|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tja! Min bil (BMW 318i 88 M20 motor) vill inte starta. Den startar och går skitfint på startgas, men så fort startgasen tar slut så dör motorn. Så min slutsats är att ingen soppa kommer fram. Den har stått en längre tid och var trögstartad men gick igång, jag körde dock tanken tom då och efter det så vägrar den starta igen. Den startar bara på startgas nu... Min tanke är att bensinfiltret är igensatt. VAR sitter bensinfiltret? Det är en jävla massa slangar och burkar och jag fattar noll varför det är så många slangar och burkar när det bara ska till lite bensin in i motorn :-) Vad är det för burkar och slangar? Kan man montera vilket bensinfilter som helst? Ett sådant vanligt i plast eller klarar de inte trycket? Meka bensin är fan inget kul. Hjälp mig här och förklara hur bensinen går från tanken in till motorn och var någonstans det kan ha tagit stopp :-) Någon som har någon bild över hur soppan går? Många frågor jag vet, men jag behöver hjälp :-) | |
|
Kan jag montera detta filter? klarar det trycket? Länk |
|
|
Har du en rak 6:a under huven eller? vilken motor har du egentligen? M20 är nämligen ingen 318 motor. Har du kollat så att bensinpumpen går igång? Har du kollat bensinpumpsreläet (ett vanligt fel)? __ ///M som i Mugge. |
|
|
Nä det är en fyra. Jag trodde det var en M20 motor. Kanske inte är det då? :-) 113 Hk är det. Hur kam man kolla om pumpen går igång, hör man det när man drar tändningen eller? Vart sitter bensinspumpsrelät? Hur vet man om det är trasigt? |
|
|
Den motorn som du har heter M40 och ser ungefär ut såhär: Länk Bensinfiltret sitter vid bensintanken, se nr 6 på bilden: Länk Soppapumpen: Länk hittar inte bensinpumpsreläet på ETK men den kostar ca 600 kr på BMW har jag för mig. __ ///M som i Mugge. |
|
|
börja med att kolla säkringen till pumpen. En insprutningsmotor skall väl aldrig köras tom har jag för mig men det vet du väl nu. annars kan du väl koppla ström direkt till pumpen från batteriet för att se om den funkar . knacka försiktigt på pumpen om den inte går det brukar funka.. mvh |
|
|
Okej TACK som FAN! Nu vet jag vart jag ska söka och vad jag kan göra. Ska meka med den imorgon, återkommer med resultat om jag kommer på vad som strular :-) En sista fråga bara, kan jag ha ett vanligt plastsoppafilter eller kommer det att spricka av trycket? Jag har nämligen ett vanligt soppa filter i plast men det är inte BMW specifikt... Jag trodde soppapumpen satt i tanken på denna modell, men det kanske är fel???? |
|
|
Bensin filtret kan också sitta under huven. Det gör de på min, kollar man ner jämter säkringsboxen så sitter det där. Min vinter bil: Länk /Daniel |
|
|
Den som du har i länken ovan som är plastig ska sitta under huven, men den som sitter vid tanken har ett plåtskal om jag inte minns fel. Bästa är att du kollar under bilen och ser vad som finns var, och bara byter mot samma typ av filter. __ ///M som i Mugge. |
|
|
Det sitter två burkar under bromsvätskan, vid säkringarna typ. Den silvriga måste ju vara soppafiltret enligt era beskrivningar, men vad är då den svarta? Länk Och varför går det in två slangar i motorn? Länk Är det inte rätt pundigt att sätta soppafiltret så långt fram i kedjan, det kan ju vara stopp i något av rören längre bak nu juh, borde inte filtret sitta längre bak precis vid tanken, finns det fler soppafilter där bak? Jonsson Har du fler soppafilter längre bak än bara den silvriga burken fram? |
|
|
Tror ni jag kan sätta mitt plastfilter istället för den där silverburken? :-) Fan det där filtret är ju så stort att det rymms ju nästan en liter soppa i det filtret :-) |
|
|
bensinfiltret ska ska sitta nära tanken, se bilden i mitt tidigare inlägg. De burkarna du tar bild på vet jag inte riktigt vad det är för något, men jag skulle vara försiktig med att byta ut det. Hittar du inget filter som ser ut såhär: Länk så ska du inte ersätta det med en sådan. __ ///M som i Mugge. |
