AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.703

Ställa av inför vinter!

Sida 1 av 2
[M
23
[MOMO]
323iC -98
Hej, vad ska man tänka på innan man ställer av bilen för vintern...min första gång

Tack

///MAZ
parolof
de senaste 18 åren som jag har haft en eller flera sommarbilar, så har jag bara bytt olja och tryckt i 1kilo extra i däcken innan jag ställt av, kollat glykolen de gånger bil(arna) stått i kallgarage, tagit hem batteriet och undehållsladdat det, i höstas var jag slö och kopplade bara ur batterierna i bilarna, men de startade så fint ändå, det finns säkert mer att göra men det har funkat fint för mej.
Gemini__
Tanka gärna fullt i samband med avställningen. Allt för att förhindra uppkomsten av kondens. Om du använder sökfunktionen i detta forum lovar jag dig att det finns hur mycket (nästan) som helst skrivet om detta ämne. Ha det!

//Thomas
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
olja är väl bättre att byta till våren när man tar ut den
har för mig att även oljan åldras och det kan bli kondens i tråget...

mvh
nej, oljan skall ju vara färsk när du ställer av bilen! detta för att olja som är gammal fräter på motorn då den innehåller massa skräp ifrån motorn...

MVH
Johan K
parolof
Korak, du har rätt, glömde säga att jag byter när jag tagit in den också, däremot har jag aldrig brytt mej att tanka fullt, för snål;-)
Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
Bra att ni tar upp det, har varit för lat för att söka reda på det själv.
Men har iaf fixat ett ställe att ställa bilen på i vinter.

Min vinter bil: Länk
/Daniel
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Inte prata vinter ännu!!

Man kan bli deppig.

;-)
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Har också hört att man ska byta olja INNAN man ställer av bilen. Gammal olja innehåller en massa föroreningar som man inte vill ha i motorn. Och ny olja blir inte sämre för att den fövaras i motorn istället för i en plastdunk...

Tanka fullt kan också vara vettigt att göra och man kan även hälla i en flaska K-sprit för att ytterliggare motverka kondensbildning. Kondens är inte kul...

Batteriet ska man väl egentligen plocka ur och underhållsladda, men jag brukar bara koppla bort minuspolen och det har alltid funkat fint för mig

Sen brukar jag även byta hjul. Känns liksom bättre att ha bilen ståendes på en uppsättning plåtfälgar med ballongdäck. Då kan man även passa på att putsa lite på sina ordinarie fälgar över vinter...

Och det finns som sagt hur mycket som helst man kan göra. Sök lite på forumet så hittar du säkert en massa rolig läsning.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Dyr K-sprit torde väl gå en dyster framtid till mötes när man kan tanka 3 liter E85 till samma pris som 0,5 liter K-sprit...

Mvh
Ko
475
Korak
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
hur kan gammal olja vara skadlig för mototrn ???
den lägger sig ju itråget efter nån minut..
då vore ju det bästa att tömma all olja och fylla på ny till våren eller.
Men har man ac så skall måste starta bilen nån gång i månaden för att smörja upp systemet så inte packningar torkar upp
och då funkar inte det heller ...

mvh
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Fakta!

All olja lægger sig inte i tråget "efter någon minut" utan det finns olja kvar i alla oljekanaler, lyftare/tryckare, lager, oljepump, ja øverallt ligger det lite olja kvar. Och det finns dessutom en tunn oljefilm øverallt dær oljan varit.

Om oljan då varit gammal, næra bytesdags, så ær den mættad med en massa skit och elaka frætande føreningar (bl a. førbrænningsrester) som man helst vill slippa ha i motorn øver en hel vinter.

Dærfør ska man helst byta olja innan man stæller av før vintern, då en ny frisk olja har bættre førmåga att "konservera" motorn, då dess tillsatser før detta ær i full vigør.

Ni som tycker tvært om kanske skulle ta en googling in på de olika oljebolagens faktasidor och se om de stødjer era åsikter... ;-)

Dr Tinnitus

[M
23
[MOMO]
323iC -98
va bra att ni tar upp om "oljan och ac", visste inte om det, tack för alla tips

Take care
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
lånar tråden lite...
Går å funderar på om jag skall köra med min nyimporterade ( samt helt rostfria) bil även då det är snö och slask på vägarna eller om det får bli en vinterbil ist...
Skulle vara skönt att bara skruva på vinterhjulen å köra men känns på samma gång lite fel på ngt sätt.

Vad är Era främsta anledningar till att ställa av bilen för att sedan köra en bil av mindre värde på vinterhalvåret??

///Anton
parolof
att slippa rosten är min främsta orsak för att ställa av, men kyla sliter ju på hela bilen egentligen
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Jag stæller av min sommarbil helt enkelt før att den ær mer eller mindre livsfarlig på vintern, ja æven på sommaren om man inte passar sig. Før mycket effekt och før låg vikt før att det ska vara någon større mening att førsøka tassa sig fram på tomgång med vinterdæck før att inte riskera att snurra av vægen nær man minst anar det.

Dr Tinnitus
parolof
livsfarlig??
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Ja, livsfarlig.

Før att gøra en liten jæmførelse. Hur tror du en E21 med standard chassie och originaldimension på dæck skulle bete sig på vintern, med en ivrig turbomaskin på bortåt 500 Nm från 2000 rpm och øver 300 Hk.....

Visst skulle den gå att køra, busa och ha kul med, men behaglig stabil och trygg till vardagskørandet kan man knappast påstå att den skulle vara. Eller hur....?

Dr Tinnitus
Jag forstår dem som har t.ex en entusiat bil som inte vill köra på vinter men om man har en "vanligt bmw" det är inget som helst ser jag problem att köra med den på vinter.

Det som man måste tänka på också är att vinterforvaring sliter hårt på bilen alltså bilarna mår inte bra att få vara 6 månader utan att köra. Grejer som tar stryk vid vinterforvaring är t.exe batteriet, packningar, stötdämpare, däck, elektronik grejer om bilen står i en kall garage pga. kondens och mycket mer.

Mvh
Mauricio
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Nja....

Att vinterførvaring "sliter hårt" på bilen ær væl i høgsta grad individuellt.

Sladdar man bara in bilen i en snødriva och låter den stå dær tills våren kommer, så kan det givetvis få konsekvenser.

Men om man stæller av bilen på ett mer vettigt sætt, kanske i varmgarage, ja då ær det nog lite øverdrivet att påstå att det sliter på grejorna. Det lær i de allra flesta fall slita mycket mer om man kør vintern igenom.

Dr Tinnitus
Ko
475
Korak
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
dr tinnitus
om jag förstår dig rätt skall man byta olja när man ställer av bilen
för att det finns skadliga rester i oljan.

men det innebär ju att bytesintervall på ett år alt 2500 mil
måste vara en totalkatastrof för motorn eller försvinner de farliga resterna när man kör ???
18 år brukar ställa av bilen på vintern ????
hur många vintrar har man haft körkort då
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.