AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.497

Fartkameror en trafikfara?

Sida 2 av 5
Nu när man läst om att folk bötfälls under 10 km över gränsen så blir det ju att man bromsar ner till 90 vid kamerorna istället för att fortsätta i 100 förbi kamerorna.

No More Limits!
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Edit: i mitt föregående inlägg skall texten lyda "det ÄR bättre att utöva fartkontroller i "det dolda""
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Haha.. läste just en rolig sak.

Det handlar om en kille som blev fångad på en fartkamera. En vecka efteråt får han hem fotot som visar att han kört för fort.

Då tar killen sin egen kamera och fotograferar sedlar som motsvarar det belopp han är skyldig och skickar in fotografiet till polisen.

En vecka senare får killen ett nytt brev från polisen, med ett fotografi på ett par handbojor. :)

ps. om någon undrar så jobbar jag natt, annars skulle jag sova vid denna tid..
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Håller med Mustang helt, fartkamerorna har totalt förstört rytmen i trafiken. Folk är ju livrädda för dessa skåp. 100-80-100-80 o.sv.
Sen kanske de har blivit färre olyckor men troligtvis mer irritation.
Ungefär som med vajerräcken. Där det blir enfiligt kör folk inte snabbare än 90-100 för att öka till runt 110 där det blir dubbelfiligt. Jobbig trafikrytm. Folk måste börja VÅGA åka lagligt.

Evergreen: Det var i england va? Läste artikeln för en herrans massa år sen. Skoj var den i alla fall.

///BMW - Was sonst!
kilroy
"Folk är ju livrädda för dessa skåp"....??

Vill man vara 100 % säker på att inte bli bötfälld så kör man med lagstadgad hastighet förbi området med kameraskåp.

Kan det bli enklare...??

Man kan tycka vad man vill om kameraskåp...dom sänker bevisligen snitthastigheten på olycksdrabbade vägsträckor och därmed minskar olyckorna.

Mvh kilroy

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Jag tror att olyckorna på dessa vägstäckor minskar pga att omkörningar i stort sett inte förekommer, utan alla ligger bakom den bilen som kör långsammast (icke utan irritation). När sedan kamerasträckan är över blir det som när pacecaren i ett race går av banan. Men om dessa sträckor sägs det ingenting i statistiken!
Med statistik kan du vissa vad du vill, men sanningen kan vara långt därifrån.....

Jag tror helt klart att vajerräcken är långt mer effektiva än fartkameror när det gäller att få ner det totala antalet döda i trafiken!
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Jag håller mej oxå till dom som inte riktigt föresåråkar kamerorna. Visst, tanken är god men det blir ett sånt fruktansvärt dåligt flyt, man blir rent av vansinnig när folk tvärbromsar ner till 70 på 90-sträcka bara för att undvika böter, fastän dom utan risk kunde lagt på 25 km/h. Kan tänka mej att lastbilschaufförer är lagom roade av detta oflyt med sina tankbilar osv.
Nåt som nog skulle funka är nån typ av varningssignal från bilen som registrerar att man kör för fort. Alla minns väl hur irriterande det var på gamla 240:or med "tick-tack-tick", det gjorde att man tog på sej bältet för man orkade inte höra på det. Detta skulle iofs bara funka på nya bilar, men långt fram i tiden så...

MvH Thomas
Klarar man inte av en snabb titt på hastighetsmätaren när man kör borde man överväga att skicka tillbaka körkortet till vägverket.

Sedan håller jag inte med om att skåpen förstör rytmen i trafiken. På E20 mellan alingsås och vårgårda har tempot blivit mycket lugnare och trafiken är allt som oftas så tät att den inte heller blir ett ojämnt tempo.

Det enda jag motsätter mig mot kamerorna är steget mot ett övervakningssamhälle detta innebär. Det är nog bara en tidsfråga innan dessa börjar filma trafiken helt och hållet istället för att bara knäppa några kort.
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
???Har det gått igenom att ägaren på bilen får böterna!, trodde det endast var identfiering av ansikte på den körande som gällde.

Mvh Danne

-Never feel sorry for yourself.-
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Nej, det har inte gått igenom. Men förslagget läggs nog fram för riksdagen i höst. Det kommer ju att kräva att lagen skrivs om och då kommer det inte längre att anses vara ett brott att köra för fort, förbi en kamera. Endast en kontrollavgift tas ut. Detta innebär att du kan blåsa förbi en fartkamera i typ 200 kmh utan att riskera annata än dryga böter. Om en polisman tar dig är det dock samma regler som idag som gäller, för då räknas det som ett brott!?! Snurrigt?
Ca
236
Cabron
325i -06
120i -06
När det gäller kamerorna på E20 vid Vårgårda - Alingsås så tycker jag att det har blivit ett betydligt lugnare tempo även efter området med kameror. De flesta verkar dämpa sig där och verkar förbli lugna efter. I Alingsås blir ju dessutom vägen tvåfilig så eventuella köer brukar lösa sig rätt snabbt.

