|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Här kommer lite resultat efter kvällens övning. Bil: okonverterad 540i e39 -97 med 85% E85 i tanken. Inget gjort alls åt bilen (dvs ingen ställbar bränsletrycksregulator). Bilen går helt perfekt på tomgång, jämn o fin över alla varvtal. Enda skillnad är att den har betydligt högre vridmoment på de lägre varvtalen, enormt bottendrag :) Bara bottendraget gör att man inte vill tillbaka till 95 oktan.. Nackdel: Med helt varmkörd bil så inbillar jag mig att avgastemperaturen är ganska hög.. Håller jag handen kanske 2-4 cm från avgasröret så bränner man sig så pass att man måste flytta handen. Detta kommer jag inte ihåg att jag kände då jag körde 95 oktan. Så antingen inbillar jag mig detta eller så är avgaserna betydligt varmare vilket betyder att den kanske får för lite soppa. Det som är konstigt är att den då borde rycka och vara besvärlig, men inga sådana tendenser har noterats. I 90 km/h drar den 0.8 liter/mil med 95 oktan (färddator). Med 85% E85 drar den istället 1.0 liter/mil. Svekke |
|
|
Svekke:De e inte omöjligt att den kan få för lite soppa då man ska höja soppatrycket då man kör på etanol!!! MVH MVH Klas Östling Volvo Team Extreme |
|
|
Volvo_Klas: Jovisst vet jag det. Funderade bara på om e39:ans styrsystem kanske kunde höja trycket alt. förlänga spridarnas öppningstider självt? Har läst om flera nyare bilar som tycks fungera med 100% E85 utan någon som helst modifiering.. Svekke |
|
|
Svekke Okej..fast trycket kan den ju inte öka själv..för oavsett om man har nyare sprut med bara en soppaledning(till fuel-railen,då styrsystemet styr pumpens hastighet istället) eller man som normalt sett har två ledningar så höjer ju inte motorn/styrsystemet själva soppatrycket då alla bilar har en regulator som e inställd på ett visst tryck..De e ju trycket du måste ändra lixom..köp en ställbar regulator o dunka dit!! Självklart så ändrar sprutet öppningstiderna på spridarna så han får mer sås o inte går magert..men de e ju bättre att köra med lite högre tryck så slipper spridarna jobba sönder sig =) Ang. att du tyckte att avgaserna blivit varmare så tänkte du kanske inte på de innan när du kände med 95oktan..men dom e ju minst 85grader celsius ut ur motorn och kattarna hjälper ju till att värma på avgaserna så de e förhoppningsvis en illusion från din sida =) Hoppas de löser sig för dig.. Kul att nån provar de ordentligt!! MVH MVH Klas Östling Volvo Team Extreme |
|
|
Det du råkat ut för Svekke, är nog som nämnts tidigare att den får fel bränsle/luftblandning i alla fall, det är en av orsakerna till att vissa avråder från "fuskkonvertering" eftersom förbränningen blir fel och ger höga avgastempar, som du verkar ha. Så har jag fått uppfattningen att det ligger till i alla fall, har inte råkat ut för det själv. Du gör nog klokt i att investera i en btr och feta upp blandningen lite. MvH Thomas |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Jag körde 3 mån på 40/60 EtOH/95 med min och jag märkte ingen som helst skillnad på temp, gång eller förbrukning. Däremot blev det billigare när jag tankade och att min insats till mindre dålig miljö blev större :) Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
kilroy |
Jag är rädd för att din förhoppning om en renare miljö bara är en myt... Mvh kilroy "En ungkarl vet mera om kvinnor än gifta män, annars skulle han också vara gift" |
|
Har gått tillbaka till bensin nu medans jag funderar på att införskaffa ställbar bränsletrycksregulator. Tycker att avgastemperaturen gick ner en aning med bensin, men inte särskilt myclket så det kan ha varit ren inbillning från min sida att den var hög med E85. Dock bör man ha korrekt bränsletryck märkte jag när jag startade bilen i morse då den var kall. Ryckte som fan. :) Svekke |
|
|
Det är inte säkert att du blir av med det ryckandet även med rätt tryck, det är tyvärr e85:s baksida med sunkig kallstart. Kommer säkert bli bättre men bli inte förvånad om det finns kvar. Finns vissa botemedel mot det dock... MvH Thomas |
