AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.133

Kan man spinna med en 750?

Sida 1 av 2
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Lite konstig rubrik/fråga kanske, men jag har inget att jämföra med.
Skall man med en 750 kunna spinna loss genom att trycka gasen i botten (från stillastående)? Jag har inte lyckats själv (750, 97:a, Steptronic)
Jag har inte testat i sportläget eller i manuella läget.
På blött underlag har jag inga problem med att få släpp, men då kör jag iofs på Ventus K104:or som är omvittnat hala i väta.
Med DSC inkopplad får jag spinnreglering (lampan blinkar, momentneddragning), utan har jag inte testat. Detta kan jag få både i ekonomi och sportläge. Manuellt läge ej testat, men jag tror nog den lätt skulle orka dra loss på tvåan också.
På torrt underlag har jag inte velat prova...

Det klassiska sättet att göra burn-outs med automatlåda är väl annars att varva medan man håller bromsen nedtryckt med vänsterfoten, och sedan släppa upp bromsen med några tusen varv på motorn. Tror inte du har någrasomhelst problem att dra loss med vinkeltolvan på torrt underlag med bästa tänkbara däck om du gör så, men även om lådan skall klara mer moment än vad motorn skall kunna ge så tar du nog en rejäl risk att knäcka lådan med detta :-)

Mvh. /Kjell
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Tack för svaret Kjell,
Nu har jag inga ambitioner att hålla på och bränna gummi (har vuxit ifrån det) men som jag skrev så har jag inget att jämföra med. Bilen i övrigt går fruktansvärt bra, jämfört med min tidigare Caddy (Seville STS).
Jag var mest nyfiken på om det skulle gå eller inte och skulle vilja höra från alla er andra som har en 12:a.
Paap Reeder
.... har inte lamelldiffen i nu för tillfället .... så med ASC ur så drar ena galoschen iväg ordentligt.

Med 3,91 och lamelldiff "burnade" båda på snustorrt.... dock med TRX 415.

Gissar att det även spinner loss med 3,17 och 25% lamelldiff ... men vet som sagt inte.

Allt gäller S eftersom annars så drar den iväg på 2:an .... nicht war?

MVH /// Paap R
Har du koll på om E38-750 har lamelldiff som standard, Paap? Jag tror jag läste i någon tråd att 750 hade det?
Annars trodde jag att "T" i ASC+T/DSC betydde tractioncontrol, ungefär motsvarande Volvos "TRACS" som är en "elektronisk diffbroms" som bromsar ett spinnande hjul individuellt?

Mvh. /Kjell
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
DSCIII bromsar spinnande hjul individuellt med hjälp av ABS bromssystemet, även framhjulen verkar bromsas vid behov. Dessutom slås det av på gasen.

Mina personliga erfarenheter är att det är mycket svårt att spinna loss på torrt, rent underlag. Men då har jag också fräscha 285or bak. Med några år gamla 255or var det däremot svårt att komma iväg utan hjulspinn vid "rödljusrace" - då fick man lätta lite på gasen för att återfå fästet.
Finns det någon fuktfläck eller lite grus någonstans kan man "hjälpa igång" ett hjulspinn som fortsätter även när det blivit torrt/rent.

Jag tror inte heller det är speciellt hälsosamt för låda och dylikt att broms-gasa på det viset, så det är nog inte något man ska hålla på med ofta... har bara testat i undersökningssyfte någon gång =)
Tror iofs inte att det är överdrivet skadligt heller, men det känns onödigt att leka på det viset med en fet glidarbil ändå!

Har också märkt att det väldigt sällan bara spinner på ett hjul.. betyder detta att det är en svag diffbroms av något slag, som jämnar ut om det är relativt liten skillnad på greppet mellan hö/vä? Har annars fått för mig att det inte ska vara någon som helst diffbroms på bilar med DSC?
Visa användare
133
Morgan_
750iAL -89
tycker det känns mest att man slungas iväg än att det ska till att spinna :D
Hmm, apropå diffar och ting! Jag mekade ned min bakväxel i förrgår, hur ser man att det är diffat? (Framförallt, lamelldiff borde väl ha synts ganska tydligt?)

