AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.503

Är ett oanvänt 9år gammalt sommardäck OK?

Sida 2 av 2
Snacka om farligt!:)

Länk

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Men lagligt 10mm mönsterdjup, haha :-) Det är Hollywod däck också, om man inte smyger ner bromspedalen så låser man upp hjulen direkt och då skriker det HÖGT vid minsta inbromsning.
Frifart: Hade liknande däck till capricen. Riktigt gamla avdubbade vinterdäck. Det skrek om däcken då man körde rakt fram på släta ytor :-D

Men, ska du ha dom som vinterdäck? Lagligt javisst men nya sommardäck verkar ju nästan vara bättre..
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Mot snö är de klart bättre och de har visat sig under tidigare vintrar fungerat riktigt bra när man kör försiktigt och det gör jag vanligtvis. Sommardäck är helt klart sämre, det kan jag lova, men det är synd att slänga däck som har massor av mönster men är gamla. Hade jag varit 55år med dålig syn och långsamma reaktioner hade jag valt nya däck, men idag är läget annorlunda.
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Frifart: Även som ung med god reaktionsförmåga så kan man råka ut för barn och djur som springer ut framför bilen, andra bilister som beters sig "mindre klokt" mm. Bra däck kan rädda en från olyckor, även om man inte själv är vållande.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Drutten, det gör även bra bromsskivor, bromsteknik, typ av bromssystem, reaktionsförmåga, intuitionsförmåga. Där barn kan hoppa ut är begränsningen 30-50 i regel och där har däckens betydelse mindre roll än på landsvägen. Självklart kan man alltid råka ut för någonting, men jag skulle aldrig tänka oj jag hade dåliga däck och hade jag haft fräscha så hade olyckan kunnat undvikas, för med bättre däck hade färden gått snabbare och då även längre reaktionsförmåga (mätt i meter) vilket säkerligen skulle ha kompenserat för de slitna däcken :-)

Frifart: Nämn ett enda tillfälle då det är en nackdel att köra med bra däck istf dåliga, förutom när du vill köra och leka i rondeller osv? Hur bra är det t.ex om du sladdar över på mötande vägbana, för de mötande såväl som för dig, pga dina "läckra" däck, och hur mycket hjälper de argument du räknar upp ovan då? Ditt resonemang är minst sagt märkligt måste jag säga.

FP
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Synd att det verkar finnas folk som tror att däckens skick enbart avgörs av mönsterdjupet....

Inse fakta: däck som är 8-9 år gamla är SLUT, oavsett hur mycket mönsterdjup det är kvar!

Däcken är enda kontakten med vägen, varför snåla på en sådan detalj? För min del blir det nog nya vinterdäck denna säsong, då de fem år gamla Michelin Ivalo-däcken enbart har ca 5- respektive 7mm kvar. (alla dubb är kvar)

Jag tar dock inte Frifarts argument så allvarligt, eftersom jag är övertygad om att han bara vill narras och reta upp folk på detta forum... ;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Det sistnämnda hoppas jag också....)

FP
Fast läser man i den andra tråden med samma tema där FF skriver så undrar man...

FP
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Ja ibland undrar man, eller vad sägr ni grabbar?

Fördellen är att det är billigt och att folk vet att jag bromsar då däcken tjuter direkt, ganska bra i kombination med bromslysena faktiskt. Dessutom blir jag en bättre bilförare då man automatiskt kör lugnare och håller mig vaken i större utsträckning, tidigare kunde man ju bli trött bakom ratten efter en hel arbetsdag.

PS. det är snobbigt med nya/frächa vinterdäck.
Ger upp här...
Men till er andra: Dom säger att man skall hålla med tills läkaren anländer...)

FP
Förra året då jag köpte nya vinterdäck såg jag av en händelse att däcken de först lagt på var tillverkade 2001. Då jag påtalade detta sa de att tillverkningsår inte spelade någon roll förutsatt att de lagrats rätt (mörkt och kallt), och det var först genom att jag vägrade betala som jag fick däck tillverkade samma år.
Är det fler som råkat ut för samma sak?

Mvh. /Kjell
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om däcket lagras under rätt betingelser (hur man nu skall kontrollera det) händer det inte så mycket med gummit i ett modernt däck.

MEN däckmönster, gummiblandningar och stommar moderniseras löpande av tillverkarna, så av den anledningen skulle inte jag acceptera ett gammalt och "omodernt" däck, även om det är fullt användbart!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
834
don-salvatore87
G31 520d xDrive M-sport -21 Sophistogrå Brillianteffekt metallic
Enligt körkortsboken så ligger gränsen på 10 år, men om det är oanvänt så kan du säkert använda det...
Tidigare sa "experterna" att däcken blev hårdare ju äldre de blev. Nu säger "experterna" att däcken bara blir hårdare de 5 första åren. Sen händer inte så mycket. Den gamla regeln om 10 år gäller inte längre. Se även Länk
BM
6
BMWare
530d Touring -99
Kjell Svensson
Beställde däck från Gummihuset som jag fick hem igår.
Nokian WR 225/60-15 dubbfria vinterdäck till min 530d touring.
Jag blev mycket överaskad när jag kollade upp tillverkningsdatum, dom var gjorda vecka 16, 2002!! Alltså nästan 4 år gamla!!
Efter telefonsamtal med Gummihuset visade det sig att hela batchen av dessa däck till försäljning var lika gamla. Efter vänligt bemötande bestämdes om retur. Dom påpekade dock att däck under fem år kunde anses som "nya"....åldras väl mest i början trodde jag?

Ps: Är det inte just på dubbfria vinterdäck som färskheten är viktig?
Tur att man kolla!!! ds.

BMWare

BMWare
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.