|
|
Fan också, jag känner mig snål och vill bara få bilen att hosta igång så jag kan sälja den :-) Kom igen ...någon som vet vad det är för burkar jag visade? Det sitter en pil på den silvriga burken, det bör väl vara soppafiltret då...? |
|
|
Fan asså, det här är en soppa... :-) |
|
|
Så här ser min soppatank ut... Länk |
|
|
Okej jag har klurat ut att den silvriga är soppafilter och den svarta är något som heter FUEL STRAINER WITH PRE SEPARATOR. Vad det nu är? Aja, jag får krypa under och bena ut den här soppan, jag hade gjort det redan och besparat er mina frågor om det inte var för att det regnade :-) |
|
|
Hur mycket bensin har du fyllt på tanken? Med tanke på din "snålhet" så kanke du bara har slängt i ett par litrar efter torrkörningen? har du kört tokslut på tanken så kan du behöva ett gäng litrar föratt fylla upp alla slangar och dylikt föratt den skall kunna hoppa igång. Sen så skall bensinpumpar inte köras "torra" kan bli överhettade, kanske har gått sönder, kolla om pumpen går. Sitter under baksätet, på högersidan på min iallafall... Så det går ju att kolla även om det regnar :) Det där filtret med plåtskal satt under bilen på min kärra iallafall, på vänstersidan precis framför tanken och om jag minns rätt så kostar det inte många kronor på biltema. Hoppas du hittar felet. Hade samma fel på min (utan torrkörningen.) Trodde jag hade skjutit min 2 månader gammla pump, men var bara lite ärgning(stavning?) på kontakterna.*pust* :) Synd att man inte hade lite verktyg med sig på plats så man slapp hyra biltrailer hehe :) |
|
|
Ja idag ska det mekas lite soppa. jag vet att man inte ska torrköra de, men det är knappast med mening som man får soppatorsk i en uppförsbacke... :-) Men om jag har fyllt upp den så soppalampan slocknat så borde det vara tillräckligt för att starta tycker jag. Hur vet man om soppapumpen går igång? Börjar den låta? Måste jag dra startmotorn för att soppa pumpen ska börja låta? Har fan inte så långa armar eller öra ;-) Återkommer iallafall om jag hittar felet. |
|
|
Du kan ju helt enkelt koppla en testlampa mot pumpen, då ser du om du får fram ström! Funkar det kan du alltid tvångsköra pumpen med 12V från batteri Funkar det så pumpen går. lossa en anslutning och se så pumpen dessutom trycker fram bränsle |
|
|
Nu har jag felsökt lite. Backventilen i soppafiltret är paj, för soppan kna rinna åt båda hållen, men det gör detsamma, filtret fungerar och rinner när man blåser igenom det, så det är inte stopp i den silvriga burken. Det är för övrigt det enda filtret jag har på min bil vad jag har kunnat se. Soppapumpen sitter INTE enligt ritningar utan den ser ut att sitta i tanken. Man måste plocka bort baksätet och öppna en lucka så ser man en dosa som går ner i tanken med några sladdar på. Det måste väl vara soppapumpen? Finns inget annat som skulle kunna vara en soppapump. I vilket fall så var batteriet slut så jag kan inte göra någonting nu. Nu får batteriet laddas till i imorgon och så gör jag ett nytt försök :-) Då ska jag se om det sprutar soppa ur slangen när jag kör soppapumpen och så ska jag se om pumpen låter något. Men kommer det soppa så vet jag inte alls vad som kan fela... För den tänder skitfint på startgasen. Återkommer med resultat imrogon :-) Fråga, kan man laga/serva en soppapump manuellt, utan att byta den? vad är det som oftast felar på en soppapump? Något membran/gummipackning eller elmotorn eller? |
|
|
Jag KAN ha hittat felet. Kan som sagt inte dra startmotorn så jag vet inte. Men slang nummer 9 på bilden som går till 6:an var av. Om den är av startar inte bilen då???? Det är någon vaccumanordning. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.