|
Sida 5 av 7
|
|
|---|---|
|
Hur kan man påstå att BMW är svårmekat?? E30 går att jämföra med en gammal volvo 740 eller 240 som vi har ägt tidigare i familjen. Köp en japanare, typ nissan primera eller dylikt så ska du få se att det till och med kan vara svårt att byta en småsaker som ex. generatorrem! Trångt, bökit och ingen som helst ordning i motorutrymmet! Gav mig på kamremmen på m20n utan någon större kunskaper om bilmek(Är datatekniker), var bara att följa varje punkt i haynes. 3 timmar senare snurrade motorn igen! Har kollat på farsan när han skruvat e34, han har bara mekat volvo tidigare. Kondensor, vattenpump, framvagn, bromsar, elsystem m.m. har han fixat utan några större problem... Och nej, han är elservice tekniker så han är ingen utpräglad bilmekare han heller... Innan jag skaffat ett jobb med en vettig lön så blir det nog inte att byta från BMW till något annat(Om ens då..). För som det känns nu så kan jag med hjälp av autopower och haynes lösa all service plus lite till själv.. |
|
|
Gamla M10 motorn i E28 karossen är nog det mest lättmekade som finns. Gott om plats och allt satt logiskt och lättåtkomligt. Sen så behövdes inte allt för mycket mekning vilket gjorde allt ännu lättare. ;) Jag vill nog påstå att rent allmänt så är BMW lättmekad. Med vissa undantag förståss. Om jag någonsin kommer att byta märke så lär det nog bli italienskt. Alfa Romeo, Ferrari, Lamborghini, Maserati. ;) Jag har även sneglat på Audi men produkten är inte tillräckligt raffinerad i chassiet och motorkultur. Lite för mycket folka i finkostym. Även Mini Cooper är en bil som jag antagligen kommer lägga vantarna på någon gång. Sen så är en äldre Porsche 911 en darkhorse... |
|
| Kommer absolut köpa BMW igen. Nästa får nog bli en begagnad 325-330 Touring E46 av årsmodell -05 när den gått ner i pris om någont år. Skulle iof tänkas köpa en E61 om priset är rätt sen. | |
| Även fast jag har haft mina missöden med mitt köp av första bil BMW 320i 1995. Så kommer jag absolut välja BMW igen.. | |
|
...Hejsan Beemer Lovers..=)) Har ägt ett otal bilar så som: Volvo 240 Turbo, 245 GL, 240 GLT V6, Opel Omega 2.6 CD, 740 Turbo, Mondeo 2.5 Ghia, Fiat 128, SAAB 99 + säkert någon mer som jag glömt (förträngt) namnet på. Men så blev jag med BMW 520 IT -95:a för två år sedan och för ett knappt halvår sedan så blev jag med ytterligare en BMW, nämligen en 540 IA -96:a. Kan bara säga att har man en gång ägt/ kört en BMW så kommer man troligen att fortsätta med att äga/ köra en BMW. Hyfsat billiga reservdelar åå bra bränsle ekonomi talar för dessa bilar, att dom sedan är körglada och sportiga är ju inte emot dom. Därtill så är dom faktiskt rätt så enkla att skruva med, kan nämna som exempel: Bytte vatten pump på 520:n i somras under björken hemma på tomten och effektiv tid så tog det ca: 1,5 timmar.......fantastiskt lyckad konstruktion. Så om nu Cali tycker att en Volvo är ett bra val som bil med dom argument som herrn hade så varsågod, köp då en Volvo. Själv så kommer det nog att stå minst en, gärna två BMW på tomten. .............MVH:// Harry S. There is no substitute to cubic inches. |
|
|
Kan tänka mig att de flesta barnfamiljer skulle helst av allt vilja ha en Bmw-kombi eller liknande, men när man kan få en splitt ny Volvo V70 med all nödvändig utrustning för 234.900kr inkl garantier, vsg m.m. så blir valet inte speciellt svårt för de flesta. Nog för att Volvo är en tråkig bil om man jämför med en Bmw men svensken ÄR tråkig själv.... Genast slutar man att fundera på varför V70 är "Sveriges mest sålda bil" sedan 5 år tillbaka...... ......MEN, ska allt verkligen vara sååå tryggt, billigt och "lagom"?? Nej just det! Köp en Bmw då och sätt lite krydda på tillvaron!!!!!!!!!!!! - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
|
Jag har nu haft 6 BMW, och jag tycker inte dom är svåra eller konstiga att skruva med. Jag trivs bra med bmw, och kommer köpa bmw igen. En av de stora anledningarna är nog bakhjulsdriften. =D Jag tycker inte alls om framhjulsdrift. Men jag har fastnat för 80 talet, jag tycker om dom gamla modellerna. Jag är tokförtjust i E28, drömmen är väl en M5 E28. Och reservdelar till BMW överlag tycker jag inte är dyrare än andra bilar. Vanligtvis är BMW original billigast. Men hur det än är så kommer jag att köpa BMW igen. MVH Morgan |
|
|
