|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
BraMotorVerkstad |
Jag ska inte debattera mer med "digitala åsiktsmakare". ;-) |
|
BraMotorVerkstad: Jämför Mazda 626 och Bmw E38 på Länk Kom sedan tillbaka och säg att Mazdan klarar sig bättre i bilprovningens statistik (Med undantag för 96) Du får också tänka på att den statistiken inte faktorerar hur långt bilarna har gått, jag ha ren känsla att E38:an rullar mer över lag. Sedan är det ju faktiskt ditt val ifall du vill sitta i en mazda eller en bmw, för min del är det ingen fråga vad jag väljer. Jag antar att jag värderar körupplevelsen helt enkelt. Att komma och urskuldra sig med att du försöker att skapa opion är lite löjligt med ledning av din första inlägg och att det faktiskt är en gammal modell. Bmw har släppt en ny 7serie, det kanske är så att dessa fel redan är fixade i den... |
|
|
^^^^^^ ditt första inlägg skall det vara och inget annat. Får ta och läsa igenom innan jag trycker på besvara... |
|
BraMotorVerkstad |
Det är svårt att diskutera nyanserat med "frälsta" personer. :-/ Jag kommer själv att med största säkerhet snart köpa en E38, till stor del därför att det är en vacker bil - och himla bekväm att sitta i. Men, det hindrar inte att jag är kritisk mot den i vissa detaljer. Jag ahr själv fått "mothugg2 från vänner och bekanta som undrar varför jag ska köpa en så stor, dyr och aändå inte perfekt bil. Mitt svar, ja det blir även för min del mycket känslobetonat. |
|
Kritisk ska man vara... Alla nya bilar som kommer är kompromisser mellan allt möjligt. De ska vara sportiga, komfortinriktada, ha gott med utrymmen, större bagage än förgångaren etc. När man adderar alla dessa motsättningar så blir det just en kompromiss. Vill man ha en sportig bil, köp en 2 sitsig coupe/roadster med bra effekt/chassi/bromsar, vill man ha en så felfri bil som möjligt, köp en ny bil på sista produktionsåret i modellcykeln, helst inte för mycket nya tekniska lösningar, inte för tung, inte för mycket effekt etc. En lyxbil som har funnits i drygt 10år köper man inte för att man förväntar sig ett problemfritt bilägande, utan som du själv säger så är det "känslobetonat". Mvh, /Wille |
|
|
Detta är siffror från SPB själva och visar endast de år de har statistik med E38:an. Med modellfel avses fel såsom spindelleder, bromsar och andra saker som är rena slitagedelar. Exkluderar avgasvärden. För 7 serien gäller följande: 1995 19% Underkända pga modellfel, 30% underkända totalt 1996 24% Underkända pga modellfel, 35% underkända totalt 1997 9% Underkända pga modellfel, 23% underkända totalt 1998 8% Underkända pga modellfel, 19% underkända totalt 1999 6% Underkända pga modellfel, 17% underkända totalt För Mazda 626 gäller följande: 1995 30% Underkända pga modellfel, 42% underkända totalt 1996 15% Underkända pga modellfel, 29% underkända totalt 1997 10% Underkända pga modellfel, 25% underkända totalt 1998 10% Underkända pga modellfel, 26% underkända totalt 1999 9% Underkända pga modellfel, 26% underkända totalt Citat: "Hm, angående gnället på japanska bilar. Får jag påminna om att Toyota och Mazda, enligt Bilprovningens statistik varit de bästa bilarna under många år." Så med undantag för 1996 så har 7-serien varit bättre i alla avseenden än Mazda 626 om man tar från Bilprovningens statistik. Det är ingalunda en mörk bild om du frågar mig. |
|
BraMotorVerkstad |
Ang. begreppet "mörk". Först och främst vill jag påminna om att jag själv avser att köpa en E38, och då blir det 1999-2001, någon av 735, 740 eller möjligen 750. Men jag kan inte låta bli att relatera bilens mycket (!) högra pris till andelen fel. Att jämföra en E38 med en Mazda 626 är synnerligen löjligt och visar bara hur desperat man kan bli i sina försvarsmanövrar. |
|
