AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.710

Få "roliga" färger på 330?

Sida 1 av 2
Är det nån som har en aning om varför det finns så få 330 som är lackade i lite "roliga" färger. Kollar man på Blocket idag så finns det bara en handfull som inte är antingen svarta, silver, gråa, mörkblå eller topasblå. Det finns EN Estorilblå (snyggaste färgen enligt mig) och ett par röda samt en lichtgelb. Varför är det så fattigt? Likadant är det om man kollar på Mobile.de, väldigt få bilar i avvikande färg. Jämför man med e36 så finns det ju många fler gula, röda, ljusblåa, bostongröna, estorilblåa, violetta osv. En del är kanske omlackade i efterhand men jag tror många är original.

Ok om man kollar på 5 och 7 serien som oftast köps som firmabilar, då vill kanske inte företaget ha "skrikiga" färger, men 3-serien är ju lite mer sportig och ungdomlig så jag tycker det borde avspegla sig i färgerna. Vilka originalfärger fanns att välja på 01-02? Hur mycket extra kostade det om man vill ha t.ex. Dakargul eller Pheonixgul, om det ens gick?
På annonsdelen här finns 8 st i annorlunda färg av alla 330 som finns. Vill man sedan har t.ex. en coupé med nån viss utrustning så är det ju nästan kört att få den i den färg man vill... =( (kan de inte införa lite roligare smilys här...)
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Nej, jag vill hävda att 330 inte är "ungdomlig" i den meningen. Jag skulle tro att de flesta bilarna köps antingen av folk i åldern 30-45 med goda inkomster eller pensionärer som just sålt firman/villan. Och det är båda konservativa grupper när det gäller färgval.

VW New Beetle går säkert att hitta i tokgul och spygrönt däremot. ;-)

Don't dream it, drive it
ed
776
edge
520dT M -15
Tycker att e46an gör sig bäst imola röd eller estoril blå.
Som sagt lär va näst intill omöjligt att hitta en bil med rätt utrustning och färg kombinerat.

------------------------------------------------------------
Kôpt kärlek är fin kärlek.
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
bstrand och edge

det är väl bara att beställa en ny så får ni den precis som ni vill
mvh
Svårt att beställa en ny e46...vilket det handlar om här.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
E46 coupé och cabriolet går väl fortfarande att beställa. Vilka färger har egentligen funnits som "originalfärger"? Är inte många av de "roliga" färgerna individualfärger, med tillhörande fet prislapp.
Ko
475
Korak
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
bstrand
det är bara att beställa e-46:a cupé går alldeles utmärkt
med invidualfärg och utrustning...
Korak

Ok då, är inte så insatt i nybilsköp då jag inte har en halv miljon liggande och skräpande eller lust att ta 100 000 i värdeminskning första året. Jag förstår din poäng, och jag får väl helt enkelt acceptera faktum, men det är ändå konstigt att det inte finns fler individuallackade bilar tycker jag.

Du som verkar vara en intelligent och kunnig person kanske kan svara på någon av frågorna som dykt upp här istället för att påtala det självklara. T.ex. vad det kostade att välja en individualfärg?

Det kanske bara är jag men för mig är bilens färg en bra mycket viktigare urvalsfaktor än om det sitter t.ex. elstolar med minne, rullgardiner, regnsensor, taklucka, PDC och andra mer eller mindre dyra och mer eller mindre "livsviktiga" utrustningsdetaljer, i bilen. Rent utseendemässigt så är folk beredda att lägga tiotusentals kronor på schyssta och annorlunda fälgar och annan styling så att välja en mer ovanlig och snyggare färg när man köper sin nya bil borde inte vara så ovanligt som det de facto är.
No
5.161
Nockenwelle
En gissning är att nybilsköparna inte är lika benägna att lägga pengar på fälgar, styling osv, som många begagnatköpare är.
Jag sitter och funderar på vilken utrustning jag skall välja till den 325i E90 jag tror jag kommer att beställa nästa år. Då är färgen av klart underordnad betydelse för mig, medan däremot regnsensor, PDC och annat ses som "måste ha prylar". Färgen ser man ju ändå inte mycket av när man tagit plats i förarstolen, så det spelar inte så stor roll. Kanske är jag udda, kanske inte.
Originalfärgerna i sig är relativt diskreta till e46, särskilt metallicfärgerna. Under E46ans livcykel har metallic varit ett måste hos de flesta kunder. Individual färger är något för de fåfängda som har alldeles för mycket pengar :) majoriteten sparar istället 20-30kkr eller vad det nu rör sig om, alt. beställer Navi eller något.

