|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Har försökt att hitta nåt om detta men inte lyckats. Undrar alltså om någon med framgång tankat E85 i sin omodifierade 540 e39 (eller annan bil med samma motor)? Vilke blandningar i så fall? Erfarenheter? Med dagens bensinpris så skulle ju detta vara en höjdare om det funkade utan risker eller problem. | |
Ulke |
Tycker man att driftskostnaderna är för höga, då har man nog valt fel bilmodell...... |
| Om man på ett riskfritt sätt kan spara flera hundra spänn, kanske tusentals beroende på körsträcka, om året, bara genom att välja ett annat tankmunstycke på macken så är det väl bara dumt att inte göra det, eller? Har du inget svar på min fråga så behöver du inte skriva i denna tråden, tack. | |
|
Har iof. 4 litersmotorn. automat. Började med 25% E85 och tankade med motorn igäng för att höra ev. förändring på tomgång. Som väntat hördes ingen förändring alls. Tyckte den gick lite snällare dvs. vridmomentökningen vid mellanvarv var inte lika påtaglig. Provade senare med 60%. Den gick lika snällt då men drog minst 20% mer. Har inte kört fullgasacc med maxvarv. Hur motorn drar under 1500 rpm vet jag inte eftersom jag har automat /Set |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Kul att någon har vågat prova! Jag trodde faktiskt det behövdes annan mjukvara, för att öka bränslemängd osv. Eller sköter knacksensor osv. detta? Maurits, återkom gärna när du har hunnit lägga lite mer mil på motorn. Vilken årsmodell osv har den? Effektminskningen lär väl vara 10-20 % om jag förstått det hela rätt, men om jag kan köra X5 för 10 kr/mil istället för 18 kr/mil så kan jag leva med att ha 250 hk istället för 286. Intressant artikel i DN idag, där de i princip dömde ut E85 som drivmedel om det börjar användas i större skala. Mvh Johan |
|
Om jag inte fattat de fel är de bara att E85 kan torka ut packningar o sånt i pumpar efter ett tag..men man kan väl leva med att hälla i lite olja nån gång imellanåt..de e ju mindre spikningsbenäget o allt..man kan ha högre tändning,högre komp o allt sånt där..o då går ju bilen samtidigt bättre lixom!Sen har jag hört att man ska höja bränsletrycket om man konverterar till e85..så de tycker jag inte e nån dyr konvertering..köpa en ställbar BTR o hälla i lite olja eller blanda 50/50 med bensin en tank imellanåt.... Som sagt..går det att vinna både effekt och att man åker billigare..ser jag absolut ingen nackdel.. MVH Klas Östling Volvo Team Extreme |
|
| Är även jag intresserad av att höra hur M60/62 går på E85. Kör just nu min gamla 518 med 100% E85, har bara monterat en ställbar BTR och skruvat upp soppatrycket. Funkar bra, även om den nu är mer svårstartad när det är kallt/blött ute. | |
|
Som jag har förstått det ska nästan alla bilar gå att köra på ganska hög % E85. Ska man köra på enbart E85 så måste man dit med en BTR. Brorsan kör 50/50 i sin S6:a (4,2l V8) och det fungerar finfint. Läs mer på Länk. __ BMW - When you need power and comfort. |
|
| Har kört min på ca 50/50, märkte ingen effektförlust men kanske en aning högre bränsleförbrukning. Tror personligen att allt detta snack om att bilen tar skada är bilindustrins sätt att få sina dyrt utvecklade etanolbilar sålda. Dom har ju bara haft ??? år på sig att utveckla dom samtidigt som glada amatörer klarar det på en kvart. Lite penibelt för ingengörerna skulle man kunna säga. | |
|
