AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.366

Varför kokar det? Bytt termostat och vattenpump

Sida 1 av 2
E36 328 1995
Varför kokar det? Bytt termostat och vattenpump
När jag kör på motorvägen är det lugnt..men om jag kör i stan, och sen stänger av. hör jag att det bubblar som fan .och rinner vatten......så surt...vad kan det vara för fel??
remmen som är gammal?
kullagret på fläkten som är trasigt?
skit i kylaren?
TobbeBMW
Har du kokat den många ggr så är det troligt att toppen eller packningen har gått åt fanders, M52 motorerna är väl helt i alu, både block och topp och detta gör dem särskilt känsliga för överhettning.

jag hade samma fel som du (eller samma felprofil) på en gammal bil och det var toppackningen som hade spruckit, MEN den gick varmare än normalt även på motorvägen, kokade jämt inne i stan, alltså om du har samma fel så borde din tempmätare stå högre än normalt även på motorvägen.
den står normalt på motorvägen
ingen annan som har någon teori?
Hade detta på min, det berodde på att jag inte skruvat dit kylarlocket tillräckligt hårt. Så när det blir tryck i systemet läcker det ut. Och detta bara när man stod stilla eller körde sakta.
Om det inte hjälper att skruva fast locket tillräckligt kan det bero på att pckningen i locket är slut. Köp då ett nytt.
Ha det bra..
parolof
koppling till fläkten? Då får du ingen kylning när du kör sakta i stan
hm....det sitter 2 packningar på kylarlocket....båda verkar vara intakta...
kanske köpa kylarrensning och hälla i kylaren....byta hjullager på fläktaxeln..
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Har du luftat systemet ordentligt?
kanske inte....jag fyllde på , det sjönk..fyllde på.. osv..tills det inte sjönk mer..
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Viktigt som f#n att få ur all luft ur systemet! Ställ bilen i uppförbacke, håll 2000rpm, lätta på luftskruven (sitter brevid kylarlocket) tills det inte kommer fler luftblåsor. Kläm också på returslangarna till kylaren för att "mjölka ur" det sista av luften. Detta är ett vattentätt tips jag fick av en gammal erfaren BMWtekniker och har alltid fungerat för mig.
Tror som parolof, viskokopplingen.

/Manray/
vad är viskokoppling?

schnitzermann....visst har inte luftningsventilen och stora kylarlocket någon anslutning till varandra ovantill i kylaren?
Fläktkoppling. Hur den fungerar kan jag dock inte förklara :(

/Manray/
Okej grabbar....jag åkte till macken..köpte glykol och blandade ut....ställde bilen i uppförsbacke...körde den i 2000 rpm.
fyllde på vatten tills det kom upp ur luftnippeln...stängde båda locken.....lät den stå 5 min i backen. sen 1 min med 2000 rpm.
sen lät jag den stå 5 min till på plan mark...
nu går tempen inte upp....när jag kom hem tog jag bort locket....det rykte ingenting ur kylaren.
Tror det är löst !!
fick även höra att man skulle öppna luftningsventilen och stå på full värme 15 min.....M50/M52 motorerna skall tydligen ha självluftning av systemet..
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Kul att det löste sig!
Jag glömde naturligtvis tala om att du skall ha fullvärme på när du luftar kylsystemet så att hela kylsystemet flödas ur vid luftningen. M50/52 motorerna är lite knepiga att lufta pga att det finns ställen i toppen bla som det lätt hänger kvar luftfickor i.

M50/M52 har ej självluftning! Då skulle du ju inte drabbats av värmeproblemen! Har nog blivit förväxlat med att ha full värme på NÄR du luftar!
ne....det funkar fortfarande inte....temperaturmätarn visar på normalt...men det trycker ut vatten vid kylaren....GRRRR!!!!
ma
150
maxxar
bmw 318. 87a
bmw 635 csi. 83a
bmw 2002-72a. banbil
läcker det som du säger tappar den ju trycket... byt allt som läcker, skruva åt slangklämmor osv..
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Man får vara noga så man inte överfyller nivån i expansionskärlet, fär då trycker den ur sig vattnet.

///MVH Hasso
Länk
okej..det är ju svårt att veta hur mycket vatten det är i/ska vara.
antar att systemet är fullt nu. Ska man låta något lock vara öppet och ha bilen på?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.