|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
BraMotorVerkstad |
andha45, jag försökte med politiken under ett par tre år men gav upp. Det var bara mygel och skitsnack. Åsså några idealister längst ned i hierarkin, de s.k. gräsröttrerna. bimmern, min Mazda har förvånansvärt mycket elektronik (eller el.ledningar) för en bil från tidigt 80-tal. Elfönsterhissar, el.uppvärmda säten, el.taklucka, farthållare, air condition, öppning av bagagelucka och tanklucka från förarplatsen, dimmer på bildörrarna, uppvärmd bakruta. Och så har den hydraulisk öppning av askkkoppen. :-) Och, bimmern, allt (utom passagerarsätets uppvärmning) fungerar fortfarande (utan några reparationer) efter 23 år. |
|
Vår vara visserligen bara 10år men vi behövde inte laga nån elektronik. Men din gamla mazda hade vell inte allt för många datorer som styrde bilen eller? Det finns iaf mindre som kan gå sönder på en sketen mazda... och den lär knappast leverera nån körglädje... |
|
|
I stora lyxbilsklassen dominerar7-serien i besiktningsstatistiken bara att kolla Länk ---- Rasen nicht reisen |
|
BraMotorVerkstad |
Jack, hur läser du innantill på för sätt? :-) Både Toyota och SAAB ligger ju före. |
-Bjudko- |
Det känns som att jämföra en 929 och en 7serie inte är direkt relevant. 7serien har mer saker och teknik som kan gå sönder än en 23 år gammal bil. |
|
Bramotorwerkstad: De ligger före på listan ja.. Men att räkna dem som lyxbilar.. Toyota & SAAB.. Näe... Så jag instämmer med Jack... |
|
BraMotorVerkstad |
Constricor, "Lyxbilar" är Jacks benämning. På Konsumentverkets hemsida betecknas de med Lilla, Mellan resp. Stora klassen. -Bjudko- Ditt argument är förstås relevant. Å andra sidan är 7serien flera gånger dyrare. Men, nog skulle man väl ändå kunna förvänta sig att en bil som kostar närmare en miljon, förutom en mängd finesser, även har en viss kvalitet? ;-) |
|
BraMotorWerkstad: Jag instämmer med Jack ang. att i "stora klassen" kommer BMW först bland "lyxbilarna". |
|
| Synd att inte Mercedes Sklass mod W140 fanns med,den och Lexus LS 400,ligger nog än bättre till.. | |
| Nu har jag ingen E38, men däremot en E32. Att den har ett fel just nu då är förstås typiskt, men om vi bortser från det: det är en finfin bil trots många år och många mil. Jag bytte till mig den från en Mitsubishi Lancer kombi -97. Det var inte poppis. Ur många i min närhets synvinkel. Och det fattar jag inte. BMWn är ju en SÅ mycket bättre bil. Räcker nästan med att knacka lite i plåten. BMWn är fast och fin som en vältränad puma. Mitsubishin... har plast på många ställen. Plast! Och där det är plåt känns det mjukt... trycker man för hårt med tummen kanske det blir en buckla. Äsch, det går inte att jämföra. BMWn är som en pålitlig gammal Apple Dual G4, racersnabb och snygg, lättservad och härlig. Mitsubishin är som en gammal trött PC som ingen vill ha. Eller ens se. | |
|
bentley rhythm ace: Jag reserverar mig kraftfullt mot att du använder "snabb", "snygg" och "lättservad" i samma mening som något Apple har byggt. Ska vi likna datorer vid bilar så är en Mac helt klart en fet jänkare. Mycket råstyrka som döljs bakom glansig plast och som när den väl hittar ner till hjulen sladdar av vägen på grund av gammaldags ESP. En välbyggd PC är som en fin E38 .. tyst, snabb och lättkörd med suverän komfort, dessutom extremt långlivad i rätt händer! (Jag bygger giltigheten i min jämförelse på att jag är IT-konsult och fått utstå alla sorters problem i alla typer av datorer under ett antal års tid.) |
|
|
W2K Jag tror att du blandar ihopdom båda datorerna... Macen borde vara som en e38 och pc som en jänkare... Mig veterligen så brukar mac ha längre livstid... |
