|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, kanske fel forum att posta i men ändå. Bakgrund: En person annonserade på Blocket och ville köpa 5-serie Touring. Jag kontaktade honom för att se vad han var beredd att lägga. Igår mailar jag nyfiket och frågar vad han köpt eftersom annonsen är borta från Blocket. Får följande svar (varning, det gör ont i själen när man läser): --- Hejsan Martin! Jag köpte en svart 530 touring 2002. Bilen är köpt i helsingborg i förra veckan (fredag), bilen var privatimporterad från Tyskland. Jag själv är inte vidare hemma på bilar samt har aldrig ägt en privatimporterad bil. Men jag åkte ner till Helsingborg och bilen hade gått 4800 mil och han begärde 194 000kr. Bilen var fin och hade stämplad servicebok från Tyskland och milkontroll utförd hos BMW i Helsingborg samt uppvisande av köpekontraktet från Tyskland. När jag kom hem och i lugn och ro satt och tittade på dokumentationen (samt kopia av briefet)samt med en europakarta såg jag att den enda ägaren i Tyskland vid namn Louis Brinkmann enligt serviceboken skulle ha gjort servicerna i wittlich men bodde i Sinn. Enligt kartan var det ca 10 mil mellan dessa ställen, jag började att fundera varför gör man en service 10 mil från hemmet. Sagt och gjort jag ringde upp bilverkstaden och uppgav chassienummer. Det visade sig att bilen inte var servad på denna verkstaden. Nu började jag bli orolig och letade upp den förra ägaren av bilen, det visade sig att det var ett företag med 100 anställda. Efter några samtal fick jag tag på han som hade ägt bilen och när han sålde bilen så hade den gått 17 000 mil. Så här står jag med en bil som är värt minst 50 000kr mindre än jag gav samt en kille som sålt bilen som inte svarar i telefon längre. Nytt samtal till BMW i helsingborg visade att miltesten som görs alltid kontrolleras mot Tyskland men han som sålde bilen ville absolut inte att denna kontroll skulle göras utan endast diagnostest. Enkelt konstaterande så är att han har bytt ut kombiinstrumentet och ljusmodulen samt förfaskat serviceboken. Så nu sitter jag och väntar på en kopia på köpekontraktet från tyskland för att se vem som har köpt den där om det är samma kille som sålt den till mig för jag anar att även detta köpekontrakt var förfalskat. Killen äger ingen telefon utan har endast kontantkort vilket ej går att få reda på vem som äger. Han har också endast postbox. Frågan är om man någonsin vågar köpa en importerad bil igen eller om det endast blir svensksålda i forstsättningen. Jag såg även att han har fler bilar till salu på blocket. Ursäkta att jag matar dig med detta. MVH/XXX --- Så passa er. /M Min bil: Länk | |
|
Tråkigt för killen som köpte bilen men ytterligare ett exempel på att det lönar sig att kolla upp bilen ordentligt innan man gör klart affären. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
vore kul att veta vem det är.... självklart ska man inte vara rädd för att köpa import, eftersom de svensksålda skruvas minst lika mycket. dock så måste man vara ytterst försiktig, och naturligtvis genast lägga ner om säljaren verkar skum. indikationer på detta är att endast kontantkort finns, oklarheter om vem som äger bilen i sverige, kontoret på fickan, flera bilar till salu samtidigt mm. man kan helt enkelt inte lita på någon, utan måste verifiera allt själv. skulle jag köpa en bil för 194 papp så skulle jag självklart ägna en kvart (för mer tid tar det inte att "spräcka" en falsk servicebok) åt att bekräfta historiken. mvh Johan |
|
Johan: Att svensålda bilar skruvas >minst< lika mycket som importerade är intressant. Har du någon statistik för att styrka detta? Mina personliga erfarenheter är att det går en skruvad svenksåld bil per 6-7 importerade som är skruvade. Men det är bara mina personliga erfarenheter. Tegel: För jävlig historia, du vet inte vem annonsören på blocket är? |
|
|
Hummm, ringer det någon klocka om man säger Robert eller Robban? ///Micke Touringklubben: Länk |
|
|
Nej, jag vet inte vem det är. /M Min bil: Länk |
|
acey, jag har lika bra faktabaserad uppbackning som dig, dvs min erfarenhet från tidigare bilaffärer. enligt min uppfattning så skruvas svensksålda bilar fler gånger, men mindre antal kilometer vid varje tillfälle. Svensksålda bilar som tex skruvats vid vartannat ägarbyte är inte ovanligt! För att inte nämna de bilar som skruvas innan varje besiktning, vilket är nästan omöjligt att upptäcka av dokumentationen. något som bland annat var populärt bland bilintresserade ungdomar i min hemstad, eftersom bilarna gick väldigt långt "på raggen".... importbilar skruvas oftast ett större antal kilometer innan regbes i sverige, vilket är lätt att upptäcka på en kvart. sedan kan man ju bara spekulera lite; ingen säger väl emot mig om jag påstår att 95 % av mätarskruvandet sker av svenskar efter inköpet i tyskland. kan man baserat på detta, samt mina erfarenheter av bilförsäljare (både firma och privat) i Sverige och Tyskland, dra slutsatsen att svenska bilsäljare är oärligare än tyska? Min absoluta åsikt är att tyskar är mycket ärligare, och det kan jag debattera för i timmar. Därigenom skulle man kunna dra slutsatsen att fifflet är >större< med svensksålda bilar än importerade. Säger inte att det är ett klockrent resonemang, men att tro att svensksålda bilar skulle vara ärligare känns lite naivt. Mvh Johan |
|
