AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
7.363

Nu kom momsen!

Sida 1 av 2
Nu sitter man där med skägget i brevlådan!

Var nere i södra Tyskland tidig vår 2004 och köpte bil på bilfirma. (min första och enda import bil...)

Vänner som varit nere tidigare och köpt sina bilar hade lyft av momsen och köpt bilen via sina firmor.
Min första tanke var att detta skulle jag inte göra men till slut tog den mörka och giriga (och olagliga...) sidan
över och jag köpte bilen via min egen firma för att lyfta momsen. Nyttjade bilen i nästan 1 år här hemma innan jag sålde den vidare.
Sålde dock inte bilen med någon vinst. Vilket heller aldrig varit mitt syfte.

Nu för 2 veckor sedan kom det en förfrågan från svenska skatteverket efter att de har fått uppgifter från tyska skatteverket om inköpt vara från tysk bilfirma.
Så nu är det bara att redovisa allt och betala in moms på 25% plus ev. straffavgifter mm...

Ringer även till skattekontoret och pratar med en momsexpert men får inga riktiga svar om hur redovisningen skall gå till.
(Får dock inte tag på den ansvarige handläggaren som har hand om mitt fall, han har semester.)
Bilen har ju aldrig varit registrerad på firman utan bara på mig som privatperson. Och som privat person kan man inte betala
in 25 % moms enligt skatteverket...Betala kommer jag att få göra men det får då bli via firman vad jag förstått.

De två vännerna som köpt bil ett halvår tidigare hösten 2003 har ej fått någon förfrågan från skatteverket. Men det kanske kommer senare?

Dock tycker jag inte det minsta synd om mig. Är man så jävla dum som jag är så skall man åka dit.
Tycker även att det är helt rätt att skatteverket börjar nysta i detta.
Dock skall man veta att det är inte det svenska skatteverket man "lurat" på pengar i första hand utan det Tyska.
Hade jag betalat tyska moms från början så hade svenska skatteverket aldrig fått några pengar...

Det är väl lite tur dock att man inte köpt fler bilar på detta sätt. Det hade kunnat bli riktigt dyrt samt slutat med mera än rejäla böter...

Slugt, man läser import guiden flera gånger och ändå skiter man i att det står BETALA TYSKA MOMSEN....

Mvh Niclas

ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Sett från den ljusa sidan så har du kommit till insikt nu :)
Den tyska momsen på 16% är bättre än den svenska på 25%, med lite tur så kan du hjälpa någon annan från att göra samma misstag iom att du berättar om det.
Lycka till.

// Mvh Andreas

Min förra 528i Touring
Länk
Hur är det, kan man inte betala in tysk moms nu istället för den svenska? Då kommer du kanske undan med 16% plus kanske lite straffavgifter??? Fast det upplyser knappast den svenska skatteverket dig om.
bmw320cab
Vad har du för firma.?
HB,AB, enskild firma.??
Jag har AB.

Slugt att det skrivs så lite om/av folk som fått betala moms i efterhand på detta forum. Eller är det bara jag som gjort så här...?
Mörker talet måste vara stort eller så har de helt enkelt börjat syna bilimporten mera.
Man läser dock ibland om storsvindlarna som importerat 100-tals bilar och åkt dit rejält.
Men finns det ingen mera som jag som endast tagit hem en enda bil och fått betala moms i efterhand.
Eller är folk för stolta att erkänna att det åkt fast...och då inse att den goda bilaffär de ev. skröt om för ett tag sen inte blev så bra...? Tänk om jag fått läsa ett sådant här inlägg före min import...

Mvh Niclas
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Niclas,

du är knappast ensam. Men jag tror precis som du säger att många har skrutit vitt och brett om vilka bra affärer de har gjort, så inbetalningskortet på kanske 40-50000 kr (till långt över 100 papp!) betalas nog under tystnad.

den intressanta frågan är fortfarande vad som händer om du inte hade betalt momsfakturan från RSV. hade då skulden följt bilen eller inte?

jag har diskuterat detta med skattemyndigheten ett flertal gånger på olika instanser, för att reda ut vad som gäller. Det enda de egentligen är säkra på (vilket i sig är sorgligt) är att VARENDA billaffär där tysk moms lyfts och svensk inte betalts kommer att undersökas! med tanke på att det dröjer 10 år innan det "preskriberas" så får nog många otrevliga överaskningar det inte berättar om.

hoppas du inte råkar ut för en polisanmälan, för du verkar ju trots allt vilja göra rätt för dig. jag är osäker på vad som händer när du använder ett org-nummer för att lyfta momsen privat, men det måste ju rimligen vara likvärdigt med att tex lyfta momsen på byggmaterial till sitt eget hus via firman. detta kan ge fängelse för skattebrott, men det minsta är gissningsvis privata böter.

synd att du inte hittade AutoPower tidigare, för detta har diskuterats på sajten i 3-4 år....

mvh Johan
Hej igen,

Glömde att berätta hur det hela sluta. Fick slutligen räkningen från skatteverket( Det var ett tag sedan)! Först 25 % moms på köpesumman sedan straffavgift på 5 % på momsen. I första skedet så var straffavgiften 20 % på momsen men av någon anledning så ändrades den till 5%. Det visa sig att straffavgiften är rörlig från fall till fall så handläggaren ändra till den lägsta med någon diffus hänvisning vilket jag bara tackar för.

