|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Har funderat på en sak dom senaste gångerna jag åkt upp från Göteborg till Dalsland. På RV 45 har dom smetat upp hur många kameror somhelst. Vad händer när man närmar sig en kamera? Jo då börjar man kolla hastighetsmätaren för att vara säker på att inte åka en kilometer för fort. Vad händer då? Jo medans man gör detta tappar man helt kollen på vägen och vad som händer där. Dom flesta är ju rätt rädda för att få böter så kan tänka mig att det inte bara gäller mig. Eftersom kameror ofta sitter där man bör sänka farten av olika anledningar så är det ju extra viktigt att man är uppmärksam på vägen. Men är man det när det sitter fartkameror? Jag är det inte. Är du? Mvh Denno Livet är en fest! Länk | |
| Man tycker att man är mest skärpt då man kör 220 km/h på motorväg *s* Kör man i laglig hastighet så är det lite så och så med skärpan... | |
kilroy |
Denno* Med all respekt...det resonemanget låter rätt ihåligt... Man får ju faktiskt i god tid reda på ATT det står fartkameror uppsatta längre fram. Med vanlig normal känsla för bilkörning ska man knappast behöva sitta med ögonen riktade mot hastighetsmätaren hela tiden för att kunna hålla farten... Eller...? Mvh kilroy |
| Statistiken (därre olyckor på dessa sträckor) talar för kamerorna, vare sig folk glor på instrumenten eller så så tycks de ju fungera. | |
|
Vad jag menar är att folk tänker mer på hur fort dom kör istället för att se på vägen. Sedan gasas det ju ändå på imellan kameror. Undrar om det finns någon statistik på hur mycket olyckor det är imellan kamerorna pga ökad hastighet. Jag är inte säker på att kameror är rätt väg att gå. Skulle hellre se mer poliser. Mvh Denno Livet är en fest! Länk |
|
|
Synd att "fartkamran" inte plockar upp: *Äldre gubbar i keps som tror sig äga vägen och inte viker en tum när man ska försöka köra om. *Rattfyllon. *Alla dessa mongon som inte kan köra, ibland undrar man om de fått sitt körkort som present i sitt frukostflingepaketet. Jag vete inte visst kan fartkamerorna vara bra när det är ifrån 90-70 km/h där störst olycksrisk finns men att ha dessa på 110km/h vägar och plocka folk som kör 10km/h för fort tycker jag är helt fel. |
|
|
Ang det som "Denno" menar kan jag väl delvis hålla med om. "Det farligaste tidpunkten när man kör motorcykel är det ögonblicket då man tittar ned på instrumeten" - Illustrerad Ventenskap nr11/2005 (12/7-1/8) "SportVues" håller just på att utveckla ett visir som bla hastighetsmätaren kommer att visas i. MVH |
|
|
Att de lägger pengar på dessa kameror är ju befängt. Om dom nu i framtiden kommer att sätta upp fler kameraskåp och att det verkligen kommer att finnas kamera i varje skåp. Ja då är det ju bara att skruva bort framskylten om man åker en kameraskåpsväg nån gång. Kostar 400kr i böter eller är det 600kr? OM polisen mot förmodan står där någon gång och plockar skyltlösa fordon när det ändå finns kameraskåp. Och om jättemånga människor slutligen skruvar sina skyltar och polisen måste stå där manuellt och plocka folk som skruvat sina skyltar. Ja då är ju hela idéen med "resurssparande" kameraövervakning körd! Så mitt råd till folk är att skruva skylten när man åker på kameravägar. Faktum är att den fyller ju inget större syfte sådär på landsväg. Man hinner ju knappt ändå se regnummret på mötande trafiken. Är emot kamerasamhället för övrigt. :) |
|
Jirar |
Det var det knäppaste jag hört, ska man inte hellre försöka hålla den hastigheten som krävs när man närmar sig ett skåp??? Som nån skrev tidigare så kommer det ju upp skyltar väldigt tidigt och talar om det. Skruva av skylten varje gång du skall igenom en sträcka med kameror??? |
|
