AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
6.276

Då har man själv testat att importera

Sida 1 av 3
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Då var man precis hemkommen från Tyskland med en ny bil. Bilen i fråga är en 530iA Touring -02 med M-sportpaket och mycket annan utrustning. Har letat ett bra tag efter ett lämpligt objekt och när denna dök upp hos BMW-handlaren i Bielefeld så blev det affär ganska omgående efter att bilder och information skickats. Bilen är en tidig -02 utagen i sept 2001 av ovanstående BMW-handlare. Första "riktiga" ägare köpte bilen i juni 2002 och körde den ca. 7000 mil fram tills den nyligen byttes in.

Bielefeld är en halvstor stad ca. 10 mil sydväst om Hannover. Jag flög från Köpenhamn till Hannover (55 min) med kvällsavgången och hyrde sedan bil Länk och körde till en liten by några mil utanför Bielefeld där jag bokar hotellrum. Efter en skön natts sömn och en rejäl frukost så körde jag den sista biten in till Bielefeld och med hjälp av bilens navigator så var det inga problem att hitta. Säljaren hade sagt att det ofta var lång kö på deras "zulassungstelle" så det var en fördel att komma dit så tidigt som möjligt vilket var anledningen till att jag valde att resa ner på kvällen för att kunna vara hos handlaren strax efter dom öppnade. Väl hos Autohaus Cloppenburg Länk så dök säljare upp och min bil var framkörd så att jag kunde kolla igenom den. Skicket var mycket bra även om det givetvis finns några små detaljer som kommer att åtgärdas. Fick skriva på några papper och låna ut mitt pass och så stack säljaren iväg för att ordna skyltar. Under tiden så undersökte jag bilhallen. Hade hoppats på att få se lite M-bilar men det var det dåligt av däremot så fanns en trevlig Z4 Länk Länk Länk samt en Individuallackerad (le mansblå) E46 Länk. Fanns även några fräscha E61 Länk vilket lär bli nästa bil om ett år eller två. För er som bor i tuffa områden så kanske ni bör skaffa en bil med sådana här dörrar Länk Länk ;)

Efter ca. 1,5 timme så är min bil äntligen klar och det är dags att styra norrut, fast först blir det lite shopping då det låg en stor och billig affär som granne till bilfirman. Här passade jag även på att ta några bilder på den nyinköpta pärlan... Länk Länk Länk

Ca. 40 mil upp till Puttgarden och till en början gick det snabbt och smidigt dock var det dåligt med roliga bilar på Autobahn. Här är i alla fall två trevliga på rad Länk. Blev även omkörd av en sk mula Länk Länk tyvärr suddiga då det var svårt att ta bilder och samtidigt hänga på då han drog iväg över 200 km/h. En del köer kring Hamburg men sedan fritt blås Länk till 1 km innan Puttgarden där det var tvärstopp Länk Länk. Tog ett par timmar men efter lite tur med köval så var man plötsligt på vär ombord på färjan. De sista 22 milen från Rödby till Lund gick utan problem på 1 timme och 40 min och 22.30 kunde man parkera bilen utanför hemmet.

Nu är det några dagars väntan innan regbes mm.

Erfarenheterna denna importresa har gett mig är att det inte är speciellt svårt att ta hem en bil MEN om jag ska göra det igen så ska jag inte välja semestertider...

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag såg att länkarna fungerar dåligt men jag ska fixa detta under morgondagen. Måste leta redan på kudden nu...

___
//Ulf
Då får man gratulera till en lyckad affär och en mkt trevlig bil uffe! Skall bli spännande med lite bilder när du vaknar upp.

Johan S #4079 & B.M.W #4079A
Chassinummer:DK41 411 www.bimmer.se Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Nu funkar länkarna som dom ska...

___
//Ulf
kilroy
Grattis till bilen...och tack för en ovanligt bra och informativ reseberättelse!!

Mvh kilroy

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Då får man gratulera!
Trevlig berättelse och fina bilder!

Förresten, vad är en Mula?

__
///M som i Mugge.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Grattis till fin bil! Visst är det kul att åka ner och handla bil. Nu går klockan långsamt innan det är dags för mig att pka ner och hämta katten.

Don't dream it, drive it
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Grattis till din nya bil! Härligt med en liten story samt fina bilder på nya bilen!

Kör via Flensburg - storebältsbron - köpenhamn, så slipper Ni Puttgarden -> Rødby, som ALLTID är ett helvetet sommartid...

