|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Har en m5 ute på annons, helt omöjligt att bli av me den. Måste nämligen sälja den behöver en bil som går vinter och sommar. Har fått lite skambud på den men man vill ju inte sälja för typ 50000:- vad ska man göra??? | |
| Länk till annons? | |
| finns här ->Länk | |
|
Tror felet ligger i din annons. Det står en himla massa, men ändå ingenting. Motor bytt - när, var, varför? Omlackat - när, var, varför? Frasen "Hittar du en finare, köp den!" är lam, om du ursäktar uttrycket - fyller ingen som helst funktion. Om jag var du skulle jag skriva om texten till något bättre samt plocka bort ögonlocken, ta en hög nya bilder på både in- och utsida och sist men inte minst snygga till priset. "80.000 prutat och klart" funkar inte, som du märkt. Om du absolut måste ha 80.000 (vilket du inte lär få) så sätt 85.900 i annonsen och låt folk pruta ner till 80.000 så de känner att de gjort en bra affär. Låter knäppt, men folk funkar så. Och ut med annonsen på fler ställen, om du inte redan har det. Det är en snygg vagn du har - se till att bilderna visar det också. Lycka till! |
|
|
Mkt tuffa tider att sälja bil verkligen. Sålde min Vectra V6 kombi 97:a i mkt fint skick med mkt utrustning till ett riktigt lågt pris igår. Dock verkar många säljare inte ha förstått hur still det står på begmarknaden utan håller fast vid nivåer som är mycket svårar att sälja för. Även om du får sälja på en nivå som du tycker är för billigt borde du rimligen kunna köpa på en nivå som ligger under den dy förväntar dig. |
|
| För den som undrar vad jag babblar om så har jag kommenterat denna annons: Länk Inte den på Blocket som Niklas länkar till ovan. | |
|
Och attd et på blocket annonsen är en massa som är "suddat" i bilden är ju inte så kul ... Det ser ut som en gangster skall sälja bilen. Skriv inte: "besiktad å skattad" Skriv; "Självklar är vagnen besiktigad utan anmärkning och skattad året ut. " Dessutom innehåller annonsen totalt sex stycken utropstecken, det ger ett dåligt intryck. Inga utropstecken och absolut inte flera efter varandra. I övrigt så fundera på vad köparna vill höra; Ord som "fint ogrinalskick" "välservad" och "älskad bil som efter fem års ägande nu måste hitta annat hem" låter bra, osv ... |
|
| Blocket-annonsen bryter dessutom mot upphovsrätten, såvida du inte kommit överens med Micke Olsson om att få ändra och använda hans bild: Länk | |
|
Nibban: Du kanske ska passa på att vända sidoblinkersena åt rätt håll?! Inte skriva "all utr." utan speca vad den har och vilka färgkombinationer på inredning etc. M V H Stephan Dagbok:Länk |
|
|
Nibban: Med tanke på att jag numera märker alla bilder jag lägger ut på nätet och denna uppenbart är MIN så tycker jag det är riktigt dålig stil att inte ens fråga först! Av den anledningen vill jag du tar bort bilden snarast! /// Micke Touringklubben: Länk |
|
|
Micke: Frågade du Nibban om du fick fota hans bil? |
|
| Nulle - Det behöver han inte såvida bilen inte står på Nibbans privata mark och Micke var tvungen att hoppa över ett staket för att kunna ta bilden. Däremot är det inte tillåtet att göra som Nibban och ta en bild någon annan tagit av ens egen bil och använda. Särskilt inte som han suddat saker på bilden. Självklart inget som ger fängelse, men likförbaskat inte tillåtet. | |
|
Liste: Ok då vet jag. Jag skulle utan tvekan sno en bild på MIN bil på internet utan att tveka. Bilder som folk har tagit på andras bilar, hus, barn mm är en annan sak. Nibban har ju knappast försökt göra profit på själva bilden, det är mer objektet på bilden (som han äger) han vill bli av med. |
|
| Nulle - Det är naturligtvis upp till var och en hur man ställer sig till upphovsrätt och lagar och regler. Räkna dock med att du kan få en faktura i brevlådan en vacker dag - fotografen har rätt att debitera dig för användningen av bilden. Att du inte försökt sälja BILDEN spelar ingen, du har använt en bild som inte är din. | |
|
Liste: Jag tror inte vi kommer längre med det här, men om jag någon gång fotar din bil och du använder dig av den i en annons kommer jag inte bry mig ett smack. Om du däremot gör en liten hemsida om din bil och lägger upp mina bilder utan att ge mig credit kommer jag att bli lite sur. Vad jag vill säga på mitt eget lite luddiga sätt är att jag inte kan förstå hur Micke kan lacka ur på Nibban för att han använde en av hans bilder till något så oskyldigt som en blocket annons. |
|
| Regnummret syns ju. Då får man lacka. | |
| Hade jag hittat en bild på min bil på nätet hade jag också använt den om det passade mig, tveklöst. Om fotografen dessutom publicerar bilden på Internet med synligt registreringsnummer, utan ägarens tillåtelse (även om det i lagens mening inte behövs), så tycker jag att han förverkat sin upphovsrätt. | |
|
Liste: Kan jag skicka en faktura för posering? |
|
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
Liste: Jag siterar från en annan inlägg skrivet av dig i en annan tråd. "Isåfall är det en jäkla tur att du inte jobbar med juridik." Riktat till mig i denna tråd Länk. Du har ju ingen aning om vem jag är, vad jag gör och hur många poäng juridik jag läst på universitetet, eller och om jag jobbar med juridiska frågor i mitt arbete. Så i fortsättningen så undanber jag mig den typen om kommentarer, tack. Det är fortfarande så enligt Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk och om denna bild som beskrivs ovan faller under punkt 5 i första kapitlet kan man mycket väl tvista om. 1 Kap. Upphovsrättens föremål och innehåll 1 § Den som har skapat ett litterärt eller konstnärligt verk har upphovsrätt till verket oavsett om det är 1. skönlitterär eller beskrivande framställning i skrift eller tal, 2. datorprogram, 3. musikaliskt eller sceniskt verk, 4. filmverk, 5. fotografiskt verk eller något annat alster av bildkonst, 6. alster av byggnadskonst eller brukskonst, eller 7. verk som har kommit till uttryck på något annat sätt. Med "mina" bristfälliga juridiska kunskaper skulle jag nog satsa en peng på att bilden inte förefaller vara ett fotografiskt verk eller något annat alster av bildkonst. mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby. |
|
Micke, om du surar över att Nibban inte frågade om han fick använda din bild på hans bil kan jag inte göra annat än att undra om du frågade Nibban om du fick fota hans bil ?. BMW-Båstad har också en bra poäng. //Danne |
|
|
Allt är mycket enkelt. För att ha hittat bilden från första början så måste man ha surfat in på denna sidan Länk och här står det klart och tydligt att vi gärna tar bort bilder om ägaren önskar det! Det handlar inte om att lacka ur hit eller dit, hade Nibban frågat innan så hade jag inte brytt mig men att göra det utan lov + att redigera i en bild som man själv inte skapat är inte tillåtet! /// Micke Touringklubben: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.