Det krävs en ordentlig fortkörning om man ska kompensera för den tiden det tar att skruva av skylten. Tråkigt sen om polisen står med lasern efter den vägsträckan. Då kanske man blir av med både körkortet och får en 600kr böter för att man inte har regplåt fram ;) ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Har alltid drömt om en sådan där snurrande plåt á la James Bond. ;) Håller i övrigt med Tom i norr, när man kör på autobahn och helt kopplar bort gloendet på mätarna så infinner sig en helt annan koncentration på själva bilkörandet. Därmed inte sagt att det borde vara fri fart överallt. |
|
|
Köp en bil med farthållare..... Dunka i rätt hastighet så ni inte riskerar böter. Sen kan ni lägga er i baksätet och slipper kolla på mätaren hela tiden. |
|
| Även om man kör 110 km/h med farthållare så är man inte så skärpt som om man kör fort.. Det är klart att utgången på en olycka blir värre om det händer nåt som tex. nån som somnar eller nåt annat.. | |
| Men som sagt, de sträckor där kameraskåp finns drabbas mer sällan av olyckor än de gjorde innan skåpen smälldes upp, således är skåpen bra! | |
|
Min personliga åsikt är att kamerorna är fullständigt livsfarliga, bättre då med 1-2 väg och mitträcke. Måndags när jag skulle köra från Karlstad, kom på E18 Karlstad-Stlhm. Kom där en bil och körde om, fine. Sen skulle han fortsätta om en lastbil, problemet vart att när man kört om halva lastbilen som f.ö låg en bit ute i vägrenen upptäcke han att där är en kamera en bit framför honom. För att inte fasta på film lägger han sig brevid lastbilen samtidigt som mötande trafik får välja då han ligger över på deras väghalva. Fullständigt livsfarligt!! Och jag tror ju inte jag är den ända som sett sånna här saker... Sjöberg |
|
|
Som någon skrev tidigare: Statistiken talar för sig själv. Vägsträckor där kameraskåp har satts upp har blivit mindre olycksdrabbade. Sedan kan ni försöka hitta på vilka kvasiargument som helst... Men i det här landet har vi lagar som reglerar hastigheten och vi har olika sätt att se till att folk håller dem, kameraövervakning är ett alternativ som visat sig komplettera polisnärvaro bra. Jag gillar inte heller att trafiken flyter långsamt vid kameraövervakade vägsträckor, men det är ju hastighetsbegränsningens fel. Inte kamerornas. Personligen tycker jag att det är bättre att bli varnad för att en sträcka är hastighetsövervakad än att åka fast i en tillfällig poliskontroll. |
|
|
Sjoberg> Om en Volvo väljer att köra parallellt med en lastbil vid mötande trafik och mötande kamera. Är det då Volvoförarens fel eller kamerans? Tar man en kalkylerad risk att smälla vid 100 km/h för att undvika en bot på någon tusenlapp bör man inte ha körkort! |
|
svintoleffe |
Som farsan sa, Så länge man inte står på bilen själv, då fäller man ner solskyddet sen ligger man kvar på sin hastighet. Då kan dom inte böta dig, Länk Bimmern MVH Leffe |
|
Klarar man inte av att koncentrera sig för att hålla lagstadgad hastighet förbi skåpen utan att utgöra en fara i trafiken ska man fan inte ha något körkort. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Ett annat irriterande fenomen med kameror är de som håller laglig fart men när de kommer till en kamera sänker de hastigheten till minst 5km UNDER gällande gräns.. SKapar inget flyt i trafiken.. |
|
|
I praktiken fungerar ju en fartkamera på samma sätt som om det skulle stå en älg vid sidan av vägen.. Folk sitter och drömmer och när det plötsligt dyker upp en fartkamera så bromsar dom, många börjar svaja oroligt och det bildas köer. Sen finns det dom som vill "visa hur man gör" och envisas med att köra om dom framförvarande slöfockarna. Och ALLT händer på en och samma gång.. Jag anser att fartkameror skall plockas väck, det är inte bättre att utöva fartkontroller i "det dolda", då påverkas inte förarens beteende och dessutom så döms man inte till böter bara för att man glömde bromsa när kameran dök upp. Mer rättvisa, rättssäkerhet och trafiksäkerhet! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.