AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.781

Självdestruktiva bilbytartankar ;)

Sida 1 av 2
Satt och filosoferade över en sak idag:
Hur många här på forumet lider likt mig av återkommande, spontana bilbytartankar över märkesgränserna? (hu!)

Jag är sanslöst nöjd med vagnarna på alla sätt, ändå drivs jag av något slagt destruktivt beteende och får spontana habegär efter diverse bilar, vi snackar inte självklarheter som McLaren F1 som vi alla drömmer om men mer överkomliga vagnar som egentligen är sämre på precis allt än de BMW man äger, men bilar som man ändå vill ha bara "därför att."

Jag byter inte bil speciellt ofta, och varje gång jag kör t ex. min 540 slås jag av hur modern, användarvänlig och kompetent bilen faktiskt är, hur fint 530'n ligger i höga farter och hur mycket packning man faktiskt får in i en E39 Touring. Nästa morgon sitter jag i telefon med försäkringsbolaget och försöker få fram premier på en Lotus Esprit Turbo -84 (snabb och snygg men skräp att äga.) Några timmar senare snöar jag in mig på en Range Rover Vouge -92 på Blocket (ser ni mönstret) och nu senast idag blev jag besatt av en underbar svart MB 300SEL -87 att leka allting från diplomat till en korrupt J.R Erwing i ;)

Detta gäller självklart även BMW, ser man en snygg 635 blir man som besatt efter bilarna, och trots att man till vardags kör en av de bästa allroundbilar som byggts funderar man ändå hur det vore att bruksa runt i en E32.

Vad gör man, finns det botemedel mot denna åkomma? :)

MVH,
E38B12

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Ja det finns botemedel. Gör som farsan. Köp bara sälj aldrig.
Han har ca 8 bilar av varierande värde och skick!:)
Jo, för alla skiter ju pengar. Bra lösning.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Gör inte du det? Stackare. :(
E38B12: Botemedel?? Detta är en underbar åkomma som även jag "lider" av, fast det verkar gå i cykler för min del. Antar att det är ens perverterade bilintresse som är orsaken. Särskilt udda modeller av ett visst bilmärke står ibland riktigt högt i kurs för min del.

Hade t ex gärna haft en Audi 200 Turbo quattro att svischa runt med vintertid. Diskretare än Ur-quattron och dessutom mycket bekvämare och rymligare. En riktig sleeper som har prestanda i samma klass som M5 E34 3.6 (0-100 på 6.5sek original utförande) samt med ett rostskydd bättre än hos många modernare bilar. På pluskontot kan man dessutom ha den ståendes på vilken sunkig förortsparkering som helst utan att någon lyfter på ögonbrynen.

Annars hade en Lotus Esprit Turbo varit underbar att äga, tills dess att man får se prislistan för reservdelar, i den mån de finns att köpa...

Andra höjdare är ju annars en Jagga XJS coupe, eller varför inte en underbar svart Ford Capri med V6?? Dessa bilar kanske bäst kan beskrivas som skit när den är som allra bäst?
:-)

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-)
Samma här, det kan bli lite jobbigt i bland eller vad sägs om följande modeller, vissa mer andra mindre, men ha begäret finns där.... Audi 200 20V, ännu hellre V8 4,2 6vxl i Pärlemovitt, min favorit Audi, VW Jetta I GLi, Volvo 240 turbo-84, Peugeot 504 Break, Trabant P 601 S Universal, Opel Senator A, Mitsubishi Tredia turbo, Alfa Romeo Giulietta-85, SAAB 900T16S Aero även den i pärlemovitt, Porsche 928 GTS 5vxl-95, Honda Legend Coupe-95, Ford F 350 Crew Cab 4x4-93, Nissan Pao, Eunos Cosmo, BMW M540i-95, BMW M5 Touring-95, Lincoln Continental-66, Aston Martin DBS, Seat Ronda, Tschaika GAZ-14, RR Camargue, Nissan Gloria-92, Mercury Cougar-69, VW T5 doka 2,5 tdi 174 4Motion, variationerna är stora, men så är även mitt bilintresse stort!

Mvh Stephan
Visa användare
234
BarablåBMW
635CsiA -88 sedan -96
Jag lider av samma åkomma, men jag ger inte efter för drömmarna. Förresten har jag redan läckra bilar!

Vixit, dum vixit, laetus
En svart Abt-breddad Audi 200TQ med 16-tums BBS-krysseker hade faktiskt inte varit fel alls :)

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Stephan735i: Menar du verkligen allvar med Trabanten? :P

/Masten
Masten: Trabanten med sin tophastighet på 99km/h skall defintivt inte underskattas :-) Har ju varit en kultbil sedan Berlinmuren föll om inte annat...trots odören som tvåtaktaren transpirerar lär den säkerligen vara lika klockren som en gammal hundkoja när det gäller att få positiv uppmärksamhet av medtrafikanter.
Körde ner från Stockholm igår, utanför Värnamo på E4 hade två stackars Trabis blivit instängda mellan två långtradare. En variant på nära-döden-upplevelse antar jag...

En annan ovanlig fågel som jag glömde tidigare och som hade varit kul att ha är Opel Monza. Är det någon som minns denna skapelse??

