AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.502

Fartkameror en trafikfara?

Sida 4 av 5
Len: Kan man köra på bakhjulet klarar ni väl även att hålla er inom vajerräckena? Vajer-kontra-MC-debatten är löjlig.

Ca
236
Cabron
325i -06
120i -06
Som motorcyklist gör det ju också väldigt ont att köra in i plåtkamerorna. Det är betydligt mjukare med poliser med laser.

Ett annat problem är den ökande skövlingen av skogen till allt extra fotopapper som går åt och att postgången blir långsammare när polisen skall skicka så många brev.
Len
Av vissa svar här sluter jag mig till att respekten för människoliv är LÅG, försiktigt sagt.

Snart skall f.ö. VV och PlozeiGestappo börja göra som bla jag föreslagit...vrida på kamerorna (eller dubblera i samma skåp). så att även bakänden på alla assholes kommer med. Fast vad hjälper det mot MCarna, jag och andra skruvar på lite extra och vips pekar nrplåten rätt ner i gatan istället. Att åka på ett hjul är roligt och främjar balanssinnet! Och så slipper man byta framdäck så ofta...Plus att man klyver alla 325or som finns ivägen lättare, när man s.a.s. tar dom med motorn.

L
kilroy
Ingen inblandad myndighet har någonsin påstått att fartkameror är det optimala sättet att hålla nere hastigheterna. Fartkameror skall ses som ett av de intrument som används. Erfarenheterna av fartkameror är positiva generellt. Antalet olyckor och dödsoffer minskar. Ekonomiskt är satsningen på fartkameror en ganska dyr affär, trots det så får vi en samhällsekonomisk vinst som effekt.

Politiskt är det lättare att få loss pengar till fartkameror än till anställning av fler poliser vilket har stor betydelse.

Det finns också en tendens till att ansvariga myndigheter har en "förkärlek" till passiva och tekniska instrument (som fartkameror) istället för aktiva instrument (som fler synliga poliser, fler poliskontroller utmed vägarna).

Debatten om nerfällda solskydd, solglasögon, tomtemasker, bortmonterade nummerplåtar är enligt min uppfattning en fjantdebatt på sandlådenivå.

Det gäller också debatten om eventuella risker med fartkameror vilken kan sammanfattas med risken att folk stirrar sig blinda på hastighetsmätaren och därför kör i diket...+ liknande argument av samma kaliber.

Med andra ord...jag tycker fartkameror är ett bra instrument. Om det är det bästa sett ur ett säkerhetsperspektiv/ekonomiskt perspektiv vet vi inte så mycket om. Jag är inte så säker på att fler patrullerande poliser, fler poliskontroller ute på vägarna m m, är ett effektivare instrument egentligen. Fördelen med fler synliga poliser är säkert rent preventivt...vilket inte skall underskattas.

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

sa
76
saablar
118dM -15
vad jag har sätt så fottar fartkamerorna i England bakifrån just för att kunna ta motorcyklister
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Cabron> Skön distans, gillas. Undrar bara vad Polisförbundet säger :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
kilroy skrev:
>> Debatten om nerfällda solskydd, solglasögon, tomtemasker,
>> bortmonterade nummerplåtar är enligt min uppfattning en
>> fjantdebatt på sandlådenivå.

Hur menar du nu kilroy? Menar du att det inte fungerar? Att det inte
omöjliggör identifikationen? Eller att ovanstående beteende inte
skulle existera? Eller menade du bara att de som har en annan åsikt
är barnsliga fjantar med argument av fel kaliber?
Ca
236
Cabron
325i -06
120i -06
Rille, problemet med att folk kör omkring i tomtemasker väger ganska lätt i jämförelse med att man faktiskt har minskat dödsolyckorna med 60% på olycksdrabbade sträckor. Ditt första inlägg tolkade jag som ett misstag men nu börjar du faktiskt göra bort dig.
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Det bjuder jag på.
Ca
236
Cabron
325i -06
120i -06
Lovely
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
saablar, vad vinner polisen i england på det? är det ägaransvar i England eller?
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Rent rättsligt tycker jag ägaransvar vid fortkörning låter som ett horribelt
myndighetsutövande! Vi får verkligen hoppas att Sverige inte sjunker
så lågt. Vad blir nästa steg? Ägaransvar för stulna bilar som används vid
bankrån? Haha,
Ca
236
Cabron
325i -06
120i -06
Eller kanske ägaransvar vid felparkering? Det vore verkligen hemskt!
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Du gillar ironi va, Cabron?
Tycker du att fordonets ägare skall kunna hållas ansvarig vid en fortkörning,
trots att ägaren inte körde vid tillfället? Gäller det också om man blir tagen
av en polis på plats i en lånad bil? Vem skall hållas betalningsansvarig då?
Föraren eller ägaren? Hmm...
Ca
236
Cabron
325i -06
120i -06
Det börjar gå upp för mig att jag tillhör den ironiska generationen.

Just det du nämner kan snart komma att ändras. Om jag har förstått det rätt så kan fortkörning vara brottsligt för tillfället, till skillnad från felparkering, så därför kan man inte bötfälla ägaren till fordonet utan måste identifiera föraren.

Antagligen kommer det bli så att ägaren till bilen kan bli bötfälld vid automatisk kameraövervakning oberoende av vem som kör bilen men att man att det fortfarande är föraren som blir bötfälld vid "manuella" kontroller. Det borde i så fall betyda att det inte går att bli av med körkortet om man blir fångad av en fartkamera i hög hastighet.

Jag tycker inte att det är något konstigt med det. Jag skulle inte bli mindre förbannad om någon lånar min bil och det dimper ner en påminnelse på en obetald pbot hemma än om det dimper ner en betalningsavi för en fortkörningsbot.
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Hehe... jag tror förvisso att de allra flesta skulle blir väldigt mycket argare
om det dimper ner en fortkörningsbot á 1200 kr, isället för en parkeringsbot
á 450 kr? :-)
Ca
236
Cabron
325i -06
120i -06
Shit! Är det så billigt att felparkera i Falun? Jag brukar snitta på 800:- här. Däremot har jag aldrig fått någon fortkörningsbot, men jag trodde att de låg på ca en tusenlapp.

Men ok, jag skulle bli ca 50% argare om jag får en fortkörningsbot på 1200 än en p-bot på 800 ;)
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
:-) Det vet jag inte. Det var kanske länge sedan jag parkerade fel?

Men 1.200 kr har jag i alla fall fått ge till polisen i Jönköping när de var
ute på bred, fin, dubbelfilig 110-väg och inkasserade lite hastighetsskatt.

Högsta kostnad för en fortkörningsbot är 1.600 kr har jag för mig? (eller är
det annorlunda straffsats på kameraskåpen?) och det lär ju svida rejält
om man inte körde själv, men ändå tvingas betala.
Len
Är det någon som vet vem som tillverkar skåpen som de fina fartkamerorna sitter i??
Kanske skulle man kunna köpa och skruva dit en sådan på sina takbågar (RÄJJLS, eller vad det heter) och sedan köra fram och tillbaka längs vissa "fartstråk" med denna tingest? Skulle måhända få ögontjänare att få tuppjuck, men ändå....Roooligt.

L
Ca
236
Cabron
325i -06
120i -06
Jag tippar på att Rille är delägare i företaget som tillverkar dem.

Om de finns på börsen måste de ju vara en given vinnare. Tänk något så osexigt som fartkameror men att de ändå kommer att ha en sådan tillväxt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.