Mycket intressant tråd! Instämmer helt med bstrand och Johan. I den länk som Limpur hänvisar till finns flera bra uppslag. Jag har tidigare varit övertygad om att det krävs en ombyggnad men under rubriken "Tanka E85 utan konvertering" finns en del intressanta uppslag. Använde dessutom sökfunktionen och hittade en hel del matnyttigt. Stort tack för uppslaget! |
|
|
Tack för länken till sidan Limpur! Kör från och med igår min nuvarande slit-och-slängbil, en Saab 9000 på c:a 30% E85 och jag har inte märkt någon skillnad alls. Kommer nog att öka på upp till åtminstone 50% och se vad som händer. Enligt listan på den där sidan så verkar det funka bra på Saab-motorer med ända upp mot 90% E85. Johan (Autopower) och Mixtus, kom igen nu. Fyll upp med E85 i era åttor nu så vi får veta om det funkar! =) |
|
|
bstrand - vad har du förrutom "slit och släng" ... har du inte någon egen bmw att experimentera med ;) Skämt åsido, jag är riktigt sugen på att prova. Skall skanna vidare på forumet (under Limpurs länk alltså). |
|
|
Ska köra ren etanol i min Volvo 745 med T6spis från 04 tänkte jag =) En liten fundering bara..kan bilprovningen see på något sätt genom avgasteestet att man kör på etanol??För än så länge e de väl inte tillåtet att göra i alla bilar?? MVH Klas Östling Volvo Team Extreme |
|
|
Volvo_Klas, det kommer blåa lågor :D // Erik ---- No real power -just KCR :) |
|
|
Hmm, ibland måste jag hålla lite högre marchfart än tillåtet i Sverige, runt 200. Det törs jag inte göra med etanol, vet inte om motorns styrsystem klarar rätt blandningaförhållande vid höga effektutag, och vad avgastempen blir. Alltså: vill inte ha hål i kolven. Så jag tankar numera 95 tills fler har testat omodifierat styrsystem med full gas. Även om jag hade höjt bränsletryck skulle jag inte våga gasa max utan att mäta lamda och avgastemp. Har en 540 1994 som gått 25000 mil. /Set |
|
|
Heinz_Keller:Hehe..fränt =) Får hoppas man inte eldar upp deras avgasslangar på SBP då ;) MVH Klas Östling Volvo Team Extreme |
|
|
Mixtus - Nej, jag har ingen BMW för tillfället, men jag håller på att provköra och grunna som bäst. Luter STARKT åt att det bli en 540 e39 till nästa år dock. Skall åka bort i 2,5 månader nu i höst (inte med bil alltså) och det känns dumt att köpa ny fin bil som man sen lämnar hemma i garaget. Även att köpa den mitt i snöslasket och saltet när jag kommer hem känns fel, så nån gång i Februari/Mars kommer jag att slå till på nåt nytt...om jag nu klarar av att hålla mig så länge. Förhoppningsvis har du hunnit testa detta tills dess! =) Har inte tänkt *marscha* i 200 med den heller så jag är fortfarande intresserad ;-) |
|
|
Volvo_Klas, är nog ingen risk... de kommer bara vid höga effekt uttag och gasuppsläpp... (testat på trimmad B230FT) Funkade förövrigt kanon och gick som faaaaan! // Erik ---- No real power -just KCR :) |
|
| Hej! på er har en 523-98 som jag kör på blaningen 40l bensin 30l e85.Bilen går bra har inte märk någon skillnad. | |
|
Heinz_Keller:Tror du att min T6 maskin ska vara original alltså? ;) Ska väl försöka plocka en 550-600hk ur den lilla sexan iaf =) Kommer iofs inte köra på den mappen när ja ska besiktiga ;) MVH Klas Östling Volvo Team Extreme |
|
|
kör min 530 på 50/50 just nu, märker inte någon större skillnad bortsett från att motorn går mjukare/ jämnare. MAURITS, e85 ska tydligen ge kallare motor, så jag tror inte att du smälter nån kolv pga. överhättning, möjligtvis pga, för lite bränsle så att den går magert... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.