AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.001

Dålig kunskapsnivå på BMW anställda?

Sida 1 av 2
Jag tycker att kunskapsnivån på BMWs anställda är rätt dålig.
Dom på reservdels sidan har sällan koll på vad som finns och vad som går att beställa. Händer flera gånger att dom frågar mig om var dom ska leta efter saker...

På säljarsidan är det ännu värre. När jag hämtade min E90 så fick jag lära försäljaren alla finesser! Rätt skrämmande, även om jag har väldigt bra koll på BMW så ska jag väl inte behöva visa en försäljare om bilens finesser även om jag fick den första E90 i den här stan.

Man vill ju gärna tro att dom som jobbar på BMW är entusiaster som vi på denna sidan är, men det verkar som glansen från märket betyder mer.

Det är sånt här som gör att jag i fortsättningen bara köper mina framtida BMWar av min försäljare i Solna som är en lika stor BMW entusiast som jag själv.

Vad har ni för erfarenheter?

No More Limits!
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Min erfarenhet är att vi entusiaster vet betydligt mer om den modellen vi är intresserade av.
Inte så konstigt då BMW-anställda knappast kan lära sig lika mycket om samtliga modeller.

Vad det gäller nya modeller så beror kunskapen på BMW:s egna information till anställda. Den informationen är officiell, och kommer därför långt senare än all inofficiell information vi rotar fram innan bilmodellen är släppt.

Sedan är äldre säljare knappast teknikvänliga så här finns ett generationsgap.
Om säljaren var av modell yngre så berodde nog bristen på kunskap att säljaren borde syssla med något annat.
Verkar lite som att det beror vart man kommer också, ÅF här i sundsvall är väldigt kunnig, klart att när jag kommer med frågor rörande min Bi-Turbo så kanske det inte alltid är svar på samma sekund men svaret kommer iaf.

Mvh
Ola Thomasson
Alea iacta est, the dice is rolled
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Håller med Hobbe, det verkar som att det finns max en person på verkstad som har all information, medans övriga håller sig till information de måste ha, eller information som berör deras område. Någonting jag märkt är att personen som står och säljer reservdelar/tillbehöver oftast bara är en "vanlig" säljare, med ingen eller liten kunskap vid specifika frågor som rör produkterna. Har för mig att den kollen var bättre förr, men det kanske blivit svårare att hänga med mded åren också.

Jirar
Har du inte bara haft lite otur och råkat på nån sommarvikarie?

Att man inte kan alla funktioner på bilen man säljer är väl lite dåligt,samtidigt så är BMW ett märke med otroligt mycket utrustning och tillval.
Kan ha lite förståelse om det är lite ovanliga options som bilen har, har den däremot ett komfortpaket eller nåt liknande så borde man ju kunna det.
Sen så kan man ju inte räkna med att alla är BMW entusiaster bara för att man jobbar där, självklart skulle man vilja ha det så.
Jirar:
Nej, på min lokala BMW Åf så känner jag dom ganska bra.
Brukar åka runt lite till BMW Åf när jag ändå är i närheten och säljarna har ofta dålig koll.
Ibland har dom direkt fel när man frågar om en sak och dom självsäkert påstår en sak som är fel.

Säljarna får ändå åka och provköra nya modeller innan allmänheten, och har vi info om en ny modell så kan dom lika lätt få tag på den infon.

No More Limits!
Men alla älskar ju inte sitt jobb och brinner för det utan det är "ett nödvändigt ont" för att få in pengarna, tyvärr
När du är ledig och tar en tur i BMWn inte sitter du och funderar på vad turen skulle kosta med taxa 3 eller??*S*

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
De
382
Dekker
323i -82 Projekt
316 -85
Jag tycker det kan vara ganska jobbigt att förklara varje gång vad en M535 är...
Stämmer bra säljer dom mer än ett märke är det ofta kommentarer typ alltså jag säljer toyota du måste fråga nån annan.
Gasar-Magnus:
Då är det bara att byta jobb.
Jobbar man med bilar så är väl ett grundläggande krav att man är intresserad av bilar?

No More Limits!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
clubsport: Tyvärr är det nog inte så, lika lite som att man måste vara intresserad av sopor för att vara en soppgubbe... Dvs det är bara ett jobb.

RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Tyvärr är det väl så att en säljare är en säljare oavsett vad de säljer. Prata så mycket som möjligt för varan och hoppas att köparen inte är så påläst. De flesta köparna har nog inte lusläst "allt ", som säkert 99% av alla på Autopower gör, om en viss bil innan de slår till. Men visst, bilintresse tycker man borde vara ett grundläggande krav.

/Rickard
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Hej Clubsport, måste säga att jag är mycket nöjd med RS bil i växjö både vad gäller kunskap och priser, de är alltid hjälpsamma och tar absolut inga överpriser på de reparationer som jag gjort och håller lovade priser fastän det strulat. Men visst är det ofta så att man kan sin bil eller tilltänkta bättre än säljarna i 9 fall av 10.

Mvh
//Sibbe
Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Kan tänka mig att om jag skulle börja jobba som bilsäljare på t ex Nissan så skulle jag ha väldigt svårt för att stå och ösa komplimanger över Nissan. När jag alltid i hela mitt liv haft svårt för japansk bilindustri.

Stå och propagera för att köpa en Opel Tigra skulle jag oxå ha jävligt svårt för. Eller en Ford Puma. Första klassens smäck-bilar!!

Är bilförsäljare till 100% lojala med märket dom säljer?
Eller står dom och hycklar?

Vill veta!
bustorp
En riktig säljare kan sälja Rolls ena dagen och renkorv nästa dag.....
lika framgångsrikt på båda.

Alla kunder ska vara en utmaning......dom ska ha en bil med sig hem.
Eller en renkorv.......

Eller som jag läste någonstans:

En riktigt bra säljare kan sälja en mjölkningsmaskin till en bonde som bara har en ko.....och ta kon i inbyte.

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Länk
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Stavros*
Intressant tanke! Är andra säljare bättre? Jag är nöjd med snubbarna i Uppsala, även om han som krängde X3:an inte hade 100 koll, trots att hans svärfar har en X3. När jag handlar, oavsett vad det är, så vet jag oftast själv vad jag vill ha. Jag knallar inte in på BMW och frågar om de har en bil med en viss specifikation, eller ställer frågor om hur man använder olika reglage. Jag tror att seriösa bilförsäljare idag har en helt annan roll än vad de hade förr! Fast om jag inte har den blekaste aning om vad jag vill ha, då kanske en försäljare kan påverka mig. Men det är ju skrämmande om det skulle vara så. Nån här som skulle kunna byta bilmärke pga bilförsäljarens kunskap?
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
bustorp: Jo jag antar att en bra säljare kan sälja vad som helst.
Men för att kunna sälja allt måste han ju faktiskt "ljuga" i vissa fall.

Därför jag inte skulle passa alls till säljare t ex. Är för dålig på att vara oärlig och "ljuga".
Bustorp: nja vi har sådanna säljare hos oss och det funkar inte så värst bra, säljer man tekniska saker måste man ha en viss teknisk baskunskap, saknar men det hjälper det inte om man är världens bästa säljare av damtrosor om man inte vet/bryr sig om det sitter en V6 eller en rak sexa i en BMW, en bra säljare måste "läsa in sig" på produkten för att bli bra. när det gäller tekniska produkter är det ingen nackdel att ha "hands on experince" av produkten dvs en bilmeckare är troligen en rätt bra försäljare om han gillar att lära känna folk

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Stavros, då ska du inte jobba hos Nissan. Och varför ska du jobba där om du inte gillar japanska bilar?
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Clubsport: Näe jag jobbar inte där. Men ponera OM jag vore försäljare och OM jag hamnade där skulle jag ha svårt att propagera för Nissan. Det är ju nämligen inte alltid man får bestämma själv var man ska jobba...
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det finns en stor mängd människor som bara går till jobbet för att dom måste, dom lär sig bara det dom behöver och knappt det och sedan räknar minuterna tills dom kan gå hem. Sen finns det andra som tycker sina jobb är roliga, strävar efter att göra ett så bra jobb som möjligt, vill bredda och fördjupa sina kunskaper, etc.

Vilken grupp han/hon bakom disken tillhör vet man ju inte men ibland har man tur...

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.