Jag håller med dig johan på varje punkt, och att skruvande i väldigt stor utsträckning sker i Sverige. Jag tror att svenska bilsäljare (generellt) är naiva och lite snåla, men att de är större fifflar är sin tyska motsvarighet har jag inga belägg för. Skruvandet sker i regel utav (mer eller mindre) proffsiga männsikor som omsätter många bilar per år för att göra en stor vinst. Det är inte heller ovanligt att det ligger en organiserad brottslighet bakom. Dessa handlar, så vitt jag vet, enbart med importerade bilar. Det är trots allt där det är enklast att skruva en bil, när den byter identitet. Däremot är sanolikheten för att bilen skulle vara skruvad om Bo köpt sin bil på BMW i tyskland och tagit in den själv eller om Lars köpt sin bil på BMW i sverige, vara skruvad väldigt lite. Dvs, min personliga erfarenhet att vanliga personer som köper in en bil för eget bruk, oavsett tysk eller svensk, sällan fifflar med sin bil. Detta sker i andra led. |
|
|
Johan: Du har helt rätt! Svenskar saknar all form av skrupler och moral. Den enda moralen som härskar här är den dubbla. Man försöker undkomma allt från parkeringsavgift till moms och reparationer, mil, med mera. Bara det inte syns så är det O.K och upp till en själv. I Tyskland så reagera folk om du inte betalar P-avgift, du blir tillsagd av mannen på gatan. Det är en heders sak att följa uppmaningar och regler samt att betala för sig. Dom som inte gör det blir sociala hackkycklingar. Det finns en heder och en moral att man själv och alla andra skall göra rätt för sig och absolut INTE smita unda något som svenskar ofta försöker med. Det är därför som tyskland just nu är så splittrat då gamla DDR medborgare inte alls genomsyras av detta tankesätt och en stark konflikt uppstår. Kanske sverige också har drabbats av en lagom dos öststats inriktad kultur? ;) |
|
|
Haha, skojig analys PowerMac. Tror personligen att det ligger i något i det. Då samhället i stort för länge sedan har överskridit det absurda, med allt från vansinnes-skattetryck till på-prov-utsläppta våldtäktsmördare så urvattnas viljan att vara en duktig mönstermedborgare som betalar bilskatten i tid. Inte ens våra politiker bryr sig ju. När det gäller parkeringsavgifter, så idiothöjdes dom för oss stockholmare med 100% och det blir därmed allt svårare att motivera sig att göra "rätt" för sig. Däremot är det som tur är få som tar steget och bedrar enskilda individer, som i den här tråden. |
|
|
Det inledande bedrägeriet föder dessutom nya bedrägerier. Vad ska första offret göra? Skruva fram mätaren till 18000 mil och svälja förtreten? Eller försöka sälja bilen vidare om ett par år med 7000 mil på mätaren? /M Min bil: Länk |
|
|
Njae, alla tyskar betalar inte parkeringsavgiften. I Berlin te.x. är böterna så låga att det lönar sig att strunta i att betala. Så var det i alla fall för några år sedan och jag tror att det är så fortfarande. Trist läsning om killen som köpte bilen i första inlägget. Don't dream it, drive it |
|
|
Riktigt seg historia det där. Men att tyskar skulle vaa moraliskt bättre än svenskar vet jag inte om jag tor på. Vad jag hört från tyskland så betalar tyskar skatt efter hur långt de kört sina bilar. Nu pratar jag iofs enbart tjänstebilar men många tysar borde väl köra tex BMW som tjänstebil. Därför skruvas många tjänstebilars mätare tillbaka för att undvika hög skatt. Hade varit kul om någon på forumet vet exakt och kan antingen verifiera eller dementera ovanstående. Men det är i alla fall vad jag hört från två oberoende källor. |
|
Ekan, såvitt jag vet så betalar tyska tjänstebilsförare 1 % av nybilspriset per månad i förmånsvärde. Betalar de per kilometer så kan det eventuellt vara när företaget betalar drivmedel, så som i Sverige, men att förmånsvärdet bara skulle vara kilometerbaserat tror jag inte. Någon som vet? mvh Johan |
|
Måste väl finnas namn på förra ägaren nånstans väl? Bilregistret borde väl ha? |
|
|
Han borde kontakta en advokat... __ ///M som i Mugge. |
|
|
Kan man verkligen vara skriven på en postbox-adress? Du måste väl förresten ha ett namn på honom? Häng ut honom här så slipper fler bli lurade. Begär in alla offentliga uppgifter om honom så kanske det skulle kunna gå att spåra var han håller hus och göra en polisanmälan. |
|
|
Den klassiska falska trygghetskänslan. Att bilar som är utannonserade som milkollad på BMW ofta är skruvade står jag fast vid som jag skrev om i den här tråden: Länk Samma sak att dom otrogna ständigt nämner att dom aldrig skulle kunna vara otrogna. Flåklypa |
|
|
andreasd Visst kan man ha adress till en postbox, men vart man är mantalsskiven kan man ta fram via Länk t.ex. Det kallas alternativ adress och är till för dem som t.ex jobbar i 08-land men har stadigvarade adress i t.ex Lund. |
|
|
Hej, jag vet inte vem säljaren är men jag har givit köparen tips om att autopower.se finns. /M Min bil: Länk |
|
|
För att strö lite salt i såret på offret för bedragaren: Varför göra grundlig kontroll av bilen efter inköpet istället för innan? En kopia av serviceboken är allt som behövs. Sedan är det bara att ringa eller faxa chassinumret till serviceställena. Svårare än så är det inte att få svar på om mätarställningen justerats vid importen. Om merparten av importköparna gjorde denna enkla kontroll skulle snart bedrägerierna minska. Kanske en tjänst för Autopower att tillhandahålla mot ersättning? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.