beroende på mätutrustning.) Det låter som om du kanske har lite konstiga hjulinställningar bak men det är INGET bra med olika däck fram och bak så jag skulle tro att det främst beror på det. M3: Länk CSL: Länk /RS2 |
|
|
OM de har mätt korrekt och använt rätt inställning så är dina toe värden enligt nedan. 1,3 mm = 0° 07' 2,6 mm = 0° 14' Jämför dessa med länkarna ovan. Vet du vad du har i camber inställning fram och bak? /RS2 |
|
|
Ska hämta papret imorgon i bilen... Återkommer! Livet börjar vid 9G... |
|
|
tyvärr bara toe i mm. Har camber: fram 00g 45min bak 00gr 56 min båda negativa givetvis... /marcus Livet börjar vid 9G... |
|
|
RS2: Min M3 blev precis likadan efter att firman jag köpte den av bytte bakdäcken precis innan jag fick den. Den känns skit äcklig i höga farter, den vajjar fram o tillbaka. Om man liksom rör ratten snabbt från höger till vänster så rör sig bilen likadant och även tillbaka. Jag har nu olika däck i bak o fram, även olika mönster. Marshall i fram rakt mönster. Euromaster i bak, V mönster. Det måste väl bero på däcken då, inte sant. Får la byta fram däcken också till euromaster då. MVH: Henrik ///M3 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.