AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.879

HÖGRE utväxling på bakaxel?

Sida 1 av 2
Um
7
Umenisse
520i Touring -92
Jag tycker att min 520iT -92 går på för höga varv vid normal körning.
Märklig inställning kanske vissa tycker, men en 520 är ändå ingen raket. Jag gissar att den går att köra klart billigare om jag byter till högre utväxling.

Fråga 1: Vilka bilar kan jag utan problem plocka slutväxel från?

Modellkompabilitet?
Årsmodellskompabilitet?
Utväxlingar?

Fråga 2: Är det enklast att bara sprätta slutväxeln och byta dreven?

Fråga 3: Blir det tok med hastighetsmätaren om jag byter slutväxel?

Jag är helt färsk som BMW-ägare och behöver alltså tips från er som varit med förr!
Det vore ju trist om jag måste byta tillbaka till Mazda bara för en sån bagatell som utväxling...

wm
70
wmbjand
320xDA Touring 2009
325iR 1990
jag upplever samma problem på min -01 520 Touring. 3000 rpm vid 110km/h är för mycket. 2300-2700 vore mer lämpligt. Någon som har en lösning?
Bi
41
Bigblock
Skoda Fabia Combi -04
Chevrolet Camaro -75B
Hyundai Tucson -06
Har ni någorlunda rätt rullomkrets på era däck? Kolla här och jämför originaldäcken: Länk

LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Byte till LÄGRE utväxling ger det du söker Umenisse.. Tyvärr kan jag inte svara på dina andra frågor angående E34.

M V H Johan

Länk
3000rpm i 110km/h tycker jag låter relativt lagomt för en liten rackare.

Jag har 110km/h vid 2500rpm på dieseln, med 2.65 där bak.

- Men jag kan ju ha fel!

E12/E28-problem/lösningar finns här Länk
Um
7
Umenisse
520i Touring -92
Kul att min tråd blev uppmärksammad!
Hade nästan glömt bort den...
Tror fortfarande att det är HÖGRE utväxling jag behöver.
Högsta växeln (5:an) brukar ju ge lägre varvtal än lägsta (1:an), förutsatt samma hastighet...

Håller fullständigt med "wmbjand" om vad som vore lämplig utväxling.
Jag har dessutom kollat lite på Länk
Där kan man köpa diverse delar t.ex. slutväxlar, men framförallt finns bra bilder och så som tyder på att slutväxlarna går att byta mellan rätt många olika modeller.

Jag skulle nog kunna tänka mig att byta slutväxel med "camata"´s diesel, men förmodligen vill inte han det...

Mu
616
Mustang

540iat -94
Även jag har sökt information om andra utväxlingar men nästan blivit idiotförklarad här när när jag velat ha lägre varv på bilen vid landsvägsfart....
Tycker fortfarande min bil varvar för mkt, söker ibland en till växel redan vid 70 80....
540:n ska visst ha 2.93 utväxling men har ej fått klart på hur bra eller dåligt en komplett klump passar....
Iom att ni är så fast beslutna om att bli nöjda så kan ni kila till en mekanisk verkstad som håller på med sånt där och be dem ta reda på om man kan ta drevningen från ex. tds:en.

Om så fallet är så har jag en komplett klump med 2.65 utväxling, till övers. Endast dåliga lager på pinjongen som sjunger friskt och mycket.
Min mejladress finns under min profil...

- Men jag kan ju ha fel!

Paap Reeder
... alltså ... varför sitter det en så låg utv på en 520?? Gissar att det handlar om 4,15.

Den orkar inte med mer! Sätter du in en 2,95 i den kommer den inte att orka hålla motorvägsfart ... om jag raljerar litet.
Att en 540 kan ha 2,97 kommer sig av att den säkert har dubbla vridet mot en 520!

Nere i Munchen har dom kört säkert 50 000 mil på testabana för att få fram en optimal utv på din bil ... därför har den 4,15.
Ändrar du för att just vid 110 få ner varvet kommer det att "kosta" i ngn annan ände d v s bl a att överhuvudtaget få fart på´n så man kan hålla normal trafikrytm.
Att man sedan får se sig bli frånåkt av Skoda felicia 1,2 DL kan man väl iofs stå ut med men jag tycker inte att du skall experimentera med mer än max 10% på utv .... annars bidde det inte så kul.

MVH /// Paap R
Bra, Paap Reader!
Kloka ord, som vanligt! =)

- Men jag kan ju ha fel!

Mu
616
Mustang

540iat -94
Har inte en 92:a en låda där femman är 1:1 ?
Isåfall har den troligen inte 4.14 i slutväxel...
Sen är jag med på umenisses linje att man skulle få lägre förbrukning med mindre varv... Vad förklarar annars att samma bil med automat enligt instruktionsboken skall dra mindre vid landsvägskörning eller jämn fart 120 som det står...?
För att automatare har lägre utväxling..?

- Men jag kan ju ha fel!

...i växellådan, alltså!

- Men jag kan ju ha fel!

Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Är ju inte säkert att du får lägre förbrukning, om du måste hålla mer gas för att bibehålla hastigheten. Min bil varvar 3000 varv i 120, kan bara tänka mig hur en 520 skulle gå om den varvade 2300-2700 i 110, elelr rättare sagt inte gå.

Min bil: Länk
Mu
616
Mustang

540iat -94
En audi 80 ´sent 80 tal med 4 cyl 1. 1.9 motor varvar 3000 i ca 140, en sån orkar med det och drar lite bränsle.. varför ska inte en bmw sexa med skön gång mer volym och hk orka med samma...? Mindre varv blir mindre gas.... i min värld iaf...
Måste försöka mig att ta mig under en 540 och min bil samtidigt och jämföra dimensioner och fästen till klumparna nån dag... en 525 91 har 3.23 och en 540 ska visst ha 2.9.. ett sånt steg tror inte jag är för stort iaf...
Nu är jag inte säker på E34, men existerar inte "stora" och "små" klumpar även där?
540 bör således inte passa på 525...

- Men jag kan ju ha fel!

ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Mustang: "Mindre varv blir mindre gas"

Lägg bilen i 5an i 30km/h och se hur mycket du måste gasa för att komma någonstanns.
Gör samma sak sen fast i 2an istället för 5an.
Mindre varv är inte samma sak som mindre gas.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
tasros

Sant!
Mindre varv, mindre gas - vid en viss definitionsmängd! =)

- Men jag kan ju ha fel!

Paap Reeder
... har en 525:a 3,23? ... måste väl bli väldigt segt?

MVH /// Paap R
Mu
616
Mustang

540iat -94
Japp en 525 med 24v motorn har 3.23 i bakaxeln och 1:1 på femman...
ca 110 115 vid 3000 varv på femman gör det..
Mu
616
Mustang

540iat -94
Sen de där med gas och varv.. för att bara hålla hastighet behöver man inte hålla just någon gas men vill man få en snabb hastighetsökning går det ju inte välja femman i trettio men har man inte bråttom med hastighetsökningen går det bra öka från 30 på femman..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.