AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

BMW-träffar och sammankomster
5.787

Avgifter till Knutstorpsträffen

Sida 3 av 4
Det borde kosta en liten slant för ett snabbesök, låt säga en 50 lapp. Jag var mest nyfiken på BMW CS och vad det innebär. Så min tanke var en liten snabbtitt på ett par timmar för att se vad det hela handlade om. Om jag hade tyckt det hela verkade vara något för mig så hade jag blivit medlem och eventuellt kommit som fullt betalande gäst nästa år. Jag får väl fortsätta vandra i ovisshet. Dessutom så är det inte kul att bli sedd som "kreti och pleti" bara för att man är lite nyfiken. ;)
An
56
Anders Jonsson
325i -01
325i -85
3,0S -75
3,0Si -74
3,0Si -74
3,3LA -74
2800 -70
2500 -69
Constrictor, PowerMac och övriga:

jag förstår att det kan tyckas märkligt att man måste betala 450 kr "bara för att komma in och titta" och det hade jag inte heller gjort om jag just bara fick komma och titta för pengarna - nu är det ju dock så att i den pengen ingår möjligheten att få tillgång till eventuella utställares specialerbjudanden, tävlingar, jippon och inte minst jubileumsmiddag. Åker man med i en bil betalar man ju dessutom endast 250 kr för hela helgen, med ovanstående program och 2 BMW Cup tävlingar och mycket annat skoj!!!

Eftersom träffen är en av klubbens största ekonomiska utgifter är vi skyldiga (inte minst medlemmarna i BMW CS) att se till att den inte går mer back än brukligt. Den som resonerar i banor att denna träff skulle vara dyr att få tillgång till ber jag att åter läsa igenom innehållet och programbladet - då ser man att det är väldigt mycket som erbjuds till en peng som inte är möjlig att realisera på annat håll. Ingen skall behöva bli besviken på en BMW CS klubbträff - klubben är just till för BMW-entusiaster med de mest vitt skilda intressen.

Resonemangen kring "kreti och pleti" kommer av att träffdeltagare både på träffar i Sverige och Tyskland för några år sedan betedde sig på ett negativt sätt som i ett fall t.o.m fick BMW i München att reagera...därefter har klubbarna i Europa ombetts att vara försiktigare på detta område. Hoppas på förståelse...! Traditionellt brukar det ändå ordna sig på plats.

Ses på knutan

MVH

Anders Jonsson

Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Det kan vara så kanske att det är prisvärt för den som vill göra allt det uppräknade men varför finns det inget alternativ för oss som bara vill titta och inte köra eller äta middag???

Det är ju som om du måste betala 450 spänn för att gå in på Liseberg och tvingas ta ett åkband och äta en middag på plats.

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
Tack Anders för svaret! Tyvärr så kommer vi inte "ses på knutan", men jag surar inte för det. ;) Fast ni är väl medvetna om hur mycket pengar ni avsäger er från genom att inte ge oss som bara vill titta (för första gången) en möjlighet. Jag och många andra vill betala för sig, fast då en rimlig avgift i proportion till det vi får så klart.

Trevlig helg. :)
Jag är helt klart beredd att hålla med dem som bara vill vara åskådare. 450 spänn är horibelt för ett par timmars tittande!
Detta kommer garanterat göra att klubben "förlorar" en hel hög med slantar samt flera potensiellt nya medlemmar.

///Micke
Touringklubben: Länk
Måste oxå hålla med om att man missat ett par alternativ i prissättningen.

jag kommer att komma men hade inte tänkt köra och middagen skulle jag vilja fundera på innan beslut. Då tycker jag det blir rätt dyrt.

Men som någon sa så efteråt lär man inte ångra sig..

Sedan biter det inte på mig vad dom tar på träffar i andra länder. För mig är det HELT ointressant att betala flera tusentals kronor enbart för att få deltaga på en träff. Skulle det bli så här så hade jag utan tvekan stannat hemma.

Johan S #4079 & B.M.W #4079A
Chassinummer:DK41 411 www.bimmer.se Länk
An
56
Anders Jonsson
325i -01
325i -85
3,0S -75
3,0Si -74
3,0Si -74
3,3LA -74
2800 -70
2500 -69
BMW-vänner,

jag förstår inte varför man som inbiten BMW-entusiast endast skulle vilja komma till Knutstorp för några timmars tittande utan att delta i aktiviteterna med fina vinstchanser och en härlig jubileumsmiddag. Då skulle man ju missa det allra trevligaste...! Därför finns inte den möjligheten med i inbjudan. Själv gick jag med i klubben innan jag varit på någon som helst träff och definitivt innan jag varit på Knutstorp - att åka till en träff i BMW CS eller för den delen någon annan förening utan medlemskap eller inbjudan ter sig för mig främmande...

