|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Egentligen en akademisk fråga i Sverige. I farter över tillåtet uppför sig min 330 som en unghäst på vårbete. Hoppar och far, kräver ständig passning. Detta trots sportchassi, eller är det så att sportchassit medför detta. Trodde i början att det berodde på ”Run Flat”-däcken men lutar mer och mer åt att det ligger i chassits fjädring och/eller stötdämpare. Tidigare bil, 9-3 SS utan sportchassi, var för vek vid hårdare körning, men uppförde sig trots allt bättre än 330. Klart att man är lite besviken, då allt annat är perfekt. Inte ett fel efter 600 mil. Teknikens Världs kommentar: Däremot har vi invändningar mot högfartsegenskaperna. Varken den 320i vi körde tidigare i år eller denna 330i känns stabila i höga farter. Då avses farter från 160 km/h och däröver. Man får sitta och passa med ratten då bilen gärna far fram och tillbaka över vägbanan. Illavarslande för en modern bil, och i synnerhet när det står BMW på den. Men i farter upp till 160 km/h märks inte så mycket av dessa later. I alla lagliga farter märks ingenting, förutom en viss vindkänslighet. madseja | |
|
Är den spårig och jobbig i höga hastigheter kan det ha med bakvagnfästen och göra. I så fall har du fått en måndagsex tyvärr. Jag tycker du ska låta BMW undersöka problemet direkt! Jag körde en 325 E90 för inte så länge sedan och den var hur stabil som helst! ------ Länk Länk |
|
|
Madseja: Jag tror att det har med däcken att göra, hur känns bilen, känns det typ som du har 400 liter vatten i bagagen?, känns de speciellt mycket när du ska byta fil till en annan?, alltså som att bakvagen är ostabil vid filbyten? Läs tråden som heter (Bilen känns orolig efter däckbyte) om det är samma symtom som "jimmyboy" har där så är det definivt däcken som gör bilen till en hoppjerka! Mvh/ Peter |
|
|
Min 325 E90 är väldigt stabil i höga hastigheter. TV klagade ju på att det redan i 160 krävdes ständig passning. Jag har inga som helst problem med min och jag har sportchassie. No More Limits! |
|
|
Min 320i E 90 är mycket stabil med run-flat och sportchassie.Var till Tyskland och körde i hastigheter mellan 170 -200 på motorvägarna.Jag kunde ha tagit händerna bort från ratten. Så rakt gick den.Du har säkert kollat däcktrycket?Mina run-flat är av märket Continental och 17".Ta bilen till BMW om du inte är nöijd. |
|
| Jag har en 325i med sportchassie. Har också varit i Tyskland. Helt stabil upp till runt 210. I högre farter är det förfarande stabilt när man accar däremot känns det lite ostabilt när man slår av. | |
| Jag har Pirelli RFC. | |
|
madseja precis så upplevde jag provturen med e-90 325 tyckte den uppförde sig sig väldigt ostabilt och konstigt men fick förklaringen att det var ett tidigt ex. Krängde och drog för minsta ojämnet i vägen så för mig gick den fetbort. Kanske mest för utsendet men den var aldeles gör orolig. mvh |
|
|
Kan det bero på att jag har Michelin istf era Pirelli/Continental? Korak, din beskrivning stämmer för farter över 140 (och givet mera desto snabbare) där man får passa den om vägen inte är helt jämn (och vilken är det). Det är antagligen ett av de första 330 exen. Har tänkt att det kan ha korrigerats i senare produktion. madseja min bil: Länk |
|
| Min blir också orolig när man släpper gasen i duktigt höga hastigheter, men bara då. Funderar på att köpa original vingen. Det kanske hjälper. | |
|
Grodan, Clubsport, E90, FredCarr, Korak Kan det vara den "Aktiva styrningen" som är boven. Kör/körde ni med det tillvalet? madseja min bil: Länk |
|
|
