|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
Gemini__ |
Det är en ren principsak, anser jag. Dålig stil av "Nibban", inget annat kan man säga. Det lär knappast komma som en chock för honom att man inte får göra på detta vis (?) Har varit i samma sits, mina bilder har använts i andra sammanhang (än vad de var avsedda för). För min del hade inte varit några problem om personen ifråga hade frågat om lov innan, men så var inte fallet. Håller med Micke till fullo i denna fråga! Mvh: Thomas |
|
BMW-Båstad: vad skulle bilden var om inte ett fotografiskt verk? Det är den i allra högsta grad. ordet verk i lagtexten syftar inte på att den måsta vara särskilt konstnärlig utan på att det är en skapelse dvs säga tar du en bild på en BMW så blir du den som äger rättighterna till verket såvida du inte har avsagt dig dem i något avtal. tar du där emot en bild på en annanbild så uppnår ditt verk inte särskilt stor verkshöjd och det kan vara fråga om plagiat. I det här fallet har ju Nibban använt uphovsrättsmannen Micke Olssons bild utan tillåtelse. vilket om man hård drar skulle kunna leda till en tvist i domstol. jag tvivlar inte på dina juridiska kunskaper men det står faktiskt ganska klart i lagtexten som du själv citerar att ett fotografi skyddas av upphovsrättslagen. |
|
| BMW-Båstad - Visst är det "fotografiskt verk eller något annat alster av bildkonst". Alla fotografier är fotografiska verk, hur flummig den termen än kan låta. Kolla gärna på någon av de stora fotoentusiastsajterna om du inte tror mig. | |
| I teorin kan du fotografera vad och vart som helst utan tillstånd i sverige om det inte är en militär annlägning eller en hamn. alla skyltar om att forgrafering är förbjuden på tex en konsert är igentligen bara skrämselskott som inte har någon förankring i lagen | |
|
Jag tycker bilden är lite skabbig. Känslan man får en ungdomsrallybil och att någon precis bränt gummi med den på en förortsparkering. Inte blir bilden snyggare av att det står ett par killar i hoodies och tar en cigg bakom.. Jag hade aldrig ringt på den. :-) |
|
|
Maktmissbruk på förskolenivå att inte låta ägaren av bilen få behålla bilden till sin egen annons. Visst, man kan tycka att han borde fråga men så farligt är det väl inte? Jag skulle ta det som en komplimang om någon ville använda de bilder jag tagit. Flåklypa |
|
|
Micke, Jag fattade saken som om du är "sur" över att killen inte frågade om lov att använda bilden, en princip sak mer eller mindre. Men du lär ju knappast ha frågat killen om du fick ta bilden på hans bil, lägga upp den på din hemsida med registrerings numret väl synligt. Om det nu handlar om principer tycker jag att det som har begått mest fel i detta är du. Sedan vem som har lagen på sin sida kan diskuteras. Kontentan är att du är sur över att killen har använt din bild tagen på hans egen ägodel. //Danne |
|
| Det här får bli dagens i-landsproblem för mig tror jag | |
|
Kom ni inte lite väl mycket OT nu... Ta diskutionen om upphövsrätten privat istället eller starta en ny tråd. Ang trolig orsak att bilen inte blir såld tycker jag sammanfattas bra av liste skrivit tidigare. Troligt slutpris 65k. /Rickard |
|
|
Gemini__: Instämmer helt med ditt senaste inlägg. DanneW77: Var du på plats och såg när vi plåtade så vet du oxå att bilderna var avsedda för att lägga ut offentligt på touringklubben då alla inblandade var nyfikna och glada över plåtningen! /// Micke Touringklubben: Länk |
|
|
Slutpris på denna bil, bör hamna på 80-95tkr, med den info om bilen jag fick i mars 2005, jag har dock inte kört den så jag reserverar mig på vad som kommer fram från det, det är en ovanligt fin M5 3,8 5vxl, det var ytterst få detaljer som störde, sidoblinkersena var den största, det tycker jag säger en hel del. Bättre annons, och bättre bilder, med fullständig info om bilen, lite mer engagemang på annonsen/er alltså, självklart kan det ta ett tag, för det är speciell bil ”det är alla M5 E34" som behöver en speciell köpare, men det är bara bra, för världen behöver behålla så många fina M5 E34 som det går;) dom blir inte fler direkt! Mvh Stephan |
|
|
Micke: Jag ber om ursäkt för att ha lånat din bild. Tänkte att de va lungt när de rörde sig om min bil. Jag kan byta den om de fortfarande stör dig på de som har hänt. |
|
Gemini__ |
Nibban: Ta bort annonsen istället, och ha kvar bilen. Och så kan du samtidigt passa på att dyka upp på M5 E34-träffen imorgon (sön), det låter väl vettigt =) Träffen är i Karlstad (en bit utanför, se annan tråd). |
|
Nibban: Helt ok, men till nästa gång, fråga! /// Micke Touringklubben: Länk |
|
|
Bra gjort Micke. Flåklypa |
|
|
Fimpa den förskräckliga och starkt värdesänkande ögonlocken och försök vända rätt blinkers, gör sedan en ny annons där det inte står "all utr." eller "finns inte finare" e.d. Skriv välutrustad för det är vad den är, det är en bit kvar till all utrustning. Den viktigaste detaljen är service, det räcker inte att skriva nyservad utan folk vill veta vad som gjorts under åren, skriv hur väl ifylld boken är. Skriv VAD den senaste servicen var, om det var en billig oljeservice eller en dyrare Inspektion. Skriv att kliman är konverterad (om den är det) och när, samt använd just ordet "klima" och inte ECC, det är mer Volvo-språk. Lycka till! -M5 E34 Limousine register |
|
|
HD91, liste mfl har helt rätt. Då bilen antagligen är riktigt fin så borde den inte skämmas över att bli rejält fotograferad. Ta nya bilder, inte flera från nästan samma vinkel, utan: Snett framifrån, snett bakifrån, inredningen(gärna en bild från varje sittplats), motorrumsbild samt bild på skuffen, har du gott om verktyg, fäll ned verktygsfacket också så att ev. spekulanter ser dem. Tänk till lite innan du tar bilderna också så att de visar det de ska visa på ett bra sätt. Leta dessutom gärna upp en bra bakgrund till bilen innan du plåtar. Naturligtvis ska bilen vara ren vid fototillfället. Till sist, när du väl har gjort dig detta extra besvär och går igenom bilderna så kommer du att upptäcka vilken sjuh..vetes trevlig bil du har och behålla den ;-) mvh Fredrik |
|
| "nibban" Var det din bil som var med på träffen vid A6 innan elmia i påskas? | |
|
hall: Eftersom bilden är tagen dår så, ja. ///Micke Touringklubben: Länk |
|
| De stämmer, de är min bil! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.