|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tog en titt på mitt reservhjul igår, och konstaterade att däcket är ett helt oanvänt Michelin Pilot SX 235/50-ZR18 tillverkat 1996. Skulle nog tro att det legat i reservhjulsbaljan sedan bilen levererades... Tror ni att det är OK att använda, eller har det åldrats för mycket i reservhjulsbaljan? Man kan nog anta att det alltid förvarats mörkt där, men temperaturen lär ju ha pendlat en del. Mvh. /Kjell | |
|
Det fungerar nog bra som just reservhjul. Inget man skulle slänga på och använda under en längre tid dock. Har själv testat att köra på lite över 10år gammla däck och det var som att köra på hockeypuckar :) ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Jag körde 300 mil på däck daterade 1989 på 17-tummare i våras, de hade legat VÄLDIGT länge för att sättas på på en bil först 2004. Det var ingen trevlig upplevelse. MVH, E38B12 Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
Gamal däck har ju inte bara nackdelar. Hade 4 styck stengamla Michelin som hade hårdnat rejält, de rullade nästan 80.000 km innan mönstret var slut :-) |
|
Paap Reeder |
... när jag besiktade i våras satt det TRX från -82, -86 på var sitt hjul. Inga fel på dom annat än att mönstrdjupet var litet knalt. MVH /// Paap R |
|
Paap.. Testade du att gasa lite i blött väglag? Blir garanterat spännande :) ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Förra året körde jag runt med mina originaldäck på min gamla bil, en Toyota Carina E -94 som gått cirka 14.000... Märkte faktiskt inga direkt allvarliga problem med vattenplaning heller. Det var iofs 185'or, 14" och satt i fram. SBP tyckte dock att dom hade gjort sitt =) Bridgestone var märket... |
|
andha45 |
De Michelin-däck från 80- och 90-talen som ni pratar om var relativt dåliga på vått - och slitstarka - redan som nya, och båda dessa egenskaper förstärks med tiden... min pappa bytte originaldäcken på sin 850 efter 12300 mil (fortf 3 mm), de var riktigt hala på slutet... |
Paap Reeder |
... fast nya TRX från -83 kan man nästan inte vattenplana med. I a f inte under 150 ty mönstret kan forssa vatten som en dammlucka på Trängsletdammens utskov. ... men det är klart att litet hårda är dom från början.... och på tusen mil så är nästan alla gjutnopprorna kvar.... MVH /// Paap R |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Paap.R. känner du igen detta Michelin X mönster Länk förmodligen de första X-generationon som kom i slutet på 60-talet då däcket är andra omgången till en Mustang-65 jag har aldrig sett det tidigare, däremot är ju de som kom i början på 70-talet välbekanta slitstarka mönster, rullade 8000 mil på bak min Musse -67 som andra omgången däck. ///MVH Hasso Länk |
| Dom mjuknar efter några mil! | |
Paap Reeder |
... tyvärr Hasso ... känner inte igen det mönstret. Jag kör med modernare grejor ..he,he ... från 80-talet. Seriöst så sitter det numer ganska nya TRX runtom på E28:an. Alla fall 90-talare. MVH /// Paap R |
| Det var ju annars just egenskaperna under vatten som fick engelsk (tror jag) motorpress att dömma ut TRX totalt, det var visst livsfarligt i kombination med motorstark BMW med diff :) | |
|
Mönstret på de gamla Michelinsulorna var det första asymmetriska däcksmönstert om jag inte minns fel. Introducerades på Citroen på 60-talet tror jag, sen dröjde det lääänge innan nån annan tillverkare kom fram med asymmetriska mönster, givetvis under stort skryt med "först" osv.... I dag har de flesta asymmetriska och/eller rullningsorienterade mönster och är märkta med pilar eller "inside" , "outside" osv. Michelin "X" kom tidigare, och kan ses än i dag på CV2:or osv, var väl det första radialdäcket. "X" används av Michelin senare på flera olika mönster. FP |
|
|
Jag har ett oanvänt sommardäck som är 17 år, kanske inte ska provköra det däcket då... No More Limits! |
|
|
Hasso" Lite lustigt men jag dumpade 2 st sådana däck på tippen i förra veckan. De kom troligen från min brors gamla Mustang -66 för de var ju några år. |
|
bustorp |
hasso: Heter inte dom ZX eller XZX eller liknande? Det var ett 1-klassdäck på början/mitten av 70-talet om jag inte minns alldeles fel....... "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Det som Hasso länkar till är XAS som presenterades 1965, men som fortfarande tillverkas! Här kan man läsa lite om gamla Michelindäck: Länk Länk (tyska) XAS vidareutvecklades senare till XVS, det var faktiskt sådana som satt på min E28 när den var ny. Reservhjulet är fortfaranden helt oanvänt i dimensionen 195/70-14. Denna dimension var standardrustning i Sverige, i Tyskland var bara 175R14 standard. De däcken hängde med länge, de rullade ca 7000mil från maj 1985 till sommaren 1991 innan de byttes. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Alla minns väl förresten hur XZX ser ut: Länk , det måste vara ett av de klassiskaste däckmönstren? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
bustorp |
Så var det..... "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
| Måste bara tala om att jag bytt till vinterdäcken nu på 323an, gamla kumho, kanske mer än 10år med dubb, fast inga kvar. När jag når 4000rpm på 3ans växel så spinner bilen hejdlöst. I rondeller är det enkelt att ställa upp bilen på 3ans växel, i kurvor hasar den och glider som om man kör på is :-) snacka om läckert! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.