|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Nu gör ja ett nytt försök.... |
|
|
Liste + Micke Olsson: Tänkte bara passa på att hälsa "välkommen till 2000-talet". För er som tydligen inte visste om det tidigare så är Internet ungefär som Vilda Västern var på 1800-talet. Ni oroar er för att folk använder era bilfoton till annonser... Tänk på alla snygga topless-brudar som blir smygfotade på stranden o upplagda på porrsajter... Där kan vi börja snacka! |
|
|
Detta handlar varken om topplessbrudar, porrsaiter eller smygfotografering! När jag "öronmärker" mina bilder med en stämpel så förutsätter jag att ingen tar bilden utan lov och dessutom INTE redigerar bort stämpeln! Som jag skrivit tidigare, det är helt ok att FÅ mina bilder i original, bara man frågar! En kommun i södra Sverige hade gjort en liknande manöver och tryckt upp EN bild på TRE ställen i ett informationsblad för kommuninvånarna utan att fråga forografen. Kommer dock inte ihåg antalet blad men det var flera tusen. Slutnota för kommunen till fotografen = 60000+:-! För mig och alla som plåtar på allvar är det otroligt viktigt att det framgår tydligt VEM som tagit bilden! ///Micke Touringklubben: Länk |
|
| Kolla mailen.. | |
|
Tycker det är en självklarhet att fråga fotografen, speciellt om fotona är "öronmärkta". Jag har själv redigerat ihop massa roliga bilfilmer från årens lopp till en enda härlig bilfilm. Då fick jag maila och ringa runt till jävla massa folk och även skriva det i filmen vilka som hjälpt till med klipp. Inga sura miner utan alla var otroligt hjälpsamma och tyckte det var en rolig grej. men skulle jag inte frågat så lovar jag att det skulle blivit ett sjuhelvetes liv. Har bla klipp från Birka, SO, TBBB, PotatoesMC och massa andra. Självklart är det en annan sak i detta fallet då det var hans egna bil, men ändå... Men detta är jävligt utanför vad tråden egentligen handlade om. Om man ska skriva en riktigt bra anonns är det inte bara att skriva ihop något snabbt och slänga ut första bästa bild. Ta nu till dig kritiken på din anonns och skriv om den. Tror det är där felet ligger att du inte får den såld. Och du har fått mycket bra tips på hur du kan göra den bättre. |
|
|
Åsbrink: Vem ska kolla mailen? ///Micke Touringklubben: Länk |
|
| Rolex - Att ta bilder på människor och tjäna pengar på dessa eller använda dessa i marknadsföringssyften utan att har kommit överens med "modellen" är olagligt, precis som det är olagligt att stjäla någon annans bilder. Att fotografer ska tolerera bildstöld bara för att det finns värre exempel är idioti. Vill du ta denna diskussion vidare är du välkommen att maila mig, för i den här tråden har jag sagt mitt. | |
| Micke: Nibban ska kolla mailen. Var lite oklar i min formulering.. | |
|
Micke_sthlm ska du inte låta oss få se din ihopklippta film? Mvh Danne -Never feel sorry for yourself.- |
|
|
Att det är svårt att sälja en bil som drar närmare 1,5 liter per mil (och gissningvis betydligt mer om man är gasglad) kan jag förstå med tanke på dagens bensinpriser. Försäkringspremien kan inte heller vara något att jubla över (och nu snart ännu dyrarare vilket vi har kunnat konstatera i tidigare trådar). Om vill få sålt den får du nog tyvärr bita i det sura äpplet och sänka priset. Eller också inte skriva ut något pris alls och se vad ev. spekulanter är villiga att betala. |
|
|
Micke Olsson + Liste/Anders N: Observera noga att jag INTE tycker att det är rätt att använda andras foton utan tillstånd. Ni måste missförstått mitt inlägg eller läst fel om ni tror något sådant, eftersom jag inte skrivit något om att det skulle vara ok. Jag bara informerar er om att gemene man inte inser att lagar och regler även gäller på internet. Punkt slut. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.