Well, steg1 av 2 är uppfyllt av vad jag skrev i denna tråden i Juli. Får se om steg 2 uppfylls framåt vårkanten med :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Jag måste väl lägga in ett inlägg jag med =). Jag är otroligt fast vid BMW och kommer garanterat att äga en igen när min nuvarande säljs/bytes. Körglädjen, estetiken och allt annat är för mig kärlek. Angående reservdelar behöver dom inte vara så farligt mycket dyrare än andra standerdvagnar, så länge man inte har M-modell eller nån annan lite speciell modell. Garanterat mera BMW DTM system och rak 6a ;) |
|
|
Min första bil (inköpt 2001) var en BMW 320i - 87. På den bilen strulade allt som kunde strula, trots att bilen var väldokumenterat skött. Jag hade då länge gått och väntat på att få köpa min första BMW, besvikelsen blev total! Bilen såldes efter 4.5 månad och sedan dess har jag inte ägt en enda BMW trots att till dags dato 9 bilar passerat genom mitt liv.... |
|
| Nästa blir ABSOLUT en BMW! Det enda andra jag kan tänka mig är en Wiesmann GT ;) | |
| Det blir definitivt en nyare BMW nästa gång man byter bil! | |
|
Det blir nog en e30 igen... annars A112 Abarth eller en Lotus av äldre modell... /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
Det skulle ha blivit en BMW till om inte priset på den nya bilen blev så förmånligt. Faktiskt så hade jag redan bokat tid hos en bilhandlare för att titta på en 323ci -01 när exakt 1timma innan jag skulle åkte så ringde Volvo handlaren om bilen jag har nu (s60 -02) //Danne 2,4T -02 |
|
|
323ci -01?? "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
1 gång Bmw alltid Bmw för mig i alla fall. Kosta vad det kosta vill. Är nog trångsynt när det gäller andra märken. Skygglapparna på så man inte ser andra allternativ. Fast det e klart att som andra bil kan jag ha nått annat ,men dock aldrig vara helt utan beemer no way. |
|
|
Blir kanske en BMW, kanske något annat. Känns lite oövertänkt att redan nu bestämma sig för vad man kommer att köpa för bil härnäst, det lär ju dröja. BMW ligger högst på listan över mina favoritmärken nu, men vem vet om några år? Märket i sig har ingen speciell magi för mig. De bygger grymma bilar, men det finns det fler som gör. Jag kommer alltid att köpa den bil som är bäst för mina behov, med reservation för impulsköp förstås ;) Wilhelm Svenselius |
|
|
Mitt omdöme om BMW-märket omfattar bara E38 men iaf i denna att de skulle ha onödigt dyra och komplicerade lösningar håller jag definitivt inte med om. Reservdelarna är heller inte särskilt dyra, iaf relativt sett jämfört med andra märken och de är ju superenkla att få tag i - närmaste ÅF har ju allt, varenda lite skruv och plastplopp. Dessutom finns det en uppsjö med alternativa detaljister om man nu vill. Ogillar man att skruva bil så är ju inget märke bra på den punkten. För egen del kan jag säga att jämfört med alla de olika bilar jag har egen erfarenhet av så är E38 exceptionellt välkonstruerad och därmed betydligt enklare och roligare/trevligare att skruva med än alla andra marken och modeller som jag känner till- vilket iofs är långt ifrån alla. Jag vet inget alls om Lada t.ex... Gör då detta att jag är blint märkestrogen? Knappast... Jag föredrar bilar i "7-serie segmentet" vilket gör att Mini, 1-, 3-, 5-, X-, 6- och 8-seriesegmenten inte intresserar mig särskilt mycket trots märket. Då jag dessutom verkligen hatar bilar utan midjelist som ett grundskydd mot dörruppslag då bilar för mig är bruksföremål så faller ju E65 alldeles pladask trots att jag annars kunde tänka mig den utan svårighet - jag gillar t.ex. iDrive och bryr mig inte ett dugg om Bangle i övrigt (midjelistbristen undantagen). Så antingen dyker det upp ett vettigt midjelistretrofitkit från BMW för E65 eller så får jag prova på något nytt och för mig oprövat när jag tröttnat på E38 eller att tillgången på bra ex av dem tagit slut. Så för att svara på frågan i rubriken - kanske. Men i mitt fall inte styrt av något enda av de skäl som trådskaparen anför som orsak till sitt eget tvivel. Mvh Björn |
|
|
Köpt Bmw 3gg i rad, sköna bilar med brister som talar emot ett fjärde köp.Har ett annat märke i familjen som löser det praktiska problemen kan tilläggas att den bilen är hälften så billig att hålla i drift per månad en den Bmw jag har i min ägo. Om det blir ett fjärde köp så blir det en m5(e39) eller 530i(e39), e60-e90 karosserna med sitt stealth liknande skal har jag ej lyckas ta till mej. Detta är min lilla personliga åsikt :) mvh |
|
|
Hälften så dyr skall det ju stå!! mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.