AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.863

Forumkvalitet och eftertanke

Sida 1 av 3
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej på er alla!
Jag har inbland funderat kring en del inlägg. Detta forum består av många användare och genom alla dessa har jag och andra haft och får förmånen att ta del av mycket användbar information. Många användare har mycket användbar sakkunskap i frågor jag inte är eller har varit insatt i. Vissa ämnen har på forumet utvecklats till personangrepp och annat mindre kul. Med tanken på det stora antalet inlägg per dag så får man ju ha viss översyn med bredden på åsikter. Rubriker innehållande fler än två stycken "!!" "??" eller motsvarande tycker jag man tappar intresset att läsa rubriken. Jag vet själv ibland att något enstaka inlägg jag bidragit med inte mynnat ut i det detta forum borde generera alla gånger, mervärde kring våra BMWs. Man har friheten att inte läsa eller delta i en diskussion är ju en av fördelarna med ett öppet fritt forum. Hur resonerar Ni användare? Är kvaliten viktig för nivån på forumet, det voire kul att höra hur Ni resonerar. Tack på förhand Janne, Tommie & alla Ni andra inlusive användare, som gör en av sveriges bästa diskussionsforum levande! Mvh Asken
da
52
dallan
325dAT-09
Kan bara hålla med dig Asken.
Tyvärr blir det ibland personkiga påhopp men dom e nog omöjliga att undvika. Å andra sidan e faktiskt sakkunskapen om våra bimmers på detta forum helt fantastiskt. här får man reda på saker om sin bil som den lokala auktoriserade bmw-verkstan inte har den blekaste om. Så även jag säger.............
Janne,Tommie& alla andra,
TACK för ett fantasktiskt forum och Sveriges bästa SAJT!!!!!!!!!!!!!!!!

BMW SEN BLÖJÅLDERN
Es
96
Eson
520i -88
Tjena Asken!

Du skall först ha tack för ett strålande reportage och de tänkvärda mail:en i din dagbok. Allt strålar kvalitét, helt i fas med allt annat på denna underbara site... Som sagt tack till dig å alla andra som driver detta "tillhåll"!

Men till saken, jag håller med dig om att den spetskompetens som finns på dett a forum är otrolig, för att inte säga unik. Undra om det finns någon annan grupp av människor som har den abitionen att dela med sig av sina kunskaper lika lättvinnigt?

Det enda jag kan klaga på är kanske de ständigt återkommande frågorna... "Får man ta bort katt:en"... "Regler för effekthöjning"... OSV... Man kanske skulle understryka möjligheten att söka i forumet, kanske kan få ner "dubbelinläggen" lite. Tror att det skulle höra nivån lite, för till slut blir man ju trött på att svara på samma sak igen, igen å igen... Då skippar man ju att svara helt enkelt = förlorad kunskap....

Person angrepp.. Hmm, ja det är som du säger sånt får man ju leva med. Man får se det som att stå i publiken på en hockymatch... Det finns alltid någon som skriker glåpord och är allmänt dryg... Bara att ignorera... Tråkigt men samt...

Vet inte vad jag skall skriva mer... Känns som att detta forum är exeptionellt bra.. Inte perfekt, men vad är det?

Återigen TACK!
//Patrik "Eson" Eriksson
Tja!

Jovisst håller jag med! Det har förekommit lite tjafs här på forumet på senaste tiden och det enklaste är nog att ta bort tråden... Men forumet är annars kanonbra! Sen vi fick inloggningsfunktionen så har ju oseriösa användare ignorerat forumet. Helt klart den bästa sidan! Hur kan man klara en dag utan BMWPower??? =)

Ha det bäst!

Mvh Tobias
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
Personangreppen tycker jag oftast tyder på att personen ifråga inte kan argumetera för sin sak utan i brist på argument så angriper han personen istället....sen finns det ju oxå folk som inte "kan" ha fel eller som absolut ska ha sista ordet och sådana personer kan ju lätt skapa irritation.
Sen är ju det här ett forum där all konversation sker skriftligt och det är ju alltid svårt att framhäva t.ex ironi i ett inlägg utan att någon tror att man menar allvar eller att man genom sättet att skriva på verkar "otrevlig" fast man kanske inte är det och sedan är allt i full gång...

