AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.705

Ställa av inför vinter!

Sida 2 av 2
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Korak.

Nu førstår jag inte riktig hur du menar....

Har man en bytesintervall på 1 år eller 2500 mil, så føljer man den så bra man kan. Det ær inte katastrof om man byter lite føre (vilket ær bæsta valet) eller lite efter, lite beroende på hur man kørt dessa ca 2500 mil. Mycket korta turer och mycket kallstartande = byt helst tidigare. Mest långtturer och sællan kallstarter = ær byt senare.

Har man bytt olja før sæg 200 mil sedan, så skulle inte jag sova dåligt om jag stællde av bilen med den oljan i maskin. Men om jag kørt sæg 1000-2000 mil så skulle jag antagligen vælja att byta innan avstællningen.

Sen beror det ju lite på hur rædd man ær om bilen och hur dyrbar den ær.

Ovanlig svindyr original M1 = byt hellre før ofta....

Normalsleten E21 værd 5000 kr = Skit samma, gå på krogen istællet før slantarna.....

Vissa restprodukter kan førsvinna helt eller delvis ur oljan om vid normal kørning, ja!

Till dessa føroreningar ræknas kondens/vatten, brænsleoch div. førbrænningsgaser som i sig sjælva kan vara skadliga eller kan bilda skadliga føreningar om det får ligga och dra i vatten och annat i tråget.

Blir motorn och dærmed oljan ordentligt varm, alltså korrekt arbetstemp, så ventileras mycket av detta jox ut genom vevhusventilationen om man låter motorn gå længe nog med arbetstemp. Just dærfør ær långkørningar mycket hælsosammare før motor och oljan æn korta turer med kallstarter, før då bildas mycket skit men det hinner inte ventileras ut.

Dr Tinnitus
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
det jag menar är att det är väl inte så vanligt att man kör 2500
mil om året med en sommarbil. tror snarare att det kan ta både två eller tre år .
färdatorn på nyare bmw räknar ju ut när du har gjort över med 2500 liter bensin då är det dags. Så körsättet spelar in precis som du säger.

Tur att man har en billig bil det får nog bli krogen..

mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Maurixt: Jag byter hellre stötdämpare lite oftare än dig, eftersom du tror att dom slits ut i förtid om bilen står still. Mekaniska prylar är alltid lättare är återställa än karossen.

Det sliter bra mycket mindre på bilen om man låter den stå i ett garage på vintern, istället för att sladda runt i saltslasket... Batteri och däck är ju tex enkelt att plocka av innan vinterförvaringen.
Jag hade själv min M5 avställ över vinter det enda som jag gjorde var att byta olja. Efter 6 månader den startade direkt.
Jag hade en batteri underhållare och däcket fick sitta kvart utan någon tendens av obalans eller något annat. Visst sliter man mest bilen om man kör den på saltet men det som jag menar är att det finns vissa risker när man inte kör bilen i längre perioder t.exe packningar i motor, ACC, Ventiltätningar mår inte bra att vara utan olja. Du kan leta själv inläggen som handlar om många som har fått problem efter vinter avställning...

Om man har en bmw av högre kaliber t.exe M3, M5, M6, är det vara kriminell att köra dem på vinter men vanliga bmw går det utmäkt att köra utan någon problem om man tvättar varje vecka lär det inte rosta mycket i alla fall.

Mvh
Mauricio
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Givetvis finns det saker på en bil som kan må bættre av att anvændas eller att de får jobba, æn att stå till øver t ex. en vinter. Packboxar och annat har næmnts.

Men fundera på hur længe många bilar kan stå hos tillverkaren i væntan på transport ut till bilhandlare, eller hos tullen før vidare transport, eller hos bilhandlare innan de slutligen kommer ut i den vanliga trafiken.

Inte sællan handlar det om månader æven dær, så varfør ligga sømnløs øver en vinterførvaring på lika lång tid?

Gør man det rætt så ær riskerna minimala, svårare æn så ær det inte.

Dr Tinnitus
parolof
Korak, du skrev"18 år brukar ställa av bilen på vintern ????"

"Jag skrev att de 18 år jag haft en eller fler sommarbilar", men jag har vinterbilar/året runt bilar också som nu, BMW på vintern/året runt, MGB och VW på sommarn, det du;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.