Jag sitter hellre lite ekstra tid och mil bakom ratten i BMW'n än en tråkig färje kö...

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Trevlig läsning o grattis till den fina bilen!

Min vackra Länk
Mvh Dragolito
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Instämmer med alla andra, det var en välskriven berättelse och sen trevlig läsning.
nu ska jag snart ner och göra precis samma sak, om jag bara kan få handlaren till att hjälpa till med plåtarna :)

// Mvh Andreas

Min förra 528i Touring
Länk
Ulf: Gratulerar till nya vagnen! Äntligen vet jag vad jag skall hålla utkik efter på stan :)
Får hälsa på alla titansilver e39 m-sport jag ser så skall de nog gå vägen :)
Annars får du hälsa först då min bil är väldans ensam i staden på att se ut som den gör.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Gratulerar!
kom själv hem i förrgår från munchen med en 750, försöker nu få tag i tider för reg. besiktning, men det verkar inte vara det lättaste.

BMW CS #5139
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jävligt stilren bil du fann!
Man kanske borde göra samma sak själv..
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det är bara att tacka för all positiv respons! Klagade att det var dåligt med nyare M-bilar på trippen men glömde att skriva att jag åtminstonde fick glida några kilometer bredvid en svart Z8 (Hamburgreggad).

Mugge: En "mula" är såvitt jag förstått en kamoflerad icke släppt bilmodell som är ute på vägarna i testsyfte.

Sim: Hur många mil extra blir det att köra den andra vägen?

tsaros: I mitt fall så var det inga problem att få handlaren att fixa skyltarna. Normalt har dom en extern resurs som dom anlitar för detta men av någon anledning så var det säljare själv som körde i väg och fixade mina.

wendtan: Tar väl en 10 dar till innan den kommer i trafik men sen kommer du nog att se den, tror inte det finns speciellt många av dessa i stan. Ganska säker att jag mötte din pärla en morgon för några veckor sedan på Getingevägen.

___
//Ulf
En mula är en testbil som har den nya bilens chassie och komponenter men inte dess orginalkaross utan någon annan för att inte avslöja för mycket. Annars så är det en maskerad prototyp, vilket verkar vara fallet på bilderna. Någon ny MB modell???

Snygg bil föresten. Klassiskt utseende med tanke på alla Esttorilblåa och Turmalinvioletta vagnar som du har länkat till... Med M-pkt ock taklucka så lär den bli lättsåld när det väl är dags. ;)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

PowerMac: Din beskrivning låter riktig så bilen jag fotograferade var inte en mula utan en maskerade prototyp som jag också tyckte hade MB-drag över sig men som sagt jag hann inte ifatt den.

Visst, silver funkar alltid...

___
//Ulf
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Programmer: Hur känns den nya mot din gamla 540?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Stout: Satt själv på vägen hem och funderade på detta och kom egentligen inte fram till så mycket. Problemet är att jag i 14 månader kört V70 med turbo (+trimchip) så det är främst mot denna man omedvetet jämför och det är två helt olika motorkaraktärer. 530'n känns faktiskt aningen slö jämfört med Volvon men det är för att Volvon har rejält med vrid på lägre varv för att sedan dö på högre...

Om jag ändå ska försöka mig på en jämförelse mot 540'n så känns 530'n liter mer direkt och drar jämt och odramatisk genom registret. 540'n kunde kännas lite loj från start men tryckte man på så vaknade den till liv och kändes betydligt aggressivare än 530'n. Skulle dock vara kul att köra en 540 igen för att jämföra mot 530'n. Det kanske inte var så dumt att gå via en Volvo när man bytte från 540 till 530. Hade man bytt direkt så finns ju risk att man hade blivit besviken ;)

___
//Ulf
Grattis!
Några frågor:
Gjordes affären upp på tyska eller engelska?
Hur gick betalningen till?
Vad gjorde du med hyrbilen?
Var det ett automatiskt "P-hus" Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Programmer: Bra färgval du gjorde. Blev det en silvrig kulör i avskräckelse för inläggen i din fråga om svarta bilar? :-)
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Udo: Har varit nere på flera bilfirmor där de har den lösningen med "P-hus". På VW-land nere i Tyskland har de en otroligt stor variant.

Hmmm.. tittade på bilderna på din nya bil en gång till. Upptäcker fenomenet att de satt blyvikter på utsidan av aluminiumfälgarna. Det var likadant med mina Radial Styling 32 och det var det första jag "åtgärdade". Vad står det på logon på bakluckan?
"Tusen frågor" :-)))
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.