Jag visar genom siffror: Jag betalde 150 000 kr i Tyskland för bilen. Moms 25 % på det blev 37 500 kr . Sedan 5 % straffavgift på de 37 500 kr
= 1 875 kr
Summa sammanlagt sluta då på 37 500 kr + 1 875 kr = 39 375 kr.

Hade som sagt bilen ca 1 år och sålde och köpte den för ung samma summa så man kan säga att 37 500 kr motsvarar den värdeminskningen jag skulle fått istället om jag köpt bilen i Sverige. Fast "värdeminskningen" hade blivit mkt lägre om jag betalat rätt moms från början !!!

Hoppas någon kan lära av detta inlägg. Betala tyska momsen.

Mvh Niclas
Usch då. Tycker synd om dig. Det är inte rättvist att skattemybndigheten går på dig / andra privatister som mer eller mindre blivit lurade i Tyskland men kommer att släppa de stora drakarna då dessa kommer undan via målvakter och konkurser.

Har själv köpt en bil på detta sätt för länge sen, (innan jag läste på) och Tysken sade till mig, när jag kom fram att jag var tvungen att betala moms på kvittot om jag inte hade firma, vilket jag inte hade då. Då ville jag pruta bort den summan men det var odiskutabelt. Efter en stund sade han att jag kunde ge honom mitt personnummer så skulle han lösa detta. På kvittot , vilket jag givet inte har kvar står det inget om moms ,vare sig med eller utan. I dag vet jag att han antagligen skerv mitt personnummer istället för org nummer, vilket ger ett Svenskt enskilld firma. Inte så kul om den räkningen kommer på posten..lite puckat men ändå, som du sade Johan , det finns nog många som gått på niten om exportpris.

Otto
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Otto: I det här fallet så blev väl knappast Niclas lurad av någon utan tog en chans med vetskap om att han gjorde något som inte var helt lagligt.

Självklart är det trist att se att en "liten" person åker fast när många större skurkar klara sig undan men så är det tyvärr ofta. Förmodligen så handlar det om tur/otur om skattemyndigheten har resurser att rota i just ditt ärende.

___
//Ulf
Otto von Diesel:
Du kan omöjligt dra av momsen som enskild näringsidkare. Måste varit något annat han försökte med, men jag fattar inte vad? Finns inget sätt o slippa undan momsen liksom.....

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Varför skulle en enskild firma inte kunna dra av momsen? Eller du menar att det beror på att han inte hade någon firma reggad?
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Visst kan man dra av momsen som enskild företagare, det gäller bara att ha F-Skattesedel.
T.P.
För att kunna dra av momsen så måste du ha ett momskonto
Det har ingen privatperson som inte har en inreggad ensk.firma

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Rolex har helt rätt.

em
538
emilsson
i4 M50 -22
Nej, utan ett inregistrerat "bolag" så går det givetvis inte att få f-skattesedel. Läste aldrig riktigt vad Otto skrev.
@Rolex: Jo jag vet. Reagerade bara på frasen: "Du kan omöjligt dra av momsen som enskild näringsidkare." Trodde att du menade att enskilda märingidkare inte kan dra av moms.
T.P.:
Vet inte varför jag skrev så.... Trött antagligen....
Skulle vara: "Du kan omöjligt dra av momsen UTAN ATT VARA enskild näringsidkare" (Eller givetvis då firmatecknare på ett AB/HB/KB).
Nu blev det rätt! ;)

Otto von Diesel:

Om tysken som i ditt fall kor en fuling och deklarerar ditt personnummer som kopare, och du inte har en enskild firma, vad kan da teoretiskt handa dig? Som privatperson ska man av vad jag vet inte behova bekymra sig over moms, saljer han bilen till dig momsfritt sa ar det hans problem? Later mer som han patog sig en malvaktsroll bara for att gora affar.

/Kristian
Vatnummert för en enskild firma är inte exakt samma som ens personnummer. De företag jag har haft med att göra har dessutom alltid kollat upp så att det är ett giltligt nummer innan de har släppt några varor.
Hallå!

Är det ingen mera än Niclas som fått räkning i efterhand???
Måste ju vara många som "chansat" och åkt dit eller?
Finns det ingen mera som "vågar" berätta sin historia?

/// Nyfiken

Jag känner 3 personer som försökt samma trick i Belgien och åkt dit.

Då är man glad att man inte har någon firma så man lockats att försöka med samma trick.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.