Vidare får jag instämma i hyllningen till forumet. Har skruvat med det mesta som går att skruva med på bilar i 26 år, men när jag köpte BMW så insåg jag att den inte är som andra bilar att skruva med. Blev åtskilliga fula ord och många extra timmar i garaget innan jag hittade hit och här får man ju ofta svar på allt + en massa tips som kan vara bra att ha, så numer går allt oftast smidigt....

Angående sökfunktionen på tidigare inlägg så vore det ju inte dumt om man på något sätt kunde sortera in den i kategorier typ motor, elsystem, kylsystem eller något sådant så att det gick lättare att hitta. Men det kanske blir för mycket jobb.
Nu är det ju lite svårt eftersom många man inte får upp alla de rubriker man vill när man söker....
God morgon!

Ständigt återkommande frågor om effekt och dylikt skulle man kunna skriva ner och besvara i en separat avdelning. Trimning förekommer trots allt i relativt stor omfattning och det verkar samtidigt råda förvirring.

Vad gäller inlägg med personangrepp och annat otrevligt är jag inte för censurering. Jag har inga problem med att sluta läsa om jag finner texten stötande.

MfG,
Klaus.
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Personangrepp ska givetvis inte förekomma, men samtidigt är det inte alltid så lätt att veta vad som är det och att veta var man ska dra gränsen. Jag tycker att forumet i så stor utsträckning som möjligt ska spegla en diskussion i verkliga livet, där man alltså kan säga typ -"men hörru, fattar du ingenting eller?". Men ibland kan det vara svårt att avgöra vad som är personangrepp och vad som är en rå men hjärtlig ton. Ofta när jag skriver här så vet jag ju att det jag skriver kan "angripas" av någon som kan ännu mer, men det är ju sådant man får ta och hellre det än att det är ett torrt och trist forum, lika spännande som en reparationshandbok...

Dessutom är det ju extremt sällsynt att personangrepp eller otidigheter kommer från någon av de mer kunniga personerna här. Att det då och då kommer in nötter som enbart är ute efter att provocera kan man nog inte komma ifrån, men sådana angrepp ska man ju inte ta åt sig heller...

Den tekniska nivån här är mycket hög och det gäller det övriga så tycker jag att det finns den frihet som gör att diskussionerna är levande...

Det är roligt att du tar upp den här tråden för det enda jag tycker har saknats här tidigare är interaktionen mellan oss som skriver inlägg och ni som driver forumet. Inför gärna en ny diskussionsgrupp som behandlar just forumet!

Mvh.
/Magnus
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
BMWPower borde ha en varningsetikett på förstasidan eftersom forumet är starkt beroendeframkallande även för en sån som jag med stressigt jobb och måttligt intresse för tekniska detaljer, typ hur man demonterar växellådan på sin E34... BMWPower hjälper mig att sänka produktiviteten på dagarna och därmed chansen att i framtiden byta upp mig till roligare BMW.

Håller med Askens synpunkter på forumkvaliteten och är i stort imponerad både av sakkunskapen hos användarna och den oftast goda debattnivån.

Det spårar dock ur ibland - ofta på tre olika sätt. Det första, och minst upprörande är när man scrollar igenom 87 gapiga inlägg med debatt för eller emot en viss modell eller detalj, typ "E36 är ful", "nej den är toksnygg". Inte så mycket att göra åt, men trist att läsa.

Den andra är när det börjar diskuteras politik och andra i sammanhanget ovidkommande saker. Jag är själv f.d. politiker (det ligger långt bak i mitt förflutna) och jag slipper gärna sådana inlägg. Det var en del otrevligheter för några månader sedan kring invandrare och deras rätt att köra BMW men på den punkten har det blivit bättre.

För det tredje, personangrepp som ibland förekommer i trådar som handlar om en viss person eller ett företag som säljer bilar eller delar. Jag tycker att vi behöver sådana diskussioner, de kan innehålla värdefull information för den som är spekulant på en viss bil t.ex. och det är upp till oss som deltar i forumet att undvika ogrundade beskyllningar, svepande anklagelser och fula påhopp. Men det måste finnas en möjlighet att med sakliga argument hänga ut folk som vill lura oss som gillar BMW på pengar.

