AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.814

Växling Steptronic

Sida 2 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nix men letar efter den svaga länken och ev modifiering

MVH
Hasso
sebbe_bmw
Asså okej
Hasso:
Klar med analysen av sensorerna än?
Man är ju lite nyfiken...

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Folke vänta och se, kommer snart trorjag.
Är för närvarande i kontrovers med Aftonbladets reporter angående magnetfälten, jag hänvisade honom bla
till "våran" eminenta sida för att lära sig nåt om det han skriver och inte bara skriva som han blir tillsagd.
Får väl lära upp honom om radonet ochså det är ju nästan samma hysteri där.ÄR uppvuxen på Sveriges värsta Radon område, på kanten till det alunskifferbrott där
Svenska skifferoljebolaget bröt under kriget för att få bensin. 900 beq i vardagsrummet klassat som sanitär olägenhet. BlåYtongen tillverkades här ochså
det är nästan samma skröna.

MVH
Hasso
Mådä.

FP
sebbe_bmw
Hasso:
Vilken sida? Är det ngn man kan få ta del av ller är det BMWPOWER du snackar om

Sebbe
Har haft ett liknande problem fast det bara var när den var kall...

Växellådan ville inte växla förrän vid 4000 varv ibland när man skulle köra och bilen var kall.

Hade den inne på BMW som trodde det var för mycket olja och tappade ur lite... tja bättre blev det ju inte...

Retade mig tills för någon vecka sedan då en av givarna för ABS/ASC fick för sig att strejka...

Fick bytt detta på garantin (som tur var) och har sedan dess inte haft detta problem med växlingen.
(man kanske inte skall säga för mycket men... )
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Sebbe: det är angående allt tjafs om magnetfälten
som han skrev om det har ju diskuterats av rätt så kompetenta personer här på forumet så det var hit jag hänvisade honom för att lära sig lite grann.

MVH
Hasso
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
>>>>Hasso....vill reportern lära sig något om magnetfält så skicka honom till Länk.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ja ha du då hamnade man på hemmaplan kan man säga.
Han lär sig nog inget mera där, utan får nog ännu mer vatten under kvarnvingarna.
DVS späder på den psykologiska skrämselpropagandan.
Stjälvklart är en del elöverkänsliga men lång ifrån alla som säger sig vara det utan det sitter i huvudet
tyvärr.

MVH
Hasso
Säkert en mycket kompetent firma osv, men talar ju så klart "för sin vara". Hade jag också gjort om jag vore övertygad och i deras bransch.
Gratis är det inte om man säger så, att elsanera osv.

Om det är nåt jag AVSKYR så är det när folk skor sig på andras osäkerhet, rädsla osv. Nä nä, jag påstår inget, men det finns ju lite olika exempel!

MVH

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Folke: Du skrev vad jag tänkte men inte skrev.

MVH
Hasso
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
Kan ju bara tala av egen erfarenhet men under de år jag samarbetat med den firman har de iaf aldrig tagit upp magnetfältens inverkan på människor (däremot på teknisk apparetur) utan bara sakligt behandlat magnetfältens uppkomst, hur de kan förvärras och hur man begränsar dem. Hörde iof att en yngre förmåga tagit över firman förra året och honom har jag inte haft någon kontakt med så jag kan inte uttala mig om honom.
Vidare är ju det där med elöverkänslighet bara en liten del av deras arbete, ett större och viktigare område är ju begränsningar av magnetfälten inom områden där de kan störa och påverka teknisk apparatur t.ex sjukhus osv.

Folke konstaterar mycket riktigt att det inte är gratis att elsanera, men hur mycket är gratis i dagens läge? Som allt annat nytt (jämför tex datorer) så är priserna ofta i början men allteftersom varorna blir vanligare så sjunker priserna, så även för skärmat installationsmaterial.

Jag tror inte heller att magnetfälten är skadliga, iaf inte i normala doser och under normal exponeringstid. Själv driver jag en elfirma och vi kommer ofta i kontakt med kunder som tar upp just det här med magnetfält. Eftersom jag vet för lite om hur människan påverkas av just magnetfälten, så kan jag ju bara säga min personliga åsikt, ev. göra en mätning och hänvisa till de gränsvärden som finns. Ofta nöjer sig kunderna när de blir lugnade av att mätvärdena ligger inom toleranserna.

Sen håller jag med Hasso att många lättpåverkade människor ”inbillar” sig att de är elöverkänsliga. Har själv råkat ut för kunder som svurit på att de blivit dödssjuka när de kommer i närheten av någon kabel i sitt hus och därför velat att vi mer eller mindre ska elsanera hela huset. När det inte hjälpt att hänvisa till mätresultat eller sunt förnuft så har jag ibland gjort en liten fuling där jag sagt att vi provar att koppla bort kabeln för att se om det blir någon skillnad. Låter naturligtvis kabeln vara inkopplad och kontaktar dem efter några dagar för att fråga om de märkt någon skillnad. Får givetvis till svar att de mått mycket bättre. Berättar då om mitt test och får då oftast en väldigt förvånande reaktion. Sen blir de flesta väldigt glada och inser att de faktiskt inte är påverkade av kabeln och att de dessutom sparat en massa pengar. Fast en del blir sk-tförbannade..men det är smällar man får ta eftersom jag är inte ute efter att pracka på folk all möjligt utrustning och jag påtalar inte farligheten med magnetfält för att ragga kunder osv. utan om kunden kommer till mig med sitt problem så försöker jag ju givetvis komma fram till en lösning som ska göra honom nöjd.

Sen håller jag också med dig Folke, jag avskyr oxå när folk skor sig på andras osäkerhet, rädsla osv, men sen är ju frågan var gränsen dras. Jag tänker på TV-reklam för t.ex brandvarnare, jordfelsbrytare, krocksäkerheten i vissa bilar kontra andra, är inte det också ett sätt att skrämma, påverka folk att konsumera vissa saker...

>>>>>Hasso...ang. reportern..har tyvärr inte läst artikeln du pratat om, men har han skrivit inkorrekta saker så varför inte kontakta ansvarig utgivare..eller hans chef..häng ut honom i ett öppet brev..eller låt någon konkurrerande tidning få frossa i hans felaktigheter...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.