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Masten, Självklart, funderade seriöst på en sådan som vinterbil 2002, men jag hittade min 83:as Scirocco i stället, pappkaross tilltalar mig, inga rostproblem på karossen, jag har fobi för rost, och det är en mycket speciell bil, det gillar jag;) Jag skulle föredra en av dom senare Trabbi:sarna, med 4cyl VW motor, för 2-takt känns lite besvärligt, det bästa av två världar;)

Kristoffer L; Visst minns jag Monza, min favorit 1/87 modellbil var på första halvan av 80-talet, en Ljusblå Monza.. Länk se även min notering om Senator A, Sedanmodellen av Monza, en Vit GSE-85 vore trevligt.

Mvh Stephan
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Vilken underbar tråd!

Den här formen av bilbytartankar är väl det sundaste som finns! Själv funderar jag på vinterbil eftersom katten ska ställas av under värsta vintern. Några idéer:

Saab 95, 96 eller 99
Volvo 164 eller 264
BMW E12 eller 518 E28
Mercedes W123
Wartburg 353
Renault 16
Audi 100 eller 200 77-82 (den gamla kantiga modellen)
Porsche 928 (eller kanske inte...)

Spanandet fortsätter

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kristoffer: Monza var en av favoritbilarna för en 20-25 år sedan. Var väl en rak sexa på 180hk om jag inte minns fel. Ytterligare en 10 år tillbaka så var ju Citroen SM en drömbil. Kommer i håg att jag hade en fin Corgi Toys modell av denna som fick rulla många mil...;)

___
//Ulf
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Stephan735i och Kristoffer_L: Nog är "Trabin" lite charmig trots allt. Har letat upp Trabant i mitt billexikon och läser om "Trabant 601 S de Luxe 1979". Bilens tomvikt var 615 kg, kanske ett bra objekt för banbruk? Vore ju onekligen riktigt tufft att trycka ner exempelvis en S14-maskin i den även om det nog får räknas som hädning på hög nivå.

Angående Opel Monza så har en granne till mig en vit sådan i mycket gott bruksskick, sexan låter riktigt trevligt! Han hade tidigare en röd Opel Commodore GS/E i toppskick, förbaskat läcker den också.

/Masten
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Hmm, "hädning" var ett nytt ord, "hädelse" ska det naturligtvis stå.

/Masten
Ulf: Det stämmer att Monzan gick riktigt bra, särskilt för att vara en Opel. När jag pluggade för 10 år sedan hade en kursare precis sålt sin Monza, de var rätt iskalla på marknaden under mitten av 90-talet vill jag minnas.

När man ändå är inne på detta bilmärke har vi ju 1988 års raggarbil nr1 nämligen Opel Manta. Vem minns inte en vitlackerad Manta med tärningar hängandes i backspegeln, bakre soljalusi av plast a'la Volvo 240, samt med en i de flesta fall överdimensionerad stereoanläggning. Rullade hur många som helst av denna bil under slutet på 80-talet, bara något år senare hade de flesta kastat in handuken pga norskt krom eller skurna motorer. En nostalgitripp tillbaka till 80-talet för en billig peng år 2005?

Renault Alpine är en annan udda men trevlig skapelse som jag faktiskt funderat på den dagen man skaffar villa med garage...kanske får den mig även att fundera på om signaturen jag valt verkligen stämmer.
Hittade en liten leksaksbil av denna modell av det franska märket Majorette i samband med att mina föräldrar nyligen flyttade. Det visade sig vara en sober mörkblå fransk polisbil!

Tretretti: Porsche 928...underbar bil men senaste avsnittet av Top-Gear gör mig tveksam :-) Men en W124 300CE 24V hade smakat bra!

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Alfa 156 bara skriker till mitt hjärta varje gång jag ser en. Och Porsche 911. Och Mercedes 500E. Och...

Ja, det stämmer, jag lider av samma sjukdom.
Men jag har varit mina bilar trogen under ganska många år. Jag vill ju inte se dom i stan. "Förstörd" av någon slyngel. Det skulle jag inte klara. Därför blir jag kvar med samma bil...
Porsche 944, Corrado(höll på att köpa en, men det blev en Golf Vr6 istället), Mitsubushi Sigma, Nissan 300ZX (90-) är andra bilar jag diggar dem stenhårt.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

simon: samma här...ville ha en Corrado VR6 och en mindre seriös importör i Malmö hade en på gång men jag backade på den och köpte istället en Golf Länk med samma motor. Kollar fortfarande en extra gång när man ser en Corrado...

Lite OT: Vad jag hört så var ovan nämde importör inblandad i mordet på en bilhandlare i Hamburg för några år sedan. Vet dock ej om han var offret eller inblandad på annat sätt så med facit i hand så var det nog rätt att hoppa den Corradon...

___
//Ulf
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Tyvärr lider även jag av dessa bilfetischistiska bilbytar tankar...
Vad ska man säga. Det är bara så underbart att drömma sig in i en Svart Audi 200Q Avant med grå läder inredning och 16" BBS krysseker som susar fram på de österriska alpvägarna med en förare som förjäves försöker hitta nät på sin Motorola biltelefon.

Länk
Länk

Eller varför inte en MB 560SEC glidandes på avenyn med en rökande Patrick Sjöberg bakom ratten och en utav dessa damer vid sin sida: Länk
Länk
Länk

Jag kan fortsätta hela natten =)

Schnelle fahrt, Härliche fahrt.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jensen Interceptor var en annan kaxig skapelse med sin drygt 7 liter stora motor eller varför inte en tidig Maserati Bi-turbo om man gillar bilar med solid kvalitet ;)

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.