AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.711

Få "roliga" färger på 330?

Sida 2 av 2
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
bstrand
här har du lite färger att välja på ohoppas länken funkar
Länk
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Clubsport: Jag är lite osäker på vad du menar med konservativ, ordet används på många olika sätt. Alltnog, jag tror den främsta anledningen till att få "roliga" färger väljs är just prislappen. Mer 20000:- i påslag för att få en individuallack är nästan ocker.
Jag skulle mycket gärna välja en indivduallack om det kostade c:a 5000 extra. Samtliga fyra mörka individuallacker till E90 ser mycket tilltalande ut på nätet i alla fall, helst i kombination med champangeläder invändigt. Det skulle definitivt falla mig i smaken.
Min gissning (som givetvis går i linje med min utopiska vilja att det borde finnas fler annorlunda 330) är att de som köper 330 nya är mellan c:a 27 och 40 med bra inkomst. De är singlar och vill ha en "fräck" och ungdomlig bil för att lindra 30/40 årskrisen med. Individualfärg borde då vara helt rätt!

Pensionärer som sålt villan köper inte 3-serie utan snikutrustad Mercedes E-klass eller 7-serie med minsta motorn som de sedan konstant kör 5 km under gällande hastighetsgräns med. =)
Nockenwelle:
Med konservativ menar jag att man inte vill ha några förändringar och att man tycker att det är bra som det är.
Och inte vill sticka ut.
Jag menar folk i 45-65 års åldern. Jag tror att medelåldern på BMW ägare (nybil) är väldigt hög. Den är det åtminstone på dom event anordnade av BMW som man går på.
Det är nästan alltid grånande gentlemen som kommer glidandes i M3, M5, 5 och 6-serien.

No More Limits!
No
5.161
Nockenwelle
Jo, jag delar din uppfattning om vilka som köper nya BMW, man jag har svårt att göra den kopplingen till färgval. Jag har svårt att se att estorilblå "sticker ut", eller att imolaröd är en mindre "konservativ" färg än safirsvart. Däremot tror jag att många av köparna i den åldern inte är intresserade av att putsa och feja på sina bilar, varför silver passar dem rätt bra. Dessutom tror jag att de inte bryr sig så mycket om färgen på bilen (vilket framstår som klokt och vettigt snarare än konservativt), vilket leder till att de inte ens får kännedom om att individualsortimentet finns. Hade BMW lagt in individualfärgerna i den ordinarie katalogen skulle vi antagligen ha sett fler bilar med mer särpräglade färger.
Således Clubsport, jag är ense med dig om vilka som är de huvudsakliga BMW-köparna (vilket främst är betingat av ekonomisk situation och prisläget på BMWs modeller). Däremot betvivlar jag att konservatism spelar en betydande roll i dessa köpares färgval, utan att andra faktorer leder till besluten om vilken färg bilen skall ha.
No
5.161
Nockenwelle
Det finns en sak till som jag tror bidrar till att det är ont om lite ovanligare BMW-kulörer på vägarna. Att välja färg till bilen är inte så enkelt. Att gå in på BMWs website och titta på bilder genererade på en datorskärm är inte så tillförlitligt, intrycket "in real life" kan skilja en hel del. Samma sak är det med en liten plåtbit på en vägg i försäljningshallen. En färg kan ge ganska olika intryck på en 15x15 cm stor yta jämfört med hur den ter sig på en hel bil. Dessutom passar (tycker jag i alla fall) olika färger olika bra på olika karossformer.
Skall man satsa på en lite udda (och dyr) färg vore det klart tacksamt om det funnes ett exemplar av den aktuella bilen i den tilltänkta färgen att titta på. Då tror jag fler skulle välja lite roligare färger. Eftersom det är ont om annorlunda lackeri bilhallarna blir det lätt en självförstärkande spiral.
bf
305
bfg
M3 SMG -02
Jag var själv snubbland nära att beställa antingen Imola Röd eller nån Individual lack men det som stoppade mig var ju att alla (inklusive röster här på autopower) varnar att ovanliga färger ger dåligt andrahandsvärde...

