AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.813

Växling Steptronic

Sida 1 av 2
sebbe_bmw
Hej
Var ute med 528an i dag...den har körts av min sambo i några veckor utan jag kört den.. När man gör en normal acceleration upp till 100 så lägger den inte i 5:an... Den ligger kvar på fyran hela vägen upp till 150 iaf...
Om man stampar plattan hela vägen fån 0 upp till drygt 200 så växlar den fint... Kör man i steptonic mode så får man i femman också...

När jag hade kört ganska hårt i en halv timme 150+ så när man saktade ner till normal hastighet gick den fint också...

Ngn som vet vad det är för fel eller?
Tack på förhand

Sebbe
A.H
Sjekk om du har oljelekkasje på oljekjøler.det er et problem på disse modelene.Jeg måtte bytte hele kjøleren.Ca 4000,-.Det legger seg småstein og lignene imellom radiator og kjøler etter lang tid så gniser det hull nesten mikroskopiske.Se om det sveter på slanger.Hadde nesten samme feil som du men,min rotet veldig når den skulle gire.jeg kunne også bruke bilen.
A.H
sebbe_bmw
Asså... men den står i garaget och där är det ingen pöl eller liknande på golvet.. Den fungerar ju utmärkt nu... Det var bara en halv timme eller så den var lite knepig...
sebbe_bmw
Var sitter denna kylare och radiator?
sebbe_bmw
Kollade under bilen på golvet och det finns ingen tillstymmelse till olja där... Detta är ngt som jag är orolig över ...behöver jag vara de?

sebbe_bmw
Ingen?
sebbe_bmw
Detta borde ni experter lösa tycker jag!!!
Kanske lite jobbig nu men är orolig att den rasar eller ngt i den stilen:(
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Sebbe: Kan det inte bara vara den adaptiva lådan som är sådan? Lådan har ju ett speciellt kallkörningsprogram för att bilen skall bli varm snabbare (avhandlat i tidigare topics). Min bil drar sig på växlarna de första 5-10 minuterna innan den blir varm. Bla går inte upp på 5:an och drar ettan / tvåan längre upp i varvtalet. Om du inte har några missljud rasar den med all säkerthet inte. Åk till handlarna nästa vecka och be dom läsa av felminnet för växellådan om problemet kvarstår imorgon. Som du själv säger har du kollat och det är inga spår av fuktläckage. Det läckage AH nämner måste resultera i en rätt kraftig pöl under bilen för att vara i närheten av farligt. Växellådan innehåller flera liter växlellådsolja. Softa ner, öppna en bra spansk rund butelj och njut av den. Ha det.

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Håller med Asken här, har märkt samma sak.
Se mitt inlägg på ABS/ASC.

FP
sebbe_bmw
Tackar så mkt för alla svar...Ni löser allt verkligen, kan ju mer än BMW själva ju!!!

Nu skall jag gå och slappna av lite och ta en tur i morrn
sebbe_bmw
Hej
I går när jag körde med bilen växlade den hur fint som helst...Körde ca 20 mil blandad körning så det blev en del växlande för den..Körde även en sväng i dag på dan och det gick fint...
men i kväll när jag skulle ut så vägrade den växla upp till 3an... kunde gå upp till 6000varv utan den växlade...fick växla manuellt då....Var inne hos en bekant i en timme kom ut och då gick den fint hela vägen hem..( 1 Mil )

Någon som har nåt förslag vad det kan vara för fel på den?

tack
Sebbe
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kan det möjligtvis vara nåt med växlingsprogrammet som
blivit nåt fel med?? Ska inte det gå att nollställa det
genom att lossa batterikabeln och göra bilen spänningslös ett tag. En idé som jag läst i detta forum
någonstans men kommer inte ihåg vilken modell det avhandlades om men nån annan kanske har bättre minne än jag.
Hoppas nån kan knyta på, har i haft en orgie i ABS-sensorer idag.för att kunna förebygga ev kommande fel.

MVH
Hasso
sebbe_bmw
Hasso:
Du brukar lösa det mesta... Så det skall jag gå ut och göra på direkten...
Tack

Sebbe
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Eftersom jag inte är hundra på vilken modell och vilken
växelåda det gällde så är inte tipset hundra procentigt
kanske vore bra om någon annan kunde bekräfta eller dementera idén.
iofs är är det väl inget farligt att hänga av batterikabeln ett tag för att testa.
Men det är upp till dej själv att bestämma, jag vet ju hur jag hade gjort i allafall.

MVH
Hasso
sebbe_bmw
Jo men den är avhängd nu... Skall ut och testa sen... Man vet ju inte om det ger resultat direkt... I bland går den fint och i bland inte

sebbe_bmw
Pratade med BMW i dag..
Skall in och kolla fel minnet om en stund...får se vad det är för fel då

Sebbe
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Alltså ingen skillnad,värt ett försök iallafall.
Väntar med intresse på resultatet,kan ju vara någon typ av glappkontakt i nåt som tar stryk på undersidan
i anslutning till lådan. Eller så har väl 1-ttor blivit nollor i programmet.

MVH
Hasso
sebbe_bmw
Hej
Hasso: Det gjorde tyvärr ingen skillnad men när dom kopplade in datorn så var det vänster ASC/ABS givare som larmat... Men det lyser ju inga varningslampor på kombiinstrumentet så dom nollställde och nu skall jag köra och om det börjar krångla igen så byter dom den gratis...Samma givare byttes för 1 år sen...

Tack för all hjälp på vägen

Sebbe
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Skulle hemskt gärna vill titta på en trasig givare.
plockade bort alla går kväll för inspektion.

MVH
Hasso
sebbe_bmw
Hasso:
Är dom sönder eller vad?
sebbe_bmw
Skall in på tisdag med bilen..
Byta den sensorn och länkarm högerbak...

Sensorn står BMW för..

Sebbe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.