AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
34.670

E85 i 540 e39

Sida 3 av 3
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Jaha, blir väl som vanligt då, får bygga mig en elektrisk regulator själv, får se om man får ork...
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Justerbar BTR, klocka och stegmotor kanske?

///BMW - Was sonst!
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Precis nåt åt det hållet tänkte jag oxå, men verkar ju löjligt att det inte redan skall finnas, inte direkt komplicerat.
Energiinehållet i Ethanol är ca 40% lägre än för bensin, det betyder att motorn skall ha motsvarande mängd mer bränsle för att inte gå mager med motorskador som följd. Detta har ju påpekats i ett otal artiklar, förbrukningen blir högre så den ekonomiska vinsten är försumbar, det är av miljöskäl man skall köra på E85. Av egen erfarenhet vet jag att vissa typer av bränsleslangar, membran i regulatorer osv inte tål Ethanol, de sväller igen.
Däremot finns en stor fördel som SAAB bla använder och det är att Ethanol tål obegränsad kompression, man kan höja laddtryck och tändpunkt utan att få spikningar - men mängden bränsle måste fortfarande ökas. Det sker med automatik i deras styrsystem.

MvH/Jan Carneborn

janc
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Prövade med 35% E85 i 540:n (4 liters motorn).
Drog 1,1 vid 90 km/h mot annars 0,85 . Även om datorn går fel, så är den förhoppningsvis linjär med förbrukningen.
Märker ett märkligt ljud från motorn, då jag accelererar från stillastående, men vid accelaration från 70 och uppåt hörs inget märkligt däremot.
Kommer fortsättningsvis att tanka 98 oktan, då det känns säkrare och utan missljud från motorn. Är kanske överkänslig för ljud som många bimmerägare är. Ska fungera utan märkliga ljud och vibrationer tycker jag!

Brännvin i all ära, men inte till en motor avsedd för 98 oktan bensindrift.
Japp det var min erfarenhet av E85 utan ombyggnad!
ah
476
ahlstedt
540iAT-99
Jag har tankat ca 20% E85 har kört ca 1/2 tank hittills utan problem. Provar att öka till 30% nästa tank.
Fan jag tror jag ska smacka i 100% i min gamla opel när E85 har kommit hit.
Sålde Bmw´n pga det höga bensinpriset,var inte värt det längre.
se
661
seb_540
328i M F30
Jag testade i helgens långresa skåne-stockholm med 20% E85, funkade perfekt. Kanske drog den 0.10 mer jämfört med nedresan, MEN nedresan var i torsdags då det var snöstormskaos = låg snitthastighet och uppresan skedde i strålande solsken = snabbare snitthastighet som tar mer soppa. Nästa tank blir nog 33% E85, om det funkar nöjer jag mig nog där då jag inte vill brottas med kallstartsvårigheter. Läste förövrigt nånstans att just runt 30% kunde vara optimalt då man fick typ synergieffekter mellan bränsletyperna som gjorde att förbrukningen inte påverkades nämnvärt. Kanske skiljer mellan olika bilar dock, bara till att prova.
le
234
leszek
BMW 535 -88
Vad jag förstått är det billiga priset på Etanol ett sätt för staten att få oss att nappa på Dyra Etanolbilar! Priset skall sedan jämnas ut gentimot bensinen.'
Så tanka medans det varar.

OBS! I Sverige får ingen ha det allt för bra eller blir rik!!!!

se
661
seb_540
328i M F30
La förresten i 40% etanol idag, litet av misstag - räknade fel.... har kört ca 3-4 mil utan anmärkning. Färdatorn rapporterade ca 1.25 i förbrukning under de milen med blandad körning. Ska dock bli intressant om den börjar kinka med kallstarter nu... har heller inte gjort några våldsamma fullgas excersiser pga bil full med knattar.
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Min erfarenhet var att den ökade bensinförbrukningen gjorde att vinsten försvann, möjligt att det är värt det när soppan kostar 14:-/l eller nåt.