Sedan är det ju som med mode, på tidiga E36or förekom det ganska ofta vitt och rött på de tidigare årsmodellerna, inklusive toppmodellen 325, för att under mitten av 90-talet domineras av boston/oxford/lagun grön. Mörkgrönt är ganska vanligt på tidiga E46. Silver och grått har ju varit populärt sedan flera år tillbaka, kanske pga många i detta land inte tycker om att tvätta bilen :-)

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-)
Ko
475
Korak
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
bstrand
har för mig att inviduallack kostar 20 papp till e-46 M3 så den är nog lite dyrare till 330:an.

Nybilsköparna får för det mesta starkt reducerade priser på s.k paket. där det ingår det vanligaste som du räknar upp.

Sen är det ju ofta så att man tycker en ovanlig färg är döläcker men sen när man sitter där och skall fylla papperen är det lätt att balla ur och ta en sk vanlig färg. Själv tycker jag vit är döläcker men skulle aldrig kunna tänka mig att köpa en

håller med dig om att färgen är minst lika viktig som utrustningen.

mvh
När jag handlade min E-36a , så funderade jag på ( Gul ) , men började fundera på , vem som vill handla den efter mig , och då tog jag en std metallic i stället , för värdeminskningen , kan bli häfftig med (FEL) färg ,

Men nu var det E-46or och dess färg , och jag tycker det dyker upp ganska många udda färger på Mobil.de ( oftast på Cuppe och cab)

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
Det är just det det handlar om, att våga. man lever bara en gång, go for it.

Men det har nog blivit bättre, tror inte det är många som specar sin nya BMW i silvermet längre. Det känns inte så kul. Men jag har ingen färgstatistik att visa upp, bara magkänsla.
Gå på ett BMW Event hos åf så kommer du känna dig väldigt ung. Medelåldern på dom som köper ny 330 är ofta hög och därmed konservativa. Individuallacken är såpass dyr att folk hellre lägger dom 20.000 på läder eller nått annat.
No
5.161
Nockenwelle
Är du säker på att hög ålder – och framför allt färgval – sammanhänger med konservativitet?
Japp, det tror jag. När fan blir gammal blir han religiös.
Den äldre generationen är konservativ. förmodligen blir inte vi sådana när vi blir gamla.

Sen finns det ju inga roliga färger att välja på till E90 och E60.
Ser ju som samma grundfärg som dom tonat lite ljusare eller mörkare.

No More Limits!
Egentligen förstår jag inte varför det skall vara så pass mycket dyrare att få en helt ny bil för nästan en halv mille i den färg man vill. Okej om man vill ha en neonrosa eller nån verkligt udda färg som verkligen måste special-special blandas till, men det kan ju inte vara så mycket merarbete för BMW att bygga en bil i Dakargul eller Estorilblå, som ändå är en "auktoriserad" färg hos BMW, än i silvermetallic så att det motiverar en merkostnad på över 5% av bilens totala pris. Själva färgen lär ju knappast vara dyrare menar jag. Det byggs ju ändå väldigt många olika sorters bilar avseende utrustning. Varje bil är så att säga mer eller mindre unik och kan inte bara passera genom exakt samma line på fabriken.

Jag tror tvärtom mot vissa här att en udda (inom vissa gränser naturligtvis) färg kan vara värd mer som begagnad just för att det finns puckon som mig. Skulle gärna lägga 10 papp mer för en i övrigt likvärdig 330, eller annan bil, idag om den var i "rätt" färg.

Så, en uppmaning till er som har förmånen att kunna köpa nya bilar, VÄLJ EN ROLIG FÄRG SÅ ATT JAG KAN KÖPA DEN OM 5 ÅR! =)

@ Clubsport

Nej...var inne på bmw.se nu och kollade i konfiguratorn där. Finns ju inga fräcka färger ens till M3 nu! Vad har hänt med Lichtgelb Pheonixgelb och Estorilblau? Snart får man väl köpa en Audi om man vill ha en snygg (RS)blå eller gul bil...
Ge
639
George.K
330ci - 02
Grymmaste färgen till 330ci är utan tvekan svart, svart, svart.

Jobbig o hålla ren, men det är den värd. Så brutal, dunka upp ett par m3 speglar tillsammans med mkittet, och du har en sjuhelskottas bil.

Estorilblå är fruktansvärd cool, samt Imola röd, men enligt mitt tycke så funkar svart bäst!!

Peace out!
Svart är snyggt om den hålls efter. Kräver grym puts och skick på lacken för att se bra ut. Dessvärre är det ju så vanligt med svart så man har tröttnat lite. En svart BMW är ju inget man ens tittar en extra gång på...en sån här däremot...

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.