Jag tror inte att du förstår mitt inlägg riktigt. Det var DU som sa att Mazda och Toyota enligt bilprovningens statistik varit de bästa bilarna. Jag påvisar bara att så inte är fallet. Dessutom om du nu tycker att mazda är ett måttstock på kvalitet så måste ju E38:an enligt statistiken vara ännu bättre. Den statistik som du för övrigt byggde ditt uttalande på. Märk också väl att mörk var ditt ord, inte mitt. Skall jag vara helt ärlig så tycker jag att ditt syfte med denna tråd påminner lite om Sisyphus uppdrag. |
|
BraMotorVerkstad |
Din hänvisning till Sisofys är högst relevant. :-) BTW - är det aldrig någon som ler i dessa diskusssioner? Man brukar säga: "Pick at someone your own size!" Det var mot den bakgrunden som jag tyckte att kritik mot den - jämfört med BMW - billiga Mazdan var irrelevant. Hur klarar E38:an sig mot större Mercedesbilar? Eller mot Rolls Royce? Avståndet mellan E38 och Rollsen är väl kortare än till Mazda - om man ser proportionellt och inte i absoluta belopp? |
|
Jag tror inte att det finns tillräckligt många Rolls Royce för att kunna få ett bra statistiskt utslag. Du kan inte ens välja Rolls-Royce i SBPs statistik. Mercedes E-klass ger följande siffror: 1995 16% Underkända pga modellfel, 31% underkända totalt 1996 17% Underkända pga modellfel, 34% underkända totalt 1997 17% Underkända pga modellfel, 32% underkända totalt 1998 12% Underkända pga modellfel, 27% underkända totalt 1999 10% Underkända pga modellfel, 25% underkända totalt E-klassen är nästan lika lång, väger dock 500 kg mindre. Det är den största mercedesen(Sedan) där det finns bra data, för S-klassen finns det bara ett år när E38:an och den kan jämföras. Till S-klassens fördel: 1999 2% Underkända pga modellfel, 13% underkända totalt Och som sagt tycker du att det är orrätvist att jämföra E38:an med mazda så föreslår jag att du inte gör det då nästa gång :) |
|
BraMotorVerkstad |
Christian K, det är intressanta siffror du citerar. Var får du dem ifrån? Vad står SBP för? E-klassen har ju haft en del problem på sistone. Se: Länk |
|
SBP = Svenska BilProvningen Jag gav dig länken innan: Länk Gå in där så kan du jämföra bilar och se bilarnas svaga punkter från besiktningsåret 2004. Det gäller bara E-klassbilar som är konstruerade efter 2002 föresten. |
|
BraMotorVerkstad |
Chriwtian K, tack för länk. det var himla intresant att jämföra ett antal intressanta bilar kolumnvis. Synd att det inte gick att precisera modellerna fullt ut. Men det räckte långt. .-) |
|
Sluta tjura om statistik som diffar nån % hit eller dit. Åk den bil Du själv vill istället! Denna tråd börjar likna dagis. |
|
| Har ägt en Mazda 929 1984, låååååångt ifrån driftsäker och problemfri :( | |
BraMotorVerkstad |
don-salvatore87, man måste ju förstås sköta om sin bil också. Är du en varsam person? ;-) Ditt namnval antyder ju en viss..machobenägenhet. |
|
Angående miltalets påverkan på SBP:s statistik skriver SBP såhär i modellöversikten för 740: "Besiktningsresultaten är mycket bra, särskilt med tanke på bilarnas körsträcka." Länk |
|
|
En BMW E38 går inte att jämföra med en mazda 929 från 84. Det är som att jämföra en hushållsost med en svindyr liten exotisk fransk mögelhistoria. Hushållsosten ger dig överlägsetmest för pengarna, medans frankgodbiten är redan möglig från fabrik. ;) Host, host...Nu satte jag osten i vrångstrupen. |
|
andha45 |
BraMotorVerkstad, är du politiker? Din argumentation i denna tråd påminner en del om vissa politikers... ;-) |
|
BraMotorVerkstad Hur Mycket elektronik hade du i din lilla mazta då ? Allt som tillverkarna klämmer in för att man ska åka skönare kan ju gå sönder.. Speciellt på en bil som väger 2 ton. Vår föredetta e38:a 95:a Som vi hade från 2000 till hösten 2004 behövde vi bara byta vissa slitage delar som skivor och belägg. så jag skulle inte säga att 7:an gårsönder mer än säg en merca Sklass eller audi a8 mfl... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.