|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Mustang Med vilken bil då..? En Mercedes med en gammal förkammardiesel KANSKE kan göra det, men inte någon 525:a från 90-talet... - Men jag kan ju ha fel! E12/E28-problem/lösningar finns här Länk |
|
|
Utväxling brukar biltillverkarna välja så att toppfarten infinner sig på högsta växeln, lägst förbrukning för en motor brukar infalla vid det varvtal där den ger maximalt vridmoment. Så om man sänker varvet på en 520 så kan den kanske gå billigare men högst toppfart får man istället på fyran. Finns exempel på bilar som är så högt (numeriskt lågt) växlade så att toppfarten uppnås på fyran, t.ex. gamla golfar där femte växeln är märkt "E" på knoppen. |
|
|
Camata Jag åker ofta under 50 på femmman med min 91:a 525, kanske inte till 30 men 40 iaf, och jag tycker det går bra öka långsamt från de hastigheterna på femman, klart det blir ju ingen raketacceleration och man kan kanske inte ge fullt från sådana hastigheter men ska man köra sportigt väljer man en annan växel.... |
|
|
Det här är ju jättekul! Full debatt! Det här med vridmoment/Effekt/verkningsgrad/förbrukning är nog en mer komplicerad fråga en vad många av oss tror. Jag är ingen expert på förbränningsteknik, men har funderat en hel del... Markus Fors hade en intressant synpunkt gällande gällande vridmoment och förbrukning. Jag tror han har delvis rätt: "lägst förbrukning för en motor brukar infalla vid det varvtal där den ger maximalt vridmoment." Detta är nog sant när man talar om just MAXIMALT vridmoment - dvs. vid fullgas. För att uppnå max vrid, eller max effekt, måste man naturligtvis stampa pedalen i golvet. Det är ju också just dessa punkter som alla biltillverkare anger: max effekt/varvtal och max vrid/varvtal. Jag håller fullständigt med om att varvtalet för max vrid ger lägst förbrukning vid fullast - det är naturligtvis just då motorn har den optimala förbränningen som ger mest tryck neråt på kolven och därmed högsta vridmomentet. Men, då pratar vi just fullast. Fullast innebär en rejäl uppförsbacke, eller en rejäl husvagn och just gasen i botten. Detta läge är ganska sällsynt i min vanliga körning. Vid normal körning handlar det om jämn fart 110kmph vilket gissningsvis motsvarar ett effektuttag på kanske 40hp (av 150 för 520:an) Det varvtal jag vill att motorn ska ha i detta läge är det där den ger bästa verkningsgrad vid detta effektuttag. Jag gissar att det hamnar runt 2000-2500rpm. Jag tror dessutom att gaspedalen rent praktiskt kan komma att hamna längre upp med detta varvtal än om det som nu ligger på ~3000rpm. Testa själv vid 50kmph jämn fart med olika växlar: Jag blir förvånad om någon får trampa mer med femman än med fyran! |
|
Paap Reeder |
... maxvrid får man VÄL inte vid fullgas utan vid ett specifikt varv som framgår av resp motors vridmomentkurva. OK då förstår jag 525:an. 1:1 på 5-man förklarar det hela. Det normala hade ju varit 1: 1,2 och 3,65 i slutvxln (siffrorna ej korrelerade utan höftade men har man en tung bil och litet vrid kan man ju givetvis även göra så. MVH /// Paap R |
|
Jo Paap, ditt antagande om utväxling i bakaxel stämmer på äldre 525 med m20 motorn och jag vill minnas att jag räknat ut att den ska vara utväxlad så den varvar något mindre än m50 motorn.. inte mkt men... Sen tycker jag att umenisses resonemang om vrid vid ej fullgas verkar klokt och vridet mäts väl inte på annat än fullgas när man gör mätningar..? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.