Ser fram emot att samtala om upplägget på plats på Knutstorp och kanske ordnar de som varit missnöjda med årets upplägg då en bättre träff nästa år!

MVH

Anders Jonsson

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Ang knutstorp och icke medlemmar...
Jag kan berätta hur jag med medlem i bmwcs.
För ex antal år sedan så åkte jag till knutstorp för att bara kolla i det hela, och fastande direkt, betalde medlems avgiften på plats och då betalde jag inträdet i efterhand så jag kom in med min bil till samtliga aktiviteter (dvs jag kunde köra på banan)
OM mitt inträde hade kostat 700-800kr då då hade jag def sketet i att åka dit överhuvudtaget...
Jag är väldigt kritisk till att träffkostnaderna börja skjuta i väg..kanske det snart blir tid att omprioritera dvs utgifter i klubben?

MEN samtidigt så är detta en bmwcs/bmwsc träff och om man ser det från en annan synvinkel så det givetvis för medlemmarna i klubbarna och inte en träff för bmw ägare.

Men varför kan det inte vara som det alltid har varit??
dvs man betalar en strunt summa för att komma in och titta sig omkring?
Och varför har ni delat upp betalningen för helgen på ett så pass udda sätt antingen lör+söndagen eller endast söndagen??

Sen har jag en liten sak jag saknar på vår hemsida, kör igång forumet så vi kan ventilera åsikter där och kanske i samförstånd komma fram till vettiga lösningar på tex sådana här frågor på ett tidigare stadie än 1 vecka före en träff!!!

/Pelle
Be
726
Bert-Ola Runeson
523iT LCI -07
316i -00
530iT/5 -96
528iA -86
528i -83
Alpina B9/E28 -82 Nr:003
525 -75
3.0 CS -73
Jaguar E-type OTS v12 -71
Dynapack dynamometer
Håller helt med de som tycker att det borde varit lättare att ventilera denna fråga internt i klubben och inte vara tvungna att gå via AutoPower.
Min åsikt är att det borde funnits några fler alternativ t.ex.:

Endast lördag inkl. middag
Endast lördag utan middag
Endast söndag
Hela helgen inkl. middag
Hela helgen utan middag
Plus ev. campingavgift och kostnader för licenser och bankörning.

Hur man sedan prissätter det hela är en annan femma, men detta skulle ge lite olika valmöjligheter.
Den som t.ex. har femtio mil enkel resa och vill fylla en bil med fyra BMWtokiga kompisar för att dela på den idag så dyra bensinkostnaden. Stiga upp i "ottan" på lördagen och köra till Knutstorp för att uppleva den högtidsstund som ges där och komma hem fram på småtimmarna trött men glad. Mat fixar man t.ex. på MacDonalds både på vägen ner och hem för att hålla kostnaderna nere. Med den prissättning som är i år faller ett sådant upplägg p.g.a. kostnaderna.
Eller ta familjen med med ett par ungar som tänkte fixa maten i husvagnen på campingen, då svider det att tvingas betala middagskostnaden.
Jag skulle nog kunna sätta ihop en hel rad liknande exempel.

Jag menar inte att träffen ska vara gratis, självklart skall det få kosta att ha trevligt på Knutstorp.
Alla från klubben som lägger ner enormt arbete på denna träff skall ej heller känna sig påhoppade. Jag och många med mig tycker dock att det skulle funnits fler "kryssrutor" på anmälningsblanketten så att fler skulle hitta den nivå man vill delta på i denna årets höjdpunkt för BMWtokar.

Pengar är ju alltid en bristvara när man gräver ner det man har i sina BMW-bilar!

Bert-Ola
BmwCS #2423
Än en gång håller jag med föregående talare Pelle, och Bert-Ola Fler val hade varit bättre och jag TROR inte det hade missgynnat intäkterna i slutändan.

För det är ju inte så enkelt att detta är hela kostnaden för träffen. Man har boende,bränsle,bilkostnader,mat vid andra tidpunkter än själva midagen, drycker och allt annat

Jag kommer att överleva träffen såklart men alla har inte pengar till utsvävningar och även dom bör få en sportslig att få uppleva detta. Sen tycker jag det är synd att utesluta icke medlemmar utan dom som kommer i sällskap med en medlem. Känns ju lite som att vi inte välkommnar nytt folk vilket inte rimmar med mina tankar iallafall.

Fram för ett pris till icke medlemmar så att dom iallafall har en chans att få komma hit och titta. Eller kanske att man för en hundring eller två extra fick ett medlemsskap på köpet när man betalade inträde så att man känner att priset är ok/rimligt

Jag hade även uppskattat priser utan middag och utan bankörning så att alla kan få en ärlig chans och känna att dom betalar för det dom verkligen nyttjar.

