|
Sida 4 av 7
|
|
|---|---|
|
Hej ! Har ägt följande BMW: 520 I -93 -10 mån. 540 IA -93 -5 mån. 523 IA -98 -2 1/2 år. Har varit väldigt nöjd med bilarna, alla 3 har rullat problemfritt. Det enda jag behövde byta förutom vanliga slitdelar var: Batteri på 540:n och termostat på 523:an. Men när jag sålde min 520 i april detta året så köpte jag o brorsan en MB 300 se -86 med 32000 mil på mätaren. Bilen köpte vi mest för skojs skull, tänkte att det skulle vara kul att ha en stor fet Merca nån månad bara. Vi blev imponerade av bilen speciellt av komforten och känslan av att känna sig som en kung på vägen varje gång man satt bakom ratten, den var mäktig och ståtlig, vilket jag tyvärr inte kan säga om 7-serien av samma årsmodell, dem bilarna har förlorat sin charm och elegans för längesen. En annan sak som jag märkte är att när man kör en MB så blir man mycket lugnare och mer avslappnad än med BMW. Mercorna har en sällsynt kombination av harmoni, komfort och kvalitetskänsla. Vilket är en stor fördel om man ska åka länge i bilen. Vi hade den 2 månader sen sålde vi den, det var en rolig upplevelse. Det var detta som gjorde att jag fastnade för Mercedes. Idag äger jag en C280 Aut. -95. Även om jag har varit nöjd med mina tidigare BMW så håller jag mig till MB i fortsättningen. |
|
|
är bara inne på min andra bmw än så länge, men en sak är säkert... det kommer att bli fler, gjorde ett litet uppehåll i en japs och det är en sak som ALDRIG kommer att upprepas. allt snack om att bmw skulle vara svårskruvade (nu har jag ju dock bara efarenhet av äldre motorer o bilar), svårt att hitta reservdelar och att dessa skulle vara speciellt dyra förstår jag inte, enligt mina erfarenheter så har många andra bilmärken lika dyra delar och håller betydligt sämre... detta kan ju ha ganska mycket med körstil att göra, men bmw håller ju iaf om man skulle få för sig att "busa" lite, till skillnad från många andra bilar |
|
|
Jag är torsk, är inne på BMW nr 29 och 30 sedan 1975 då den första 1600-2:an inhandlades. Visserligen har ett tiotal bilar av andra märken passerat, men det är förhoppningsvis preskriberat eftersom det är över tio år sen... och det har alltid funnits minst en BMW i min ägo sedan -75. Jag kommer att hålla fast vid 'Blåvita Bayrare' tills dom blir framhjulsdrivna, eller (hemska tanke) blir uppköpta och 'badge engineered'. /// Gunnar E. |
|
| En gång BMW alltid BMW gäller helt klart för mig. Fast en gång sexa alltid sexa gäller inte! Fyrcylindriga BMW:s är underskattade och ekonomiska. En bil att trivas med bakom ratten OCH att äga i slutet av månaden. ;) | |
|
Fyrcylindriga BMW? Är du fattig eller snål? ------ Länk Länk |
|
| Snål... :D | |
| Och gammal. ;) | |
|
Jag kommer köpa igen.. |
|
|
Jag håller med PowerMac. Fyrcylindriga BMW är underskattade! Visserligen är M40-maskinen i min E34 inte den mest lyckade BMW-motorn, och de senaste tvålitersfyrorna i 120i och 320i är ganska 'träiga' i karaktären, men gamla hederliga M10 står sig fortfarande. Sen har vi ju sådana pärlor som M42 (i 318is E30/E36) och de moderna dieselfyrorna - min egen 120d med 163 vridstarka turbodieselhästar är en fröjd att köra! Är nog lite snål jag också, det måste man vara när man kör 7.000 mil/år... /// Gunnar E. |
|
| 318i snurran från 2002 med två liter och 143Hk (har jag för mig) är inte fy skam... | |
|
PowerMac// ;) ------ Länk Länk |
|
|
Är inne på min 4:e nu, har haft en 318i som första bil och kan faktisk tinte tänka mig en annan bruksbil. Känns att det är mer än bara en bil, en vän, en hobbyobjekt, inte bara ett transportobjekt som så många ser bilar som. Nej, har haft BMW i familjen sen tidigt 70 tal, dock har ju andra bilar förekommit, men alltid en bimmer också. Visst finns det många bilar som är bättre, snabbare och kanske snyggare, men det är nått speciellt med BMW, eller är det bara jag som är helt ute och cyklar? |
|
| ehum, ETT hobbyobjekt ska det ju stå! | |
| Ska definitivt ha bmw igen som nästa bil. När man en gång börjar.... | |
|
Fyrorna är inte alls dåliga, men att köra en fyra efter att ha åkt sexa, då är det inte kul med fyra... No More Limits! |
|
| Det allra roligaste med fyrorna har man vid bensinpumpen och när räkningarna skall betalas. Men dom är i allmänhet mycket piggare än folk tror. Det vill säga vid vardagskörning, inte 0 -100 sprinter. ;) | |
|
Varvar man dom högt så känns dom tillräckligt pigg iaf. 1.9 liters fyran på 105 häst kändes rätt trevlig. Även 115 hästarn i E46 compacten funkar bra. Tycker att försäkringspremien är ett större skäl till att byta ner sig. No More Limits! |
|
| s14 (4-cylindrig) med 238hk funkar bra för mig. Soppa snål? -inte speciellt. | |
|
Sportiga fyror kan vara riktigt trevliga, iallafall i mindre bilar. Ingen kan förneka att S14 är en underbar maskin :) /Olof Überlegenheit aus Bayern |
|
BMW_M3 |
alltid bmw. kan inte tänka mej någon annan bil. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.