Det enda som fanns i min klump i bak var en maassa fina kugghjul, känns som det är odiffat?

Här är en bild:
Länk
Paap Reeder
... på en lamelldiff kan du inte se fifferentialhjulen p g a att de sitter innuti själva lamelldiffhuset.... inte ens på en isärtagen slutväxel.

Kan man från oljepluggen (eller annorstädes ... om huset spräckts ..) se differentialhjulen är det således ingen lamelldiff.

Att använda sig av olika metoder att bromsa slirande hjul eller slå av på vridet genom att sänka tändningen samt elektroniskt släppa på gasen "kostar" bara en massa energi och tid.
ASC, DSC I,II och III, TRACS och allt vad det heter är till för folk som inte begriper sig på "normal bilkörning".

Snabbast och bäst är absolut 25% (... eller allra bäst är 40%) lamelldiff med "ett rent oförstört och brutalt vrid in på pinjongen".

MVH /// Paap R
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Man måste sätta in en lamelldiff själv, rent mekaniskt? Det är inget man kan välja och styra automatiskt med någon form av elektrisk brytare?

Vad är DSC I, II, och III? Jag har bara en knapp där det står DSC, men skall man sedan kunna välja olika program eller hur fungerar det?
Paap Reeder
... kan inte exakt E38 vad gäller DSC o s v.
På min finns endast ASC - helt värdelöst. Gjort för tanter i Canada med blåtonat hår - Den jobbar med att strypa motoreffekten om ett hjul tappar greppet.
Hur kul är det ...1-10?

Har man ASC+T kan man inte köra med lamelldiff ty man "bryter" i slutväxeln. Litet osäker där men så har jag förstått det.

Ja... har du ingen lamelldiff blir det att ta fram verktygslådan och "rent mekaniskt meka dit en sådan".

MVH /// Paap R
jo
371
jocke7718
740 i 6vxl E38-1995
528 i E39 -1996
XC70 D5-2003
lite offtopic nu från allt spinnande....
har en fråga , min 740 E38-95 har styrdon o säkring för antisladdsystem, men bilen har ej antispinn(vad jag vet)
Kan det vara så att min e38 har bara antisladd, eller?
Ingick det i std-utr med både och?
bi
130
bimmerboy735
750ial -88
735ia -87
524td -86
ja spann under körnng på torr asfalt i förrgår när ja stampa i lite lätt..
HZRobban
Bromsen i botten och full gas fungerar på 740 iaf :)
L-nuZ
min snea tolva drar loss mina 265 på torr asfalt nästan utan problem. (fråga pastabaren i vetlanda ;-) sen när det är halt är det inga bekymer alls.
gjorde några meters larits på båda sidor med manuell 1a och kanske 1500rpm + broms. dock bara 225or på min.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Lol amatörer, Gasa Järnet på "N" och ryck i "D", plätt lätt :))
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Nu för tiden går det ypperligt även med mina 285or, kanske för att dom är ett par år eller för att temperaturen är låg, men satans vad det drar loss om man vill =)
Behöver knappt använda bromsen!
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Märk gärna en ev annons med "lakris"så kan jag välja bort dessa vid biljakt.
Är inte så konstigt att det står som spön i backen med billiga 7or.

Mvh/Micke
Min 02sida
Länk
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
När man står i tex en korsning o gassar på lite, ej full gas, så blinkar ju antispinn som värsta julpyntet. Så det ska ju inte alls vara svårt att spinna om man vill.
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
trucker: Inte tar bilen skada av fullgasacc rakt fram med lite hjulspinn, inte heller om man bromar framhjulen en kort sek i början. Möjligen sliter det en promille extra på vissa grejer, men de få gånger åtminståne jag har testat leka lite tror jag inte gör någon skillnad! För övrigt vårdar jag bilen som om det vore mitt barn, lagar och underhåller till överdrift. Jag är inte den som köper - förstör - säljer, utan jag har dom i många år.

Våra bilar är trots allt inte trimmade, utan är gjorde för att tåla de krafter som finns i motorn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.