Körde 50/50 en tank för att prova, inga speciella anmärkningar, men den blev lite klenare.
tj
432
tjoa
320d Touring -14
När man överstiger 30% inblandning av Etanol blir den ekonomiska vinsten mindre. Allt enligt denna hemsida:

Länk

Knappa in körsträcka, inblandning av etanol, bränsleförbrukning..och se resultatet.

/Johan
Tu
58
Turboleffe
535d GT-12
Hej har nyss köpt en e39 540iA/T har tankat minna andra bilar med e85 ca 50/50 så jag provade med 540 och jag märker inte så stor skilnad. Den ligger på ca:1,7L i ca:38km/h snitt och låg före på ca:1,5L med superpower. Hadde -22 i morse, var kinkig vid starten fast den stod på motorvärmaren. har märkt av ett vist ljud jag oxå vid gaspådrag.

Ett test så jag kommer att gå till baka till 98 vid nästa tank...
Blir nog konvertering innan jag vågar fullt ut..
se
661
seb_540
328i M F30
startade min bil på 40% blandning igår kväll, mätarn visade -10 grader, ingen motorvärmare - men den startade direkt, blev nästan förvånad.
Tu
58
Turboleffe
535d GT-12
Jag kunde inte motstå och har provat med 30% E85 samt ny serva bilen.
Det sägs att det är mest perfeckta blandningen och ska vara den mest ekonomiska. Jag åter kommer med test rapport.

Mvh Leffe
le
234
leszek
BMW 535 -88
Hur har det gått med era etanol konverteringar...

Kan säga som så att jag övergett etanolen. :(
Fick byta lite slangar vid motorn då dessa började läcka som såll efter att jag kört på 90 % etanol. Bensinpumpen har börjat låta så in i. Jag hoppades på att den skulle vara sliten men förra ägaren hade bytt den så den har bara rullat 2 000 mil (org. BMW). Tankmätaren dör efter 20 L när jag tankar etanol. Med bensin fungerar den klockrent??? (Det fattar jag inte!)

Men det absolut tråkigaste är att bilen rycker något fruktansvärt! Även nu när jag kört upp 240L 98 oktanigt så fortsätter den rycka. Antagligen har etanolen lukrat upp lite avlagringar!!!

Det blir storservice - men jag håller drömmen vid liv...
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
På min gamla 325:a började det läcka lite ur en slang till bränsleröret. Drog åt slangklammern så blev det ju bra. Jag ökat bränsletrycket så det var kanske inte så konstigt.

Bränslepumpen gav sig aldrig trots att jag körde den i ca 1000 mil. Men jag har hört andra som fått byta både pump och filter. En del säger att det räcker att slå i en kork 2-taktsolja så pumpen får lite smörjning. Man ska nog akta sig att slå i för mycket olja då kattarna kan bli lite arga..

Tankmätarn är ett välkänt fenomen, men brukar fungera igen om man gåt tillbaka till bensin.

Ryckningar är normalt tills styrsystemet lärt om det hela. Det kan även vara att pumpen ej orkar leverera tillr. bränsletryck och då blir det lite för tunt.

Så ja det kan kosta mer än det smakar. Däremot att blanda i 30-40% verkar många testat utan några som helst problem.

Svekke
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
En sak till.

Ditt problem med ryckningarna låter som att det är dags för byte
av bränslefiltret. :)
Tu
58
Turboleffe
535d GT-12
Jag har oxå slutat med E85 :( Den börja dra nå så kopiösa mängder 2,2L/mil mot ca 1,2L/mil vid B98. den låg från början på 1,6-1,7 men i början av maj drog det i väg, så i med 98 så fort som möjligt och bilen blev normal. Så det är slut med etanol äventyret för min del denna gång. Få se längre fram hur det blir.
le
234
leszek
BMW 535 -88
Svekke

Bränslefilter har jag införskaffat ett nytt - men det är lite konstigt då jag bytte 800 mil sedan... Men som jag skrev innan. Kanske har etanolen löst upp lite gammal sörja i tanken...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.