Trots detta vet jag att en del folk jobbar sk...n ur sig för att få ihop det hela och det skall dom såklart ha full kredit för inget snack om det. Det skall såklart inte bli någon tokförlust för klubben men jag tror man kan gå andra vägar får att få in pengar än att "tvinga" folk betala mer än dom egentligen har behov av.

Jag vet en del lokala entrepenörer inom verksamheten som tycker att det hade varit roligt att få deltaga på träffen med sitt utbud av BMW-grunkor och säkerligen hade kunnat tänka sig att betala en summa pengar för att få sälja sina produkter och visa upp sitt företag.

Låt säga att man hade fått dit 20 företag ´a 5000:- så hade intäkterna för banan varit hemma iallafall. Detta var såklart högst uppskattade siffror men bara en tanke på hur man kanske skulle kunna få in pengar utan att det blir för höga inträdespriser.

Johan S #4079 & B.M.W #4079A
Chassinummer:DK41 411 www.bimmer.se Länk
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Anders: Jag kan bara instämma med i att 450:- för köra, middag, entré är Väldigt prisvärt, absolut!
Hade jag haft tid & möjlighet hade jag gärna stannat hela helgen och deltagit i både det ena & det andra..
Jag hade sett fram emot att ta en sväng inom i helgen och som jag nämnde spendera några timmar på plats, lukta på lite avgaser & handla lite prylar..
För övrigt vill jag bara önska er lycka till & hoppas att alla får det trevligt!

Mvh Henrik
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Jag har inte råd med det i allafall för den avgiften en dag + hotell övernattning fredag till lördag och bensinkostnad a 90 mil blir rätt saftigt för att parkera i depån och strosa runt en lördag även om det skull vara skoj så det får jag ställa in ser jag.
Men visst förstår jag att det även kostar en slant för klubben att hyra bana mm och det är ju inte meningen att det ska gå back.

///MVH Hasso
Länk
jag känner att jag måste ventilera mig lite! har anmält mig för båda dagarna med bankörning då jag har fått min 02a klar samt som en del andra på detta forum nyligen tagit racinglicens så skall det bli skoj att få testa bilen på bana "på riktigt" för första gången i år!

dock är jag också kritisk till prissättningen...bland annat förstår jag inte varför man blir tvingad att delta vid jubileumsmiddagen?? det stör mig riktigt mycket, man borde ju själv kunna välja om man vill delta vid den!

sen förstår jag inte varför det inte finns ett "prova på" alternativ för ev. blivande medlemmar! man kunde ju tagit en avgift på kanske 50-100 kr / dag för den som är intresserad av klubbens verksamhet och som vill se vad man får för pengarna, detta borde verkligen ligga i klubbens intresse att visa upp sig för dom som ev. funderar på ett medlemskap!

tycker att det hela är väldigt krångligt och svårbegripligt och att man kunde gjort middagen valfri istället för obligatorisk...

Trots att jag inte gillar upplägget och det faktum att jag (liksom många andra) inte kommer att ha många kronor kvar efter att träffavgiften är betald så får man väl dyka upp ändå..

går det föresten att "nergradera" sin anmälan? från deltagande båda dagarna med bankörning (750 kr) till t.ex. bara passageraravgiften på 250 kr? vill verkligen inte göra så då jag vill testa bilen på banan, men det ser inte ut som att man har råd att slanta upp tyvärr...

MVH
Johan K
Då skall vi se så att även jag har förstått det här rätt.

Jag betalar 450 kr för mig och min bil, + 100 kr för camping, jag har även två icke-medlemmar med mig som gäster som gärna deltager i middagen 2x 250 kr + 2x 150 kr vilket totalt slutar på 1350 riksdaler?

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
För enligt BMWCS-hemsida så skall middagen vara inkluderad i gästernas pris vilket förefaller mer humant.

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Erbjuds dynotest (en enklare form av bromsbänk) även denna gång ?
Pris ?
Jag hittde denna länk där det står lite mera vad som gäller. Länk Där kan man bland annat se att det går fint att deltaga en dag som medpassagerare för 50kr! Någon som vill bjuda med mig? :) Dessutom så betalas campingavgiften per person såg jag, bara så ni vet...
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
PowerMac,

Den länken är väl den samma som högre upp i denna tråd ?
Så sant Hobbe, dags att sova. G-natt.
An
56
Anders Jonsson
325i -01
325i -85
3,0S -75
3,0Si -74
3,0Si -74
3,3LA -74
2800 -70
2500 -69
Dynotest/bromsbänk finns på plats även detta år. Pris per bil ej ännu satt pga oklarheter om strömförsörjning och därav ev extra kostnad. Det blir dock "självkostnadspris" - dvs klubben gör ingen vinst på det.

MVH

Anders Jonsson

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.