|
|
På nyheterna var det precis lite om E85 och risker med detta bränsle. Kolla in: ftp://83.226.188.235/e85.avi (pasta in i din browser) Funkar endast ikväll.. Svekke |
|
|
Testade köra 50/50, märks ju klart att den får för lite soppa. så fort man trampar ner pedalen mer än till hälften så drar den inte lika bra som med ren bensin, inga hostningar eller ryckningar, blir väl bara så att med full gas så blir det för mycket luft och för lite bränsle. Dock inget man inte kan leva med, känns som man bara har 250 kusar, dock så är det väl så att tycker man att bränslet är för dyrt så skall man inte åka 540 utan Nissan Micra eller nåt... |
|
|
Det där måste du göra nåt åt med en gång ! Skulle inte våga köra så länge. Den får ju uppenbart för lite soppa och det innebär med stor sannorlikhet att det finns spikningar. Nu har väl du iofs knacksensorer som sänker tändningen, men dumt ändå tycker jag. Bättre då att köpa en btr och ge mer soppa. Då kommer den gå i stort sett precis som innan. MvH Thomas |
|
|
CypherX:etanol är inte ens hälften så spikningsbenäget som macksoppa så de e nog inte ens nära att den ska spika!! BMWGUS:Kan tänka mig att den känns lite slöare..men höj trycket på soppan så lär den gå finare alltså(egentligen skulle du mappa om den med då man kan köra med högre tändning o de gör att den går bättre)Men som sagt..kallstarterna blir ju lite sämre med etanol!! MVH Klas Östling Volvo Team Extreme |
|
|
Volvoklas: Så du påstår alltså att för mager bränsleblandning inte kan ge spikningar som följd.... Här har du, BMWGUS, ett par länkar på vad som KAN hända vid spikning/mager bränsleblandning, sen får du avgöra själv vad som är bäst :) Länk Länk MvH Thomas |
|
|
CypherX:Absolut inte..men etanol spikar inte vid samma tempraturer som bensin och spikar därför inte lika lätt..hade de varit ren soppa han körde på där så hade den kanske spikat men inte med etanolen..förstår du hur jag menar??? Kör man med turbospis så kan man bara ladda ett visst tryck innan de spikar med macksoppa..kör man med etanol kan man öka laddtrycket mer utan att de spikar!! Två skillda saker med spikningar när de gäller bensin vs e85!! MVH MVH Klas Östling Volvo Team Extreme |
|
|
Jo, det hänger jag med på, e85 är ju väldigt "kallt", det märks redan när man tar på det. Men just därför är det väl lite lömskt oxå eftersom man inte märker spikningarna lika lätt. Jag skulle då i alla fall inte köra magert för länge, motorn mår ju helt klart inte bra av det... Det är en sak med en gammal rishög som jag kör runt i men en v8-spis som kostar 40 lök skulle jag inte tveka att feta upp blandningen. MvH Thomas |
|
|
Men alltså..varför tror du det spikar så lätt då?Vill ju till väldigt fel bränsle/luft förhållanden för detta med standardtändning..bilarna idag klarar ju av sånt lätt när dom både har lambdastyrning och knacksensorer! Slänger du i e85 i en vanlig bil utan att öka bränsletycket så känner ju ändå motorstyrningen av lambdavärdet o kompenserar tills detta värde e OK igen.. Spikningar är en väldigt liten risk ihop med etanol som bränsle.. Sen att jag inte heller skulle åka så e en annan sak..skulle köpt en btr o slängt dit bara.. =) MVH Klas Östling Volvo Team Extreme |
|
|
För min del var det bara ett test, har nu fyllt upp med mer bensin, om man inte gillar bensinpriset så skall man ju inte åka V8. Men vore skoj att kunna köra på båda och då är väl bara BTR det enda riktiga. MEN, någon som vet en elektronisk sådan med mätare? Vill kunna se trycket samt justera från kupén mao... Inget viktigt, men kunde va lite skoj. |
|
|
BMWGUS:Nae..de vet ja ingen iaf.men köp en btr o en klocka..sätt klockan innan BTR:en så får du ju de riktiga trycket där iaf!! =) MVH Klas Östling Volvo Team Extreme |
|
|
Du kan ju köpa en Malpassiregulator med tillhörande mätare som du sätter på regulatorhuset, ser snyggt ut faktiskt. Har själv en sån och funkar kanon... MvH Thomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.