AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
8.642

Begagnatguiden för E38 - en mörk läsning

Sida 1 av 4
BraMotorVerkstad
Jag har fascinerat under ett antal regniga semesterdagar lästallt jag kommit över om BMW 7 serien, även besökt några bilförsäljare och korresponderat med privata säljare.

Nästan framme vid skott.

Så läser jag begagnatgudien här på siten - och ridån går ned.

Så illa har det inte varit med mina senaste bilar (Peugeot och Mazda)

Så är det med alla lyxbilar, inte bara BMW. Så vill man ha en sån kärra får man räkna med kapitalförlust. Men man åker dock inte bättre i nån annan bil.....

Der schönste Wagen von allem
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Detta säger faktiskt allt: BMW 7serien - Der schönste Wagen von allem

Kan ju också vara av en anledning.....

Man jämför inte sånt franskt eller japanskt mög med tyskt underverk.
Vad är problemet? Jag ser inte att begguiden är speciellt mörk, utan den tar upp, vad som kan tänkas hända, köper du en välskött, så blir inte reparationkostnaden så hög, till exempel, EDCdämpare, jag provkörde en 740iAL-93, med original EDCdämpare trots 32000mil, en E32:a men visar att livslängden är hög på EDCsystemet, min 19400milers E34:a, har bytta stötdämpare, allt annat i framvagnen är original, och utan fel, så varför hoppa E38, bara för att det blir dyrt om du köper en som är sönderkörd, köp rätt bil.

Det bästa du kan göra är att köpa en från en auktoriserad BMWhandlare i Tyskland, som lämnar garanti, varför inte en 728i-01, för minsta driftskostnad och få en så sen bil som möjligt.

Mvh Stephan
BraMotorVerkstad
"Japanskt mög"? Min Mazda 929 med metallic har klarat 23 år utan anmärkning på bilprovningen. AC, farthållare, elhissar, öppning från förarplatsen av bensin- och bagagelucka - allt fungerar fortfarande.

Att en bil som BMW är vacker och funktionell, är ingen ursäkt för att slarva med kvaliteten.

Och för de priserna!!!
li
1.959
liste
535i -89
BraMotorVerkstad - Nu är det ju som så att i princip alla fel som kan uppstå på en normal E38 är uppräknade i guiden. Skulle man räkna upp alla fel som kan uppstå på en Mazda 929 skulle du nog inte vilja köpa en sån heller. Din bil har varit felfri (?) i 23 år, men det betyder inte att alla 929:or har varit det, eller hur? Det handlar som Stephan säger om att köpa rätt bil (om man köper begagnat) och sköta den på rätt sätt.
BraMotorVerkstad:

I gengäld kan jag säga att min mazda 626 kuggade över påpassligt nog på väg ut från en rondell.

Guiden listar vanliga och dyra fel som du skall kolla på när du köper en E38:a, det i sin tur säger inte att varenda E38:a är behäftad med dessa fel.
Jag har haft två Mazda konstruktioner, och det kan jag säga var dom sämsta bilar jag haft, efter dom erfarenheterna, så springer jag när en Mazda nämns "nästan åtminstone" även om jag fortfarande är väldigt svag för Eunos Cosmo, det är bäst att köpa en bil tillverkad/konstruerad i ens världsdel, för mycket strul annars.

Mvh Stephan
BraMotorVerkstad
Hm, angående gnället på japanska bilar. Får jag påminna om att Toyota och Mazda, enligt Bilprovningens statistik varit de bästa bilarna under många år.

BMW, Mercedes och Volvo har oförtjänt levt på rykten från 1980-talet om att var kvalitetsbilar - på den tiden då de var det.

Köper jag en BMW för över en halvmiljon så får det f-ni mig var lite kvalitet också. Inte bara vackra skal!!
li
1.959
liste
535i -89
Återigen - det är inte mer fel på en normal E38 än på andra bilar. Jämför du den med vad andra bilar i samma prisklass ger dig så är den oslagbar.

Om du hellre köper en Mazda 323F -95 än en E38 så är det så klart upp till dig.
BraMotorVerkstad
liste, du påstår att det inte är fler fel på "en normal E38" än på andra bilar.

Med "andra bilar" skulle man med ett någorlunda sansat betraktelsesätt anta att du menar "medelbilen".