Rytmen blir absolut inte sämre, tvärtom. Däremot är det lite irriterande att hastigheten inte alltid kommer upp till 90 på 90-sträckorna. (Sträckan består av omväxlande 70- och 90-vägar). Jag irriterar mig dock inte så mycket på att köra i 85 istället för 90 att jag hellre skulle vilja att det var lite fler olyckor där per år. samtidigt tycker jag att de borde bygga bättre av- och på-farter på den aktuella sträckan och höja hastighetsbegränsningen till 110.

Och jag tycker fortfarande inte att det är kamerornas fel att folk kör i 70 respektive 90 på dessa sträckorna. Det är hastighetsbegränsningarnas fel. Kamerorna är bara till för att få folk att följa dem. Källan till irritation är väl att man tidigare kunde köra hur fort man ville med minimal risk för att bli straffad.
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Man borde sätta dit folk som kör för sakta också. En kollega åkte dit på Nya Zeeland efter att ha kört 80 km/h på 100-väg
Felet är ju att kamerorna sitter på fel ställen varför på en fin 90 sträcka?? Dom borde väl sitta där det är 30-50-70 genom samhällen mm
Det finns ju oftast en anledning till att det är sänkt hastighet där te.x. korsning mm mm det tror jag skulle öka förståelsen och acceptansen för kameror jmf med Tyskland där polisen kamouflerar kameror i t.ex. soptunnor och ställer längs gatan i stan...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Statistiken talar ju sitt tydliga språk, men jag förundras fortfarande över att det verkligen kan ge positiva resultat med fartkameror.

* Folk lär sig mycket snabb exakt var skåpen står, och anpassar hastigheten därefter = Väldigt många kör för fort mellan skåpen i alla fall.
* De som inte hunnit lära sig var skåpen står "måste" ofta panikbromsa när dom ser ett skåp.
* Många fäller ner solskyddet och dundrar på i hög fart = de ser inte vägen bakomför skyddet.
* Jag har vid ett flertal tillfällen sett bilar köra långt ut på vänstra sidan (på mötande väghalva) för att undivka kameran.

Många andra olustiga situationer uppstår säkert i samband med att folk upptäcker skåpen för sent. Visst, det är mycket sundare att stå sitt kast och köra förbi kameran i full fart och tappa kortet - men hur många gör det i praktiken? Oftast handlar man nog dessutom reflexmässigt.

De sänkta medelhastigheter som man uppmäter, vart mäter man dom - vid kamerorna?

Självklart vore det ju bra om alla sänkte sin hastighet till skyltad fart p.g.a. kamerorna som det är tänkt, men det lär nog aldrig hända i praktiken.
Mu
616
Mustang

540iat -94
Kamerorna skulle verkligen göra nytta i byar på vissa ställen, det är ofta jag kör och får köra om folk som mellan byar ligger i 80 85, jag brukar tänja lite på gränsen vid 90 och 110 väg, men... då i byar kör dessa människor fortfarande sina 80 85! Jag brukar vilja följa 70 och 50 när det är bebygt men har man kört om någon före en by kan det hända man blit omkörd i byn när det blir 50 eller 70..Då kan man fråga sig vad som är värst.. hålla 110 på 90 väg eller 85 genom en by.. Ser att vajeräcken nämns i mest positiva ordalag men jag måste framhäva en negativ sak med vajerräcken... I mörker på vintern och man möter någon i en kurva från "fel" håll så blir mötandes ljus som ett stroboskop mellan stolparna. Detta är ju värst när det är blött och mörk asfalt men även i snö är det obehagligt.
kilroy
Mustang*

Har precis samma erfarenhet när det gäller vissa typer av bilister som man kört om på 90-väg t ex...efter en stund kommer man till någon by eller ett samhälle och blir då omkörd av samma bilist som fortfarande håller 80-85...på 50-väg...

Att vissa av dom även kör om på heldragen vit linje eller där det gäller omkörningsförbud verkar inte bekomma dom ett dugg...

Detta har iofs inte med kameraskåp att göra...

Mvh kilroy

Jag fattar inte heller varför man inte har fartkameror utanför skolor och på andra 30-vägar. Är dom rädda för att själva åka dit eftersom det är rätt svårt att hålla exakt 30 på längre sträckor?

No More Limits!
Ca
236
Cabron
325i -06
120i -06
De flesta kameraskåpen står på 70-sträckor och i skymda kurvor.
Fungerar kamerorna vid mörker? Tänkte på det igår när jag åkte förbi en kamerasträcka. Tycker inte de borde göra det då det krävs en rätt ordentlig blixt för att fungera på natten och det om något är ju en trafikfara! Tänk själv att komma intet ont anande och se där, en kamera, och så tittar man rakt in i den när den bränner av en blixt. Förblindad irrar man sig över mittlinjen där en lastbil precis kommer åkande åt andra hållet...
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
bstrand: Jag är ganska säker på att de har blixt, enligt utsago är den också som du misstänker ganska kraftig. Jag kör förbi 4 kameror om dagen genom lundbytunneln, ännu har de inte blixtrat men jag får väl be att få låna en mc och testa:-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.