|
| Har man användarnamnet W2K "on top of that" så har jag inga kommentarer, önskar bara lycka till. | |
|
bentley r a: Nu ska vi inte vara såna :-). Lancer är en finfin bil. Jag kör Colt själv. Det är inte en lancer men inte så långt ifrån heller ;-). *var bara tvungen* Hoppas det löser sig med bilen. |
|
|
w2k: Håller fullständigt med dig i dina jämförelser mellan datorer och antal problem Tyvärr är det en del PC-byggare dock som kan klassas ihop med vissa östeuropeiska bilbyggare och datorernas ägare liknar ibland mer Neanderthalare Men det håller ju oss IT-människor sysselsatta Det samma gäller ju bilar. Ju sämre bil desto fler sysselsatta bil-mekar ! PS: Fin bil du har !! DS. |
|
|
bentley rhythm ace: Var ett lumpet angrepp på mitt nickname det bästa du hade att säga som svar? Med tanke på den författarbegåvning du uppvisar i tråden om din kokta E32 (hoppas det löser sig) hade jag väntat mig nåt fyndigare. Mitt nick har inget att göra med Windows 2000 och jag har haft det sedan långt före det operativsystemet offentliggjordes. Tallviking: Du har så rätt ang. dåligt byggda datorer, det är ju "Saab-datorerna" (eller "Daewoo-datorerna" om man så vill) som håller oss sysselsatta! Så helt illa kan man inte tycka om dem .. själv jobbar jag nästan bara med företag så då slipper man iaf de mest inkompetenta "användarna". :) Ang min bil, tack! Var såg du den? Trodde att de enda bilderna på den var gömda djupt nere i mitt blogg-galleri... |
|
| W2K: Har inte sett den med det står ju under ditt nick vad du har för bil och det räcker för mig ! | |
|
Tack Constrictor du har fattat poängen.. ---- Rasen nicht reisen |
|
|
Hej, Intressant diskussion som man har haft många gånger. Som ägare av BMW blir man ofta konfronterad av personer som säger att bla bla bla BMW går i sönder mer än min Toyota osv... Då brukar jag säga (och menar det också) att jag inte har köpt min bil för att den skall vara så problemfri som möjligt. Jag förväntar mig inte att min 750 IL med kanske 100 st elmotorer och ett svindlande antal kontakter och relä skall gå sönder mindre än en bil som har 10 elmotorer och i övrigt enkel och beprövad teknik. Jag accepterar och förväntar mig också att min 750 iL går sönder mer än en Toyota Yaris. Jag tycker tom. att det är logiskt att det är så. Sedan finns det undersökningar hit och dit som säger att BMW ägare minsann är nöjda med sina bilar osv.. Jag menar att dessa undersökningar säger mer om ägarna till bilarna än om bilarna. En ägare till en BMW tror och tycker att de har världens bästa bil. Det tycker jag också om min bil. Det är bra att man tycker det. Jag menar att det finns minst två kategorier av BMW ägare. 1: De som älskar sina bilar för vad de är. 2: De som är läst sig till i media hur bra en BMW är. Jag har flera kompisar som "helt plötsligt" tycker BMW är en riktig "körmaskin" när de fick sitt första välbetalda jobb. Jag tror att kategori 2 ibland är lite känsig för när man ifrågasätter BMW på ett objektivt sätt. Personligen njuter jag bara av min V12:a och tycker min bil är världen bästa och skiter i om den behöver repareras, det är den värd! Mvh Tomas |
|
|
Hej Tomas Instämmer i varje ord. Själv åker jag Passat -06 som daglig bruksbil. Den är måhända mer befriad från fel än mina BMW. Vilka bilar som innehåller mest körgkädje är dock utan tvekan bilar av favoritmärket. Att min 750 innehåller betydligt fler potentiella felkällor gör ju precis som du skriver att mer kan hända. Detta har även jag stort överséende med. V12:an är underbar. Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.