Då blev det en Orientblå som jag tycker är fruktansvärt snygg men som jag kan hålla med om kanske är lite väl vanlig...

/bfg
No
5.161
Nockenwelle
Jag sitter också innanför ett orientblått skal, en färg som jag tycker är mycket snygg och dessutom passar väl till beige skinnklädsel.
Men jag undrar om ovanliga färger verkligen ger dåligt andrahandsvärde. OK, är det chockrosa, fekaliebrun, signalorange, magsyregrönt eller liknande blir nog andrahandsvärdet lidande, men jag har svårt att se att imolaröd eller estorilblå skulle kunna vara avskräckande, inte heller velvet blue, diamantmetallic, Le Mans-blå eller Mora-metallic. Däremot ska man nog inte räkna med att få mer betalt för en sådan bil då det är dags att sälja den, trots att man kostade på den vid nybilsköpet.
Överlag tycker jag att de flesta individualfärgerna är smakfulla snarare än odiskreta. I mina E90 funderingar skulle onyxblå eller malakitgrön göra sig väldigt bra, men jag har inte sett dem i verkligheten ännu, så det är väl bäst att ha lite förbehåll tills vidare.
Johan Strömberg
sorry
slant lite på tangenterna i förra inlägget. Köpte en ny 330cab -05 i saphire svart med naturbrun läder M-mpkt osv. Känns som om att en röd eller gul bil är jättesvår att sälja i andra hand om ett par år. på en äldre bil där skick och mil är viktigare kanske det inte spelar så stor roll. Dessa vagnar är ofta försedda med div rieger pkt etc. Har någon sett en orginal m3 e36 i daytona gul???. Mitt tips om man vill ha något coolt är vit. Tänk en vit 330 ci med m-pkt och naturbrun eller svart läder??? själv vågade jag inte.
Ge
639
George.K
330ci - 02
Såg en vit m3a, dock i USA, fruktansvärt coolt faktiskt.

Feta HRE fälgar, tonade rutor. En sån bil skulle jag kunna tänka mig, men jag kan inte låta bli tanken ändå.

Varför skulle det kännas så fel att ha en sån bil i Sverige??
George.K; Kom upp till Stockholm och se Sverige enda? Alpinvita M3 E46, en -03 hecklift Cabrio, med personlig skylt, en trevlig syn, som jag har äran att se rätt ofta;)

Kikade på bmw.de, och deras gebrauchtwagenbörse, valde 330Ci och sonstige som färg, hittade en i Atlantisblått med ljust Titanicblått läder, den bilen syns;) Länk

bstrand; Vad tycker du om Johans numera sålda, sedan länge, 328iAM-00 i Carbonsvart med Arizonasun läder? Länk

Mvh Stephan
En kille beställde en dakargul E36 compact av BMW Solna trots att dom gjorde allt för att avråda honom. När det var dax att hämta bilen så ångrade han sig och BMW köpte tillbaka bilen till ett verkligt skampris och det tog lång tid innan dom blev av med den.

No More Limits!
Ge
639
George.K
330ci - 02
Så jäkla läckert Stephan. Den blå bilen va brutal-
Alpinvit är en dröm, kanske får "cojones" till det nån dag och klipper till på en 745 Alpinvit, det skulle vara grejer =))

Har själv en safirsvart 330ci med "senapsgul" skinn. Exclusiveläder tydligen, riktigt najs enligt mig.
jp
464
jpn
523im -99
Stephan735i den 330ci:n var grymt frän!! snacka om att de väckte "vill ha tankar" =)
Stephan;

Visst är den svarta snygg och "clean", men jag skulle 100 ggr av 100 ta den blåa i Tyskland....om det inte vore för den blå inredningen, det blev för mycket kaka på kaka pga den.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.