madseja// Det tänkte jag faktiskt inte på. Men ärligt talat, jag tror inte att nissarna i Bayern tillverkar en såpass ny bil för att den ska åla sig på vägen om det inte är något fabrikatsfel på bilen. Min bil ålade sig och var hur ostabil som helst i högre hastigheter, jag gjorde allt, bytte bussningar, gjorde hjulinställning, bytte däck etc det hjälpte inte. Tillslut visade det sig att det hade med bakvagnfästen och göra. Lämnade in den hos BMW och de fixade det. Det var fabrikatsfel. Enligt BMW det räcker att roboten på fabriken svetsar 1 cm fel och då är det kört, bilen blir ostabil. BMW fixade min helt gratis trots bilen var 5 år gammal. Det är inte robotens fel egentligen utan det att när bilen rullar på band eller hänger i räls så hamnar den lite fel framför roboten som ska svetsa och då blir det lite galet! Och det verkar inte vara helt ovanligt faktiskt, enligt de själva! Det kanske är samma problem med din. Roboten kanske sov på jobbet:) Som sagt, vore jag dig, skulle jag kontakta BMW direkt och kräva en ny bil! ------ Länk Länk |
|
andha45 |
Enligt tyska kolleger som upplevt e60:n som instabil (antar att de konstruktionsmässigt påminner om varandra en del) kan problemen ibland bero på fel lufttryck i däcken. Bilen är tydligen så känslig att 0,3 skillnad betyder mycket. På en e34 el e36 märks ju 0,3 knappt. Det finns flera referenser till denna "lösning" på bmw-treff.de. Om bilen då ska ha lite mindre, lite mer, eller samma som rek. tycks variera. PH |
|
madseja: Jag har inte aktiv styrning. Däremot så höjde jag däckstrycket till 2.6 fram och 3.1 bak. Hade 2.2 fram och 2.6 bak som är standard tidigare, höjde pga vissa problem att komma in i garaget på jobbet. Och nyss hemkommen efter inspirerad körning så går bilen mycket bättre även om den gick bra innan, men oroligheten i bakvagnen när man kliver av gasen är helt borta. Så prova att höja trycket. Jag höjde till det trycket som gäller med full last. No More Limits! |
|
| Jag äger inte någon E90, men har prvokört tre exemplar (320d, 325i och 330i), även i höga farter och ingen av dem uppvisade något instabilt eller hoppigt beteende. Jag provade också att testa 325i och 330i i en mycket snabb höger-vänsterkurva, där det blir rejäla g-krafter i farter kring 160-180 km/h. Beläggningen är dessutom mycket spårig och bucklig just där, men E90 var imponerande stabil i detta läge. Jag gjorde samma sak med Audi A4, Volvo V50 och Saab 9-3, ingen av dem klarade detta lika bra som E90 (eller för den delen E46). | |
|
Nu är lufttrycket höjt utan någon mätbar förändring. Nästa steg blir att provköra en annan E90 och jämföra. Är den ej lika hispig som min blir det BMW nästa. madseja min bil: Länk |
|
| Har tyvärr samma problem med min 325'a. Bilen är nervös, spårar mycket och kräver ständig passning i farter över 120. Kör på 18" Bridgestone Potenza på 162 fälgen. Som grädde på moset har bilen oxå otrevliga skakningar i ratten mellan 70-120... Känns rätt surt på en helt ny bil, hoppas på att verkstan kan lösa det nästa vecka, de snackade om ev däckbyte... | |
|
dala68 jag har också 18" fast med michelin. min spårar inte. vore roligt att höra resultatet av verkstadsbesöket madseja min bil: Länk |
|
|
madseja Jag har inte heller aktiv styrning. Clubsports beskriving stämmer helt med hur jag också upplever det. Trist om man måste "förfula" bilen med en vinge för att kunna stå på! |
|
|
FredCarr: Håller med, vingen är inte vacker nånstans... Hoppades på en M-vinge men nån sån finns ju inte än. No More Limits! |
|
|
Michelin har ett helt annat system när det gäller RunFlat däck som de kallar för PAX, inte så bra som Pirellis och Brigestones ( se AMS nr 12 juni 2005 ) Det finns ett test att läsa under: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.