|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
NU har jag lokaliserat felet, tror jag. Det är soppapumpen som har gett upp. Elmotorn spinner fint, så det är inte den som är paj, men däremot så kommer det ganska lite soppa ur den. Inte tillräckligt för att bygga upp ett tryck tycker jag. Då till min fråga. Kan man serva en bensinpump? Typ byta membran eller så? Jag kollade på mekonomen och de ska fan ha 2 loppor för en ny pump. Det är ju hälften av vad jag gav för bilen för 5 år sedan :-) Någon som vet var man kan få tag på en billig soppapump? Någon som sett någon dumpad BMW i Sundsvalls området ?hehe :-) |
|
|
PS. Det låter jävligt kul när man kör en soppapump åt fel håll :-) DS. |
|
|
den svarta grejen du har i motorrummet brevid filtret är kolkanistern, den fångar in bensinångor ungefär... ja nr 6är ju vakumslang till tryckregulatorn, den borde ju styra dess funktion..jag vet inte om regulatorn stänger helt eller bara ger fel tryck om den slangen är borta, men sätt dit den och testa vet ja :) en bränslepump kan man inte laga, den byter man... MVH Johan K |
|
|
Tack för svar BMWfreaken! Äntligen någon som kan något här ;-) Du säger att det inte går att serva en bensinpump...hm... Jag ska tamefan försöka iallafall, kan väl bara vara någon packning eller flänsar som gått. En pump är ju inte så särskilt avancerat. Ska ta ur och se över hur den fungerar som. Återkommer med resultat om jag finner felet på pumpen och om jag lyckas laga det för hand. Någon som har en bensinpump i tanken till en 318i -88 att sälja? |
|
|
Så länge elmotorn snurrar så borde det gå att laga tycker jag. |
|
| Hämta en på skroten? | |
|
Jo det är en tanke... men det är lite smådåligt med BMW på skroten i Sundsvall. Men jag vill helst inte lägga ner en spänn på bilen, för den ska säljas bara... |
|
|
köp på Ådalens bildemontering i Kramfors,går att få hemskickad, Lr far dit o skruva lös en själv så får du ett bra pris d brukar ja göra om jag ska ha nått därifrån, d är en stoor skrot så det finns nog 318 pumpar så d räcker :P Har man intresse, tar man sig råd :) |
|
|
Muuuhahahahhaah... Inte fan köpte jag någon ny pump inte! Det var ju bara att laga..muhahhaa :-) Vadå inte serva en pump, det var det dummaste :-) Jag plockade isär hela bensinpumpen, öppnade elmotorn och hittade felet, det var en backventil som kärvade och hade satt stopp för soppan. Bara att trycka bort kulan och köra utan backventil. Lödde ihop soppapumpen, skruvde ihop den, monterade den i bilen....och...vad hände...wrooom :-D Sparade mig 2300 kr där. Nu säljer jag den fort innnan den pajar igen ;-) Så tjolahoppsan hejsan visst kan man serva en bensinnpump om man vill :-) |
|
|
Jag har ett liknande fel i min 316i från 1989. Motorn gick perfekt på vägen hem från jobbet, stannade, gick in på ICA och handlade och när jag skulle ha igång den igen så startade den först men hade väldigt låg tomgång. Så fort jag nuddade gaspedalen så stannade den och jag har inte fått igång den sedan dess. Bytt tändstift och kollat att den tänder och så... startar på startgas. Efter en hel dags felsökning så har jag kommit fram till att det är halvkortis i bensinpumpen. Om man mäter mellan mellan stift 30 och 87 där reläet sitter så får jag mellan 5 och 7 volt men endast om pumpen är inkopplad! Kopplar jag ur pumpen är det dött där, och om jag byglar stift 30 och 87 och mäter på kablarna som sitter fast på pumpen (efter att jag dragit ut dem) så är det 12V fram dit men som sagt, så fort pumpen är inkopplad får jag nån skum krypström mellan stift 30 och 87. Kortslutning i bensinpump eller annat fel? Pumpen hörs inte heller. Har inte haft tid ta ut pumpen ur tanken än men ska göra det och se om det går att reparera den. Dryga 2000kr för ny pump är ju inte kul. En annan fråga: precis under de tre reläerna sitter en till liten cylinderformad grej som låter väldigt högt när jag vrider på tändningen. Ser ut som att den är kopplad till kylvätskan då det går in grova slangar till den. Är det en kylvätskepump som också är elektrisk och ska den i sånna fall låta så högt som den gör? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.