|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är ju inte första gången det säljs nyimporterat mätarskruvade BMW i Helsingborg på blocket och förmodligen inte den sista heller. Det har dykt upp flertalet E39 senaste året som avslöjats av Autopower besökare som har lite koll. Närheten till EU gör förmodligen att antalet "importlik" är större i södra sverige än norrut ?? ///MVH Hasso Länk |
andha45 |
Hej, Varför kan man inte lägga ut servicehistoriken lite mer öppet? T ex att man betalar 50 kr med sitt Visa-kort och då får ett anonymiserat utdrag från BMW-handlarnas register med info om datum och mätarställning (utan att exakt skriva vad som gjorts - av anonymitetsskäl). T ex Chassinr. XXXXXXXXXXXXX 20031116 lev.service 13 km 20040423 26344 km (oljeservice) 20041111 51234 km (Insp I) 20050323 74535 km (oljeservice) Detta skulle då snabbt sprida sig och det skulle minska möjligheterna att fuska (givetvis kan tysken eller svensken som ägt bilen "skruvat" mellan servicarna, men det står ju för endast en liten del av fusket). Vad tror ni om det? |
|
andha45, Det finns mig veterligen inget centralt register där all servicehistorik för alla BMW lagras, därför är ditt förslag ogenomförbart även om tanken är mycket god. Många handlare/verkstäder har egna register, och BMW centralt har ett register där garantireparationer föres in. Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
andha45 |
Kalle Hansen, nej det är sant att något sådant inte finns. Ett problem i Tyskland är att lagstiftningen hindrar handlare från att lägga ut info som kan spåras till deras kunder (åtminstone så är de mycket ovilliga att göra det). Det borde ju vara i alla ärliga parters intresse att skicka vissa enkla uppgifter (datum och km) till en databank - så vi kan minska mätarfusket. PH |
|
Ett centrralt register skulle höja värdet på bilarna, då osäkerhetsfaktorn avseende service minskar. VIN # finns ju i USA som man kan få rapporter kring om bilen blivit krockad, (flooded) dränkt eller stulen. Ett "serviceregister" på BMW kombinerat med en EU version av VIN # service skulle göra BMW gott samt fuskarna arbetslösa... Som andha45 säger skulle det vara kanon med en 50:- via Visakortet, om man kan ta ner det via internet. Precis som via vägverket... www.vv.se |
|
|
FLÅKLYPA SÄGER: Den klassiska falska trygghetskänslan. Att bilar som är utannonserade som milkollad på BMW ofta är skruvade står jag fast vid som jag skrev om i den här tråden... GLIMMER: Det här är inte alls rätt, om det finns ett kvitto från en auktoriserad firma i tysk eller sv om att det har skett en kontroll på mätaren, på både parterna och att det finns ett intyg , varför ska den då vara skruvad !?! man kan ta kontakt med det firma som utförde det ( då BMW ) o begära en bekräftelse för det....samt även ett M-tes fall den är krockskadad m.m. Men jag vill också tillägna till offret att alltid kolla på stämplen på service boken samt år då den trycktes, även står det ett nummer till det verkstad som utförde service, ta 5 min o ring de för att stämma av, samt ta alltid en kopia på säljarens körkort !!!!!!! det är viktigt..... BMW - Bil Med Wingar |
|
|
vet han vem det e som han köpte bilen av??? isåfall kan jag fixa problemet åt honom. Stil, Komfort o Sport. Thats BMW |
|
|
Skruvas svensksåöda bilar lika mycket som importerade? Låter skumt, då man enkelt kan hitta milatalet på föregående besiktningspapper. |
|
andha45 |
I Tyskland skruvas nog tyska bilar ung. lika mkt/lite som svenska gör i Sverige, dvs ganska sällan. Jag skulle tro max 5 % av 4-åriga bilar och då främst taxi etc. Det är oseriösa tyska bakgårdshandlare i kombination med svenska dito som skapar problemet. 1. TYsk ägare - tysk auktoriserad åf - svensk ägare = inga problem 2. TYsk ägare - inbyte ty aukt åf - säljer 8 bilar till liten ty handlare (förmodligen de mest slitna och de med flest fel och mil) - säljer till liten sv handlare och erbjuder skruvning och ny s-bok MEN bara om köparen godkänner det - sv ägare blir lurad |
|
Hasso: du är lika nära EU som vi här nere ;) Är väl snart 10 år sedan vi gick med... Men jag håller med dig att det är små avstånd för handlarna i Skåne att jobba mot norra Tyskland även om orter som Karlstad, Eskilstuna, Örebro och även Stockholm inte är helt okända för sina mindre seriösa handlare... ___ //Ulf |
|
|
Vem skruvar mest? Det bore inte vara så svårt att räkna ut egentligen: Var är det dyrast att lämna in sin bil på verkstad? Jag har hört talas om att många norrmän kommer till svenska verkstäder med sina bilar för att priserna för arbete/delar skulle vara nära 50% lägre. Och tornedalingar som bor vid finska gränsen lämnar in sina bilar på finska sidan för att det ska vara billigare där. Slutsatsen kan kanske då vara att: där det är dyrast för resp. invånare att ha sin bil på verkstad, där borde ju då benägenheten för att skruva själv vara högst!? Men när det handlar om fusk o mygel lär det finnas precis lika många myglare/capita. Den sanningen kommer man knappst undan! Men jag välkomnar alla tips om länder med idel rättskaffens medborgare! Bearclaw |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.