Nu är det inte medelbilen jag har anfört i jämförelse med BMW. Jag jämförde BMW (och Merceds och Volvo) med Toyota och Mazda och anförde Bilprovningens statistik som källa. Den visar att att BMW, Merceds och Volvo hamnar långt ned i kvalitetshänseende - vilket är speciellt bedrövligt med tanke på dessa bilar mycket höga priser.

Vilken källa stöder du dig på, förutom ditt personliga tyckande?
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Jag förstår inte denna tråden direkt, om du anser att det är för mycket fel på E38or för din smak, avstå då från köp helt enkelt.

Av precis samma anledning så avstog en kvinnlig bekant till mig från att köpa en Celica av nyare slag och satsar nu på E36 istället.
Inte gnällde vi på ett Toyota inriktat forum om hur illa det är, utan man bara konstatterar att så är fallet och går vidare till något som passar bättre.

// Mvh Andreas

Min förra 528i Touring
Länk
Visa användare
156
Marcus M2
2002 (turbo) -75
635(3,8)kompressor -83
728ia -98
1602 -75
1802 -72
BraMotorVerkstad: Jag tror du gör bäst i att behålla den gamle 929:an. Du kör säker i 23 år till med den bilen utan några problem.

kul läsning för övrigt, alltid skoj med lite underhållning.

Länk
BraMotorVerkstad
tsaros, du är så defaitistisk. :-)

Jag tycker, som förmodligen även du, att BMW E38 är förb-t snygga och funktionsrika bilar i största allmänhet.

Nu tycker jag mig ha funnit en del saker att anmärka på hos denna bilserie. Vad gör jag då? Köper en Fiat? Nää, istället försöker jag skapa en opinion för att göra BMW till en än bättre bil.

Kastar jag bort min tid, tror du?

BraMotorVerkstad
Marcus M2, lika uppgiven som tsaros?

Tror även du att det är slöseri med tid att försöka skapa opinion för att göra BMW til en än bättre bil?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Tanken med Begagnat-guiden är inte att avskräcka, utan snarare att upplysa om potentiella felkällor. För att på så sätt kunna hjälpa till att hitta rätt exemplar.

Detta innebär inte att alla E38 ägare kommer att drabbas av alla fel om omnämns i begagnat-guiden.

__
///M som i Mugge.
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
jag tänkte hänga på denna tråden genom att göra en gämförelse med min gamla Bmw 735Ial -90, E 32 och min nuvarande Bmw 735 -97, E38. Jag tycker nog att kvalitèn på E 38:an är betydligt sämre än E32:an.

Min gamla e 32:a köpte jag när den rullat ca 14000 mil och jag sålde den efter ca 30000 mil. Inga problem alls med den bilen, servade den regelbundet precis som med E38:an, bytte en styrled vid 20000 mil, tempgivaren till datorn, och en vattenpump, på 6 år.

E38.an har rullat snart 14000 mil och jag har fått byta kylare p.g.a en spricka i "återvinningsplasten" som BMW använder sig av nuförtiden, en motor till stolsinställningen, justerat takluckan så den stänger ordentligt, två styrleder, Ac:n har renoverats, värmeskjölden till ena katalysatorn trillade av!, magneterna till skisack hållaren trillade ur och fick limmas på igen. e.t.c, på mindre än 2 år...

Massor med småsaker inga dyra fel direkt men ändå irriterande och tidsödande pill på en bruksbil.....

mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby.
BraMotorVerkstad
Mugge, du skriver: "Detta innebär inte att alla E38 ägare kommer att drabbas av alla fel om omnämns i begagnat-guiden."

Även utan större insikter i statistisk metod, går det att instämma i detta. :-)

En av poängerna med mitt inlägg är att påpeka att det borde inte frekent uppstå så pass många fel på en bil i E38.s prisklass.
BraMotorVerkstad: Skit i att köpa en E38:a så är problemet ur världen. Den fria viljan är det ingen som styr öven ännu.

Der schönste Wagen von allem
Om japanska bilar hade förmedlat känslor på något sätt hade jag köpt en sådan. Kvalitetsmässigt (läs driftsäkerhet) är japanerna oslagbara. Så är det bara. Däremot är bilarna hopplöst könlösa och tråkiga. Lika spännande att köra som att kyssa sin syster
fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
men herregud... fortsätt köra Mazda då, hur svårt kan det bli.. vi 7 serie ägare är ju nöjda.. det räcker väl??

det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.