Summa sumarum: keep up the good work, mina vänner på BMW-Power. Ni är våra träsgårdsmästare, och var då och då lite snabbare med att rensa i rabatten, t.ex. stänga debatter som spårar ur och tom. ta bort inlägg som är riktigt motbjudande. Det är en skön balansgång mellan frihet och kvalitet att driva ett sånt här forum bra och jag tycker att ni lyckas varje dag!
Först: Heh, tretretti? *laugh*
Man kanske måste skicka ett skriftligt dokument till företaget man jobbar åt där de godkänner att vi surfar till BMWPower? ;o)

Men, det finns en tråkig typ av urartning som jag skulle vilja slippa, som har hänt ofta...
Någon undrar någonting, som säkert många vet svaret på, sedan blir det påhopp (allt som oftast är det någon som faktiskt provocerar, inte alla som kan motså att svara på sådant, mig inkluderat) och vips! Tråden har spårat ur, personen som undrade något kommer antagligen inte att orkar fortsätta läsa och får inte reda på det den ville.

Ett sätt att åtgärda detta (som redan idag görs) är ju att ha moderatorer på forumet, som kan sätta stopp på diskussionen, kanske varna en person 1 gång och blir det mer så tas alla de inläggen bort i tråden.

Nu har ju inte moderatorerna tid att göra detta, hela tiden. Men det kanske skulle vara idé att låta ett par duktiga, pålitliga och trevliga personer få detta ansvar och utöka antalet moderatorer?

Det var mina två cent.

/Marcus
Bmwcs# 4680
Oz
77
Ozz
335i - 2007
Håller med fullständigt !

Inlägg med "PANIK Var ligger närmsta Biltema!!!" är för mig och förmodligen fler av forumets läsare och debattörer ointressanta.

Faktiskt lite jobbigt när man kommer till forumet och hittar en massa ointressanta "Småbarnsdiskussioner" Skulle varit en kategori "Kopior/Billigt" till sandlådebarnen med "!!" Men dom kan väl skaffa sig ett eget Gratisforum med popups på någon privat "Geocetics-sida"

Låt forumet vara till för det som det var tänkt...

Ozz
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Darklight -- Håller med dig helt, men är det inte också så att "idioter" som kommer in här och provocerar så att säga straffar ut sig själva... Det svåra är alltid gränsdragningen och jag tycker ju inte att någon moderator ska sitta och styra och ställa... det är bättre om vi själva typ bara svarar "Jaha du" på inlägg typ att "Ferrari är mycket bättre än BMW"...

Det är ju viktigt att hålla den öppna dialogen och att få ett forum som "lever"...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Problemet brukar vara att folk inte kan diskutera sina bilar utan att balla ur och ta saker och ting personligt. Jag brukar tycka att det är roligt att diskutera med en person som har en annan åsikt och på slutet har man kanske närmat sig varandra lite eller iaf fått höra lite om vad "den andra" sidan tycker.

Diskuterar man tex m3 och dess prestanda så även om man skulle nämna något negativt om m3or så blir det hus i helvete. Tycker att vissa är för bmw/min bil är bäst insnöade och att diskussionerna kan bli lidande pga detta.

Sen tycker jag att man ska moderera så lite så möjligt, men klart att det ska förekomma i extrem fall.

Jo
189
Jonny78
523i -99
Visst har det förekommit att "tråden" försvunnit. Fint väder de har varit i dag. Ska kanske tvätta bilen i morgon...

(obs! skämt,hoppas ingen tog illa upp)
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Hej till Asken och alla ni andra!

Som flera föregående skribenter vill jag tacka för ett mycket bra forum. Precis som "tretretti" säger så är det farligt beroendeframkallande och definitivt produktionssänkande, jag komemr aldrig att kunna "uppgradera" från mina 80-talare till något nyare om forumet fortsätter i den stil det hittills haft! ;)

Angående moderatorroll och bortttagning av användare och trådar så tycker jag att man ska vara mycket försiktig med att ta bort en användare pga. något tråkigt inlägg skrivet i diskussionens hetta. Det är INTE roligt att ha skrivit 150 inlägg för att därefter bli borttagen pga. sitt 151:sta där man bad någon Ferrariägare knipa (eller liknande). Hellre då en varning och kanske en liten flagga (liknande "äger idag följande BMW) om att man fått en varning och får hålal sig i skinent framöver.

Man skulle även kunna ha (med användarens medgivande, naturligtvis) någon slags klassning så att nya användare på forumet kan se inom vilka områden en "veteran" har sina specialkunskaper. Ex. skulle Asken då kunna ha den officiella klassningen "Specialkunskaper: E34" och någon annan "Specialkunskaper: Styling" eller liknande. Sen tycker jag att det skulle vara obligatoriskt att fylla i lite mer information om sig själv under sin forumanvändare... men det är mest för att det är roligt att "se" vilka man pratar med.

Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven!
Be
109
Beemer
520i E39
Den s.k. kvaliteten och nivån på diskussionerna verkar skifta kraftigt beroende på medlemmarnas ålder. En gissning kan ju vara att de lite yngre medlemmarna gärna diskuterar huruvida man exempelvis kan "rejsa" med sin BMW mot en Mitsubishi (se 5-serieforumet). Ämnesvalet är ju inte automatiskt lika med låg kvalitet, det beror ju helt enkelt på vad man är intresserad av. Annars verkar sakkunnandet vara stort på detta forum, och man lär sig snart sovra bland inläggen för att hitta en diskussion som kan vara givande. Tack för en mycket bra sajt!!

/Hans
Su
554
SunKi
325i -92
Tycker att vi är rätt så besparade med oseriösa användare, påhopp osv här på bmwpower... kan ju ta t.ex zatzy som exempel, där vissa "kändisar" lämnar forumet för att nivån är så låg.

Har aldrig varit med om ett problem eller en fråga jag haft som jag inte fått svar på här. Helt underbart helt enkelt!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hur mycket energi lägger folk på upplysande och vettiga rubriker egfentligen? Det borde kunna göras lite snyggare grabbar..... eller?

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Asken, håller med dig fullständigt där. En mer konkret rubrik under t ex "Värdering" än "Hur mycket får jag" skulle bespara många läsare mödan att öppna tråden. Efterlyser absolut lite mer exakthet i rubriken, detta tror jag även ger vettigare svar. Om man t ex har problem med sin ac i 740'n ger det nog mer med en rubrik som "ac'n kyler ej i 740 '95" under 7-serieforumet än "svettas som f-n" under alla bmwforumet.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Nu tar jag upp det här topicen igen. Oavsett ålder, kön, färg eller biltyp så måste man kunna begära att man använder normal god uppfostran, en bit tanke även på ett forum som detta. Jag vet att vi har tappat en hel del mycket kompetenta människor som har bra mycket mer erfarenhet om våra BMWbilar pga den sk sandlådenivån här inne. Personliga påhopp, racestory om 14 polisbilar i Arboga(oväsentligt stad eller antal)hit, vart finns en svensk instruktionsbok för 17:e gången dit och hur många dörrar har en BMW 530 IA Sedan är inte relevanta områden. Forumet skall vara till för att hjälpa folk att lösa sina bilproblem snabbt och smidigt. Rubriker med HJÄLP i versaler följt av fler än ett ! ? är inte relevanta. Det går inte 17 gånger snabbare att få svar bara för att man sätter 17 utropstecken i rubriken.
En rubrik avhandlar kort och enkelt problemområdet, typ av problem eller biltyp. Inlägget behandlar problemets art/ och/ eller en beskrivning av problemområdet. Jag är själv ingen mönsterskrivare men jag försöker skapa ett kvalitativt tillskott på forumet. Det är mänskligt att skriva fel och göra fel emn en liten del människor här inne verkar inte använda all den kunskap de har, i alla fall så märks det inte.
Med vänlig hälsning
Asken

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Richie L
Asken är mannen med koll. Bra åsikter.
Tycker forumet fungerar bra för det mesta.
Finns inte så mkt oseriösa användare här utan
inloggningen har väl skrämt bort dem värsta.

Om alla försöker ha en trevlig och seriös ton så
märks eventuell pajkastning lätt. Ta bort oseriösa
trådar var noga med att påhopp och personangrepp
inte ska förekomma på forumet.¨

En sak som inte riktigt fungerar är att det finns
massor av trådar som handlar om samma saker, använd
sökfunktionen istället för att skriva in nya hela
tiden. Det är mkt lättare att söka trådar om rubriken
är tydlig. Hopplöst med trådar som "hjälp" , "vad säger ni om....." typ.

På det stora hela är det här ett kanonforum.
Definitivt nätets bästa.

Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet!

BMWCS #04797
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

För att nybörjaren på forumet skulle kunna veta om sökfunktionen innan man frågar så bör någon form av information direkt finnas mera tydlig.
Vet inte var man skulle ha denna men det är någonting